به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۱۴۶۲۰۶

گردشی در شهر موزه‎ها/تصاویر

گروه فرهنگی: تبریز در مرکز آذربایجان شرقی با داشتن موزه‌های مختلف تخصصی در سطح شهر، سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران در ایام نوروز و تابستان است و اغلب از این شهر به عنوان «شهر موزه‎ها» یاد می‎شود.
گردشی در شهر موزه‎ها/تصاویر
به گزارش ایسنا، از موزهای تبریز می‎توان به سایت موزه عصر آهن، موزه آذربایجان، موزه شهرداری، سنجش، معماری، استاد شهریار، موزه کاریکاتور، موزه قاجار، موزه مشروطه، موزه محرم، قرآن و کتابت، موزه زنده سفال و موزه تاریخ طبیعی اشاره کرد.البته طبق گفته‌ها موزه مطبوعات، موزه فرش، موزه هنرهای معاصر و موزه صدا هم به زودی در تبریز راه اندازی می‎شود.در ادامه موزه‌های مختلف تبریز معرفی می‌شود و لازم به یاد آوری است که ساعت کاری اغلب موزه‎ها و اماکن تاریخی از تاریخ 1 تا 13 فروردین سال 97 از ساعت 9 الی 19 است.
سایت موزه عصر آهن

سایت موزه عصر آهن تبریز در سال 1386، در محوطه گورستان پیش از تاریخ تبریز واقع در شمال، شمال شرق و شمال غرب مسجد کبود ایجاد شده که عمده آثار شناسایی شده در این محوطه متعلق به عصر آهن است.
این گورها متعلق به حدود هزاره اول پیش از میلاد هستند که تمام اسکلت‌ها به صورت جنینی یا چمباتمه‌ای مدفون شده‌اند که گور نوزادان بیشتر ساده و گور نوجوانان در سازه‌های مربعی چینه‌ای و با دو ظرف سفالی همراه است.آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، جنب پارکینگ کبود
موزه آذربایجان

این موزه در سال 1336 شمسی پایه گذاری و در سال 1341 شروع به کار کرد که شامل سه تالار مجزا، کتابخانه و حیاط است.آثار مربوط به دوره پیش از اسلام و دوره اسلام، مجموعه سکه‎های دوره هخامنشی تا قاجار و مهرهایی از هزاره سوم قبل از میلاد تا قرون اخیر، سنگ نگاره‌های تاریخی در آن نگهداری می‌شود. از دیگر آثار برجسته این موزه، سنگ بسم‌الله است که از نادرترین آثار هنری ایران محسوب می‌شود و نیز ویترین مربوط به اجساد مرد و زن مدفون مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته شده است.
بعد از بازدید از این موزه می‌توانید سری به سایت موزه عصر آهن، مسجد کبود و عمارت شهرداری تبریز در نزدیکی آن بزنید.
آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی (ره)، جنب مسجد کبود
موزه شهرداری

این موزه یه مناسبت جشن صدمین سال تاسیس شهرداری در محل کنونی عمارت شهرداری و در فضایی حدود یک هزار مترمربع به مصداق تبریز شهر اولین‎ها، به عنوان اولین موزه شهرداری‌ها در سال 1386 هجری شمسی راه اندازی شده است.در این موزه اسناد تاریخی، عکس‌های آثار، ابنیه تاریخی تبریز قدیم و پروژه‌های شهرداری، نقشه‌های قدیمی تبریز، دوربین‌های چشمی قدیمی، دستگاه نشان دهنده‌ی فیلم، زنگ ساعت برج شهرداری و ... به نمایش گذاشته شده و نیز طبقه دوم آن به موزه فرش اختصاص داده شده است.در نزدیکی این موزه پیاده راه تربیت، خانه حیدرزاده ( مرکز اطلاع رسانی گردشگری)، موزه سنجش، خانه نیکدل و مجموعه‌ خانه‌های تاریخی تبریز  هم‌چون خانه قدکی، خانه گنجه‌ای زاده و خانه بهنام قرار دارد.
آدرس: خیابان امام خمینی (ره)، میدان ساعت
موزه سنجش

