به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۱ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب : ۱۴۶۲۲۸

راهپیمایی بزرگ بازگشت در نوار غزه با ۱۲ کشته

گروه بین‌الملل: صدها فلسطینی از ساعات اولیه بامداد جمعه حرکت به سمت اردوگاه‌های بازگشت واقع در شرق نوار غزه را آغاز کردند. در درگیری‌های خونین نیروهای امنیتی اسرائیل با معترضان فلسطینی دست کم ۱۲ فلسطینی کشته و ۱۱۰۰ تن دیگر مجروح شدند.
راهپیمایی بزرگ بازگشت در نوار غزه با ۱۲ کشته
به گزارش ایسنا، این اقدام به منظور اعلام آغاز راهپیمایی بزرگ "بازگشت" در پنج اردوگاه‌ واقع در مناطق مرزی شرق استان‌های پنجگانه نوار غزه صورت گرفت. ستاد ملی برگزاری راهپیمایی "بازگشت" از پایان اقدامات مربوط به آماده‌سازی پنج میدان در فاصله ۷۰۰ متری دیوار حائل در حد فاصل اراضی اشغالی و نوار غزه خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، مردان و زنان و کودکان فلسطینی بدون اعتنا به تهدیدات ارتش رژیم صهیونیستی از نخستین ساعات بامداد امروز راهی میادین مذکور شدند تا نماز جمعه را در این میادین اقامه کنند. احمد ابو ارتیمه، سخنگوی ستاد برگزاری راهپیمایی "بازگشت" با اشاره به اجماع ملی بی‌سابقه فلسطینی‌ها برای برگزاری این راهپیمایی در سایه تبلیغات منفی و تهدیدات دشمن صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها اظهار داشت: این راهپیمایی پیش از آغاز موفقیت‌آمیز بوده است.

آخرین خبرها از تظاهرات امروز  حاکی از آن است که سربازان ارتش رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جوانان فلسطینی در شهرک خزاعه، در شرق خان یونس از گاز اشک‌اور استفاده می‌کنند. همچنین تک تیراندازهای ارتش رژیم صهیونیستی به سمت تظاهرکنندگان فلسطینی در نزدیکی محله الشجاعیه، در شرق شهر غزه شلیک کردند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز مرزهای خود با نوار غزه را منطقه نظامی مسدود شده اعلام کرد.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در سخنرانی که در جریان این راهپیمایی در نزدیکی حد فاصل نوار غزه با اراضی اشغالی داشت، تاکید کرد: فلسطینی‌ها برای بازگشت به میهن خود که از سال ۱۹۴۸ میلادی از آن بیرون شدند، مصمم هستند.

هنیه افزود: در شرایطی که هجمه‌ها علیه مساله فلسطین در پی تصمیم اخیر واشنگتن درباره قدس افزایش یافته‌اند، اما فلسطینی‌ها امروز با شرکت در این راهپیمایی بر این مساله تاکید کردند که فلسطین هیچ جایگزینی ندارد و تنها راه‌حل برای این مساله بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌های خود است و ما کاملا آشکار می‌گوییم که به تلاش‌های خود برای بازگشت به اراضی مان با جدیت تمام ادامه می‌دهیم. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) در پیامی تهدید آمیز خطاب به ساکنان نوار غزه مدعی شد، رهبران حماس با جان شما بازی می‌کنند، هر کسی که به دیوار (حائل) نزدیک شود، جانش را به خطر انداخته است، به شما نصیحت می‌کنم به زندگی عادی خود ادامه دهید و در این اقدامات تحریک آمیز مشارکت نکنید.

در آستانه تجمع اعتراضی ساکنان نوار غزه در مرز با اسرائیل، منابع فلسطینی از کشته شدن یک نفر توسط نیروهای اسرائیلی خبر دادند. وزارت بهداری گروه حماس در غزه امروز اعلام کرد، در طول شب گذشته بر اثر تیراندازی یک تانک اسرائیلی مستقر در مرز به داخل غزه، یک کشاورز فلسطینی کشته و یک تن دیگر زخمی شد. ارتش اسرائیل گفته است که این موضوع را در دست بررسی دارد و در حال حاضر نمی‌تواند در مورد این خبر اظهار نظر کند. به گفته منابع فلسطینی، این کشاورز در نزدیکی شهر خان یونس و هنگامی کشته شد که برای فروش محصول به شهر آمده بود.

خبر کشته شدن این مرد فلسطینی در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر، نواحی مرزی غزه با سرزمین‌های اشغالی دستخوش تنش بوده است. چند هزار تن از فلسطنییان ساکن غزه در نظر دارند با برپایی چادرهایی در مناطق مرزی با اسرائیل به مدت شش هفته در این محل تحصن کنند. این تحصن تا ۱۵ ماه مه مصادف با هفتادمین سالگرد اشغال اراضی فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت. قرار است در ماه مه، ایالات متحده نیز سفارت خود را رسما از تل‌آویو به قدس منتقل کند.

متحصنان ورود به مرز و تحصن در آن محل را "راه پیمایی بزرگ" نام داده‌اند که از امروز (۳۰ مارس) آغاز می شود. فلسطینیان روز ۳۰ مارس را "روز سرزمین" نام داده‌اند. در جریان تظاهراتی در روز ۳۰ مارس ۱۹۷۶، شش شهروند عرب اسرائیل در جریان تظاهرات اعتراضی علیه مصادره زمین در شمال اسرائیل به دست نیروهای امنیتی آن کشته شدند. سازمان‌دهندگان راهپیمایی از شرکت‌کنندگان خواسته‌اند این تظاهرات را به شکلی مسالمت‌آمیز و بدون درگیری و خشونت اجرا کنند. با اینهمه، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در ناحیه مرزی به اجرا گذاشته‌اند که از جمله شامل استقرار چند دستگاه تانک و سربازان تک‌تیرانداز است. این رژیم به تظاهرکنندگان هشدار داده است به نوار مرزی نزدیک نشوند. هدف این تظاهرات تاکید بر خواست فلسطینیان برای بازگشت به اراضی فلسطینی است.