به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۹ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۴۶۱۳۱
رکوردشکن‌های دنیای کتاب

پرفروش‌ترین،مرموزترین و گران‌رین کتاب‌ها

گروه فرهنگ و هنر: کدام کتاب در طول تاریخ بیشتر خوانده شده است؟‌ مرموزترین کتاب جهان کدام است؟‌ قدیمی‌ترین کتاب چاپ شده کجاست؟‌ تاریخ کتاب آنقدر کهن و گسترده است که شاید پاسخ دقیق را نیابیم، اما پاسخ‌هایی خواندنی در دسترس است.
پرفروش‌ترین،مرموزترین و گران‌رین کتاب‌ها
کتاب کاغذی در دوران انفجار تکنولوژی روز به روز میدان رقابت را به کتاب‌ الکترونیکی واگذار می‌کند. این در حالی است که کتاب کاغذی برای قرن‌ها جایگاه ویژه‌ای در جوامع داشته است و هنوز هم برای بسیاری حکم گنج دارد.فضای مجازی مدل خواندن را هم به کل تغییر داده است و کتاب هر روز غریبه‌تر از دیروز می‌شود. نوشته‌های زیادی در این فضا هست اما با آنچه به عنوان کتاب می‌شناسم فاصله زیادی دارد. در این میان هنوز هستند کسانی که جذابیت دنیای کتاب را باور دارند و آن را پی می‌گیرند.  در دنیای کتاب هم می‌توان دنبال رکورد گشت و از کم‌ترین، بیشترین، عجیب‌ترین سخن گفت و به پاسخ‌های شاید جذابی رسید. در این گزارش کوتاه برخی از این رکوردها را مرور می‌کنیم.

گرانترین کتاب جهان
عنوان گرانترین کتاب تاریخ از سال ۱۹۹۴ به این سو در اختیار کتابی دستنویس با عنوان «Codex Leicester» نوشته لئوناردو داوینچی مشهور است. این کتاب سال ۱۹۹۴ در حراجی کریستی عرضه شد و با قیمت استثنایی ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخته شد. بدون شک کسی که برای یک کتاب این اندازه پول می‌دهد علاوه بر علاقه فراوان به تاریخ علم و هنر باید دارایی فراوانی داشته باشد. خریدار این کتاب بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین مردان جهان است.

قدیمی‌ترین کتاب چاپ شده در جهان
درست شش قرن پیش از آنکه گوتنبرگ در اروپا دستگاه چاپ را اختراع کند، در گوشه‌ای دیگر از جهان تکنیکی متفاوت برای چاپ ابداع شده بود.با استفاده از همین شیوه نسخه چینی «سوترای الماس» چاپ شد که امروز عنوان کهن‌ترین کتاب چاپی دنیا را در اختیار دارد. در این کتاب گفت‌وگو میان بودا و یکی از شاگردانش نوشته شده است. در این شیوه کهن از چاپ حروف و تصاویر روی صفحه‌ای چوبی حک می‌شد و پس از آن صفحه چوبی را رنگ و نوشته‌ها و تصویر را روی کاغذ چاپ می‌کردند.

کوچکترین کتاب جهان
از عنوانش پیدا است. این کتاب آنقدر کوچک است که به چشم نمی‌آید. یک کتاب در طول و عرض آن از یک میلیمتر هم کمتر است. این اثر هنری کوچک از ژاپن کشور آفتاب تابان رکورد کوچکترین کتاب را در اختیار دارد.نامش «گل‌های فصل‌ها»‌ است و ۲۲ صفحه دارد و در صفحات آن تصویر مینیاتوری گل‌ها همراه با نوشته‌ای که نام گل را مشخص می‌کند، وجود دارد. اندازه فونت مورد استفاده در این کتاب از یک دهم میلیمتر کمتر است. ناشر برای چاپ این کتاب ظریف از تکنیک‌هایی استفاده کرد که در چاپ اسکناس استفاده می‌شود.

کتابی که بیش از هر کتابی در تاریخ خوانده شده است
در کتاب رکوردهای گینس این عنوان به انجیل کتاب آسمانی مسیحیان رسیده است. هر چند که با دقت نمی‌توان گفت که در طول تاریخ دراز مسیحیت چند نسخه از این کتاب چاپ شده و به دست متقاضیان رسیده است اما گینس این عدد را چیزی میان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد نسخه برآورد کرده است. با وجود این میزان انجیلی که تا اینجای تاریخ چاپ شده است باز هم هر سال به صورت میانگین ۲۰ میلیون نسخه دیگر از آن چاپ می‌شود. این کتاب در طول تاریخ به زبان‌های بسیاری هم ترجمه شده است که حتی برخی از آن‌ها دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

پرفروش‌ترین رمان در طول تاریخ
«دن کیشوت»‌ اثر میگل سروانتس برای چیزی فراتر از ۴۰۰ سال خوانندگان مشتاق را به خود جذب کرده و الهام‌بخش برخی از بزرگان دنیای هنر مانند ریشارد اشتراوس و پابلو پیکاسو شده است. از این رمان متفاوت و گیرا در طول این چهار قرن بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه چاپ شده است. برای پی بردن به بزرگی این رقم کافی است که تیراژ آن را با تیراژ کل کتاب‌های مجموعه «هری پاتر» مقایسه کنیم. مجموعه «هری پاتر» در سراسر جهان چیزی بیش از ۴۰۰ میلیون نسخه منتشر شد.

کتاب ۸ کیلوگرمی با ۳۲ سانتیمتر قطر
انتشارات هارپرکالینز ۵۰۰ نسخه از کتابی به وزن ۸ کیلوگرم و قطر ۳۲ سانتیمتر از جنایی‌نویس مشهور انگلیسی را منتشر کرده است که عنوان طویل‌ترین تک کتاب قابل خرید دنیا را یدک می‌کشد. این کتاب مجموعه ۳۲ پرونده جنایی است که خانم مارپل موفق به حل آن‌ها می‌شود و در ۴ هزار و ۳۲ صفحه منتشر شده است.

مرموزترین کتاب جهان
دستنوشته‌های «ووینیچ» به زبان و با حروف الفبایی ناشناخته نوشته شده است. در این دستنوشته تصاویر عجیبی هم وجود دارد و تا کنون پژوهشگران موفق به کشف رمز و راز آن نشده‌اند. این دستنوشته به روزگار رودلف دوم امپراتور روم در قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد.

خالق ۱۰۸۴ کتاب
نویسنده خالق کتاب است و در میان تمام نویسندگان عنوان پرکارترین نویسنده به ال. ران هوبارد بنیانگذار ساینتولوژی می‌رسد. او در طول زندگی یک هزار و ۸۴ کتاب منتشر کرد و نام خود را به عنوان پرکارترین نویسنده در گینس ثبت کرد. او کار خود را با نوشتن رمان‌های سطح پایین آغاز کرد اما پس از گذشت سال‌ها و تاسیس ساینتولوژی رو به نوشتن آثار غیرداستانی آورد.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: کتاب گینس رکورد