موزه سنجش در سال 1381 و در محل خانه تاریخی سلماسی تبریز متعلق به اوایل حکومت قاجار افتتاح شده است و انواع ابزار و ادوات مقیاس زمان مانند انواع ساعت‌های قدیمی و هنری ساخت کشورهای مختلف، انواع ابزارآلات مقیاس وزن هم‌چون ترارزوهای ظریف تا قپان‌های بزرگ میادین بار در آن نگهداری می‌شود.
آدرس: خیابان امام خمینی (ره)، سنگفرش مقصودیه
موزه بهنام (دانشکده معماری)

اولین مجموعه تاریخی و فرهنگی دانشکده معماری و شهرسازی از محل عطایای رهبر معظم انقلاب خریداری و سپس مرمت شده است. این مجموعه در بلوک شهری به مساحت 22 هزار متر مربع به شماره‎های 1850 و 7498 در تاریخ 12 بهمن سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.این مجموعه شامل چندین باب خانه تاریخی به نام‎های بهنام، گنجه‎ای زاده، قدکی، صدقیانی، معماری علی تبریزی (گوهریون)، استاد رضا معماران (جواهریان) و نجفقلی خان (غفاریان) است که تعدادی از این خانه‌ها در حال حاضر در مرحله مرمت هستند و دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در آن در حال تحصیل و تحقیق هستند.
آدرس: خیابان ارک جدید، تقاطع مقصودیه
موزه ادبی استاد شهریار

موزه شهریار در خانه سابق استاد «شهریار» شاعر معروف ایران، از طرف شهرداری تبریز به موزه تبدیل شده  که در آن مجموعه آثار هنری، ادبی، آلبوم عکس،لوازم شخصی شهریار و قرآنی که خودشان با خط نسخ نوشته‌اند، به نمایش در آمده است. بزرگ ترین اثر استاد، کلیات ارزشمند دیوان اشعار او به زبان فارسی و بخشی از آن به زبان ترکی آذری است که معروف‌ترین بخش از این آثار «حیدر بابایه سلام» است. سید محمد حسین بهجت تبریزی معروف به شهریار فرزند سید اسماعیل موسوی خشکنابی در سال 1286 شمسی در تبریز چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را در تبریز و تهران در رشته طب ادامه داد. وی در تاریخ 27 شهریور 1367 شمسی به سرای جاوید شتافت و در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
آدرس: خیابان مقصودیه، پشت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
موزه کاریکاتور

موزه کاریکاتور تبریز نخستین موزه کارتون در سطح قاره آسیا و پنجمین موزه در سطح جهان است که البته به عنوان اولین موزه کارتون و کاریکاتور در ایران به شمار می‌آید که در اسفند 1385 شمسی در بخش غربی خانه هنر در محل باغ گلستان این شهر تاسیس شده است.بنای این مجموعه در سال 1318 شمسی و همزمان با عمارت شهرداری تبریز ساخته شده است که امروزه دارای دو گالری با نمایش 60 اثر از آثار اصل بزرگ‌ترین کارتونیست‌های جهان، یک کتابخانه تخصصی، کلاس و امور اداری است و در مخزن آن بیش از بیست هزار اثر اصل از کشورهای مختلف جهان نگهداری می‌شود.ساعات کاری موزه در روزهای تعطیلات نوروز از ساعت 10 الی 17 است.
آدرس: میدان باغ گلستان، بخش غربی خانه هنر تبریز
موزه قاجار 

موزه قاجار در یکی از محلات قدیمی تبریز، در یک خانه‌ی قدیمی مربوط به اواسط دوره قاجار، متعلق به حسن علی خان امیر نظام گروسی در اردیبهشت سال 1385 هجری شمسی راه اندازی شده است. در این موزه از چندین تالار نمایش از قبیل سکه، بافته، چینی و آبگینه، خاتم و فلزات، اسلحه، رجال و فرامین و سنگ نوشته‎ها تشکیل می‌شود.در نزدیکی موزه قاجار، مقبره الشعرای تبریز و امامزاده سید حمزه (ع) قرار دارد.
آدرس: تبریز، خیابان ششگلان
موزه مشروطه

