به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۱۴۶۰۵

کمبود شدید سرم فلج اطفال در كشور

گروه جامعه: در حالی که رویه واردات کالاه های اساسی به کشور در ماه های آخر دولت احمدی نژاد دچار مشکلاتی شده بود، این موضوع و تصمیم گیری های مربوط به آن جامعه ایران و بخصوص بخش سلامت را با مشکلات خطرناکی تهدید می کند.
کمبود شدید سرم فلج اطفال در كشور
به گزارش بهارنیوز، طولانی شدن ترخیص کالاه های پزشکی و داروها از یک سو و همچنین تمدید نشدن قرارداد های لازم با برخی شرکت های داروساز داخلی و خارجی باعث گردیده تا بسیاری از بیماران و افرادی که به دارو و سرم های خاص نیاز دارند در استانهای کشور سرگردان باشند و هر روز این جواب را بشنوند:این سرم را نداریم، فلان دارو را نداریم. در استان خوزستان و کلانشهر اهواز نیز این موضوع در ماه های اخیر مردم و خانواده ها را دچار مشکلاتی کرده است، نبود سرم هایی همچون فلج اطفال که در روزگاری نچندان دور کشور ما آن را حتی برای کودکان افغانستانی و ... تجویز می کرد درسطح استان خوزستان باعث شده که کودکان این استان نتوانند در زمان لازم به آن دسترسی داشته باشند و این در حالی است که باید هر نوزاد تا سن 2 سالگی 5 بار از این قطره استفاده کند.

تلاش و کوشش پرسنل بهداشت استانهای کشور که با همت خود در سالیان گذشته توانستند قدم های بلندی در ریشه کنی فلج اطفال در کشور بردارند و نام ایران را از این بابت در منطقه و جهان به عنوان یک کشور پیشرو و برتر معرفی کنند، این روزها با بی تدبیری برخی مسئولان در واردات و یا تولید واکسن های مورد نیاز با چالش های اساسی همراه شده است. جای سوال و تامل دارد که چگونه در طول دولت گذشته و با توجه به نیازهای مشخص کشور به این نمونه داروها و همچنین تاکید وزیر برکنارشده خانم دکتر دستجردی که خود نیز از منتقدان بی تدبیری مدیریت واردات و تخصیص هزینه برای واردات اقلام غیر ضروری چون خودروهای لوکس با دلارهای دولتی بود، بازهم دچار کم کاری وزیر بهداشت بوده ایم؟

به راستی مشابه این اقدامات را در کجای جهان می توان یافت؟ وقتی کشتی های و محموله های دارویی و بهداشتی مورد نیاز یک جامعه 70 میلیونی در حسرت ترخیص ماه ها بر روی آب مانده اند چگونه می توان قبول کرد که محموله های چند میلیون دلاری خودروهای لوکس به راحتی و با ارز دولتی پایشان به خشکی باز شود تا حسرت مردم ایران زمین را در این اوضاع متورم دوچندان شود؟ هرچند که با آمدن دولت تدبیر و امید، دکتر روحانی سریعا دستور ترخیص این محموله ها را در دستور کار قرار داده است، اما مطمئنا اذهان عمومی هیچگاه این وقایع عجیب را فراموش نخواهند کرد، بخصوص آنهایی که زندگی و سلامتشان نیازمند همین دارو و واکسن هاست.

۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۶:۴۹
جای تاسف دارد (109653)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۷:۰۴
استدعا دارم کمی هم از کشور برادر چین ، واکسن فلج ملت تهیه کنید به زودی نیاز مبرم به این دارو داریم! (109673)
مردم
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۷:۱۸
وضعیت تغذیه کودکان ما اسفناک است!
اگر مادری نتواند کودکش را شیر بدهد باید شیر خشک به مبالغ بالا خریداری کند،
در کشور های در حال توسعه توسط هرمون های رشد اصلاح نژادی صورت میگیرد در کشور ما کودکان از شیر خشک و سطحی ترین واکسنو سرم محروم هستند .
جواب بدید! ما فتنه گران جواب میخواهیم؟؟ یالله جواب بدید (109691)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۹:۴۲
نگرانی در این خصوص بسیار جدی است مخصوصا در اهواز بنده الان 2 ماه است منتظر دریافت قطره فلج اطفال هستم در مرکز بهداشت کوی سعدی اهواز (109795)
خروس
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۲۱:۱۵
تو بلاد کفر سازمانی وجود دارد به نام حمایت کننده از حیوانات.
اونجا حتیخروس هاهم شناسنامه و حق زندگی دارند
اما اینجا.... (109870)
یا هووو
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۲۲:۱۸
جناب "بزرگواری"حالا راست میگی با چماقت برو بزن تو سر وزیر بهداشت دولت دهم یعنی طریقت منفرد. (109905)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۲۳:۱۲
مرسی! (109934)
علی بی غم
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۲۲:۵۷
سال سال دریغ از پارسال، زمان جنگ ایران و عراق هم اوضاع دارویی ایران بهتر از الان بود...
فاکتور هشت پیشکش، فلج اطفال را دریابید (109929)
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۰۱:۱۳
وای بر ما چه بر سر ما امده؛ (110006)