به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۲ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۱۴۶۳۳۱
ادعای رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاض:

۴ موشک ما برای نابودی تهران کافیست!

انور عشقی
انور عشقی
گروه بین‌الملل: ژنرال بازنشسته عربستانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاض گفت : عربستان خواستار جنگ نیست اما به آنچه که وی اقدام نظامی تهران علیه این کشور خواند، پاسخ خواهد داد.

انور عشقی، كه  به حلقه اتصال ریاض و تل آویو معروف است افزود: عربستان از موشک دوربرد و راهبردی «دانگ‌ فنگ (Dongfeng/ در زبان چینی به معنای باد شرق است)» ساخت چین برخوردار است و تنها چهار موشک از این نوع یاد شده برای تخریب کامل تهران و یک موشک برای تخریب صعده یمن کافی است، اما ریاض خواهان این سناریو نیست.

وی ادامه داد: اگر ایران هر منطقه‌ای در عربستان را هدف قرار دهد، ریاض تهران و صعده یمن را هدف قرار خواهد داد. عربستان به جامعه بین‌المللی فشار وارد می‌ کند تا با وارد کردن فشار بر ایران مانع از اقدامی علیه ریاض شوند زیرا این موضوع بر اقتصاد جهانی بویژه در زمینه نفت، امنیت ملی آمریکا و غرب تأثیر می‌ گذارد و عربستان در حال حاضر با ایران و کسانی که به این کشور در راستای اجرای طرح‌هایش کمک می‌ کنند، مقابله می‌ کند. فشارهای فعلی بر ایران کافی نیست، ایران، حاکمیت کشورها را نقض می‌کند و ثبات منطقه را بر هم می‌ زند، علاوه اینکه برای متحدانش موشک می‌ فرستد.

انور عشقی ادامه داد: ایران، طمع‌‌ ورزی‌های سیاسی دارد و عربستان کشوری است که بیشتر از سوی ایران مورد هدف قرار می‌ گیرد ،‌ نمونه آن حوثی‌ها در یمن و برخی مزدوران دیگر ایران در منطقه «شرقیه» عربستان هستند. به گفته وی، عربستان  منتظر تحویل گرفتن موشک‌های «اس ۴۰۰» روسیه طی  یک قرارداد تسلیحاتی است که سال گذشته در