خانه مشروطه ازبناهای دوره قاجار در تبریز است که بعد از به توپ بسته شدن مجلس در سال 1287 هجری شمسی مرکز تجمع جمعی از برجسته‎ترین چهره‎های مشروطه در آذبایجان بوده و در جنگ‎های 11ماهه تبریز ستاد فرماندهی و محل تشکیل جلسات مجاهدین مشروطه بوده است. در این موزه مجموعه‌ای از عکس‌های مستند، تابلوهای نقاشی از تصاویر بزرگان مشروطه، اسناد، مدارک، نامه‌ها، اعلامیه‎های مربوط به قیام و مبارزات مجاهدین مشروطه نگهداری می‌شود.بعد از بازدید از این موزه می‌توانید در نزدیک آن سری به مسجد جامع تبریز، موزه مردم شناسی محرم و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز بزنید.
آدرس: خیابان شهید مطهری(راسته کوچه)، روبروی ورودی مسجد جامع تبریز
موزه مردم شناسی محرم

موزه محرم در یکی از خانه‎های تاریخی تبریز به نام «خانه صحتی»  واقع در محله راسته کوچه تبریز راه اندازی شده است. این خانه که در زمان حیات مرحوم دکتر ابوالقاسم صحتی به عنوان حسینیه محل برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین بوده، هم اینک آثاری در ارتباط با مراسم و آئین‎های عاشورا و محرم را درخود جای داده است.
آدرس: تبریز، انتهای خیابان شهید مطهری (راسته کوچه)، کوچه شهید گوگانی
موزه قرآن و کتابت

بنای مسجد شاه طهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب الامر در شرق میدان صاحب آباد در کنار مهران رود قرار دارد که یک گنبد و دو مناره بلند را شامل می‌شود. از زمان شاه طهماسب تنها دو طاق مرمری نقش دار در مداخل دهلیز و اندرون بقعه باقی مانده که سنگ نبشته مرمرین در کنار یکی از طاق‌ها نصب شده است. در بالای طاق دیگر، سوره «الجن» به خط علاء الدین، خوش نویس معروف زمان شاه طهماسب صفوی نوشته شده است.
در این موزه مجموعه‌ای از نسخ خطی قرآن کریم و قطعات زیبایی از آثار خوشنویسان معروف ایرانی به نمایش گذاشته شده است.یکی از ورودی‌های بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز هم در نزدیکی این بنای تاریخی قرار دارد.
آدرس: خیابان دارائی، میدان صاحب الامر
موزه زنده سفال

موزه زنده سفال تبریز در یکی از خانه‌های با ارزش قدیمی تبریز قرار دارد که متعلق به خانواده صرافلار بوده و خانواده علوی آخرین صاحبان آن بوده‌اند که در شهریور 1384 هجری شمسی به موزه تبدیل شده است.نمایشگاه دائمی آثار استاد عباس قابچی و استاد احمد قابچی، استاد فریده تطهیری مقدم و دیگر آثار هنرمندان و هنرجویان سفالگر استان در این موزه برپا است و بخشی از آن هنرمندان و هنرجویان مشغول کار و خلق آثار هنری مقابل چشم بازدید کنندگان است.آدرس: خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار
موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی تبریز در سال 1372 در داخل اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در زمینی به مساحت 200 متر مربع تاسیس شده است و حدود 350 نمونه ارزشمند از جمله 38 گونه پستاندار، 49 گونه پرنده، 13 گونه خزنده، 9 گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه هایی از سخت پوستان و بندپایان در معرض دید علاقمندان قرار دارد.نمونه‌های نادری از موجودات دنیا و ایران از جمله گونه‌های خارجی مثل بزرگ‌ترین گونه گوزن به نام موس، بزرگترین گونه قوچ‎های وحشی به نام قوچ مارکوپولو و نیز کوچک‎ترین گونه گوزن ایرانی به نام شوکا و گوزن‌ درشت جثه کاریبو  در این موزه نگهداری می‌شود.هم‌چنین نمونه‌هایی از مارها، گوزن‌های دنیا، انواع قوچ‌های وحشی، گوشت خواران مختلف، پرندگان بومی و مهاجر شامل پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزی و نیز ماکیان سانان و گاوسانان در آن به چشم می‌خورد.
موزه تاریخ طبیعی از ساعت ۹ الی ۱۴ پذیرای میهمانان نوروزی است.
آدرس: بلوار آزادی، چهارراه آبرسان تبریز، داخل ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی