به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۴۶۱۹۹

کشف کهکشان فاقد ماده تاریک

گروه علمی: محققان دانشگاه «ییل» برای اولین بار کهکشانی را شناسایی کردند که فاقد ماده تاریک است. این کهکشان که NGC1052-DF2 نام دارد نظریات موجود در رابطه با نحوه کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد.
کشف کهکشان فاقد ماده تاریک
به گزارش  ایرنا از ساینس دیلی، زمانی که مقدمات تشکیل یک کهکشان فراهم می‌شود، گازهای داغ به شکل ابری از ماده تاریک در می‌آیند و سپس این گاز به آرامی به ستاره‌ها تبدیل می‌شود تا یک کهکشان مانند کهکشان راه شیری شکل بگیرد. به همین علت محققان برای مطالعه ویژگی‌های کهکشان‌ها، ماده تاریک آن‌ها را مطالعه می‌کنند.
اما کهکشان NGC1052-DF2 که یک کهکشان بسیار وسیع و کم نور واقع در فاصله 65 میلیون سال نوری از زمین است، با تمام کهکشان‌های شناخته شده تفاوت دارد و هیچ ماده تاریکی در آن یافت نمی‌شود.محققان برای محاسبه جرم یک کهکشان از سرعت و نحوه حرکت اجرام موجود در آن استفاده می‌کنند. در این تحقیقات نیز با استفاده از همین معیارها جرم کهکشان NGC1052-DF2 را محاسبه کردند و متوجه شدند جرم آن برابر مجموع جرم ستاره‌های موجود در کهکشان است. محققان با توجه به این اطلاعات نتیجه گرفتند که هیچ ماده تاریکی در این کهکشان وجود ندارد.هنوز مشخص نیست که چطور یک کهکشان بدون وجود ماده تاریک شکل گرفته است. اما محققان فرضیات مختلفی را در این رابطه ارائه کرده‌اند. برای مثال عده‌ای معتقدند یک انفجار کیهانی موجب از بین رفتن تمام گاز و ماده سیاه موجود در این کهکشان شده و توسعه آن را متوقف کرده است.عده‌ای نیز معتقدند یک کهکشان غول‌پیکر موسوم به NGC 1052 که در نزدیکی NGC1052-DF2 قرار دارد و محل تحولات شدید کیهانی است، این کهکشان را از ماده تاریک تهی کرده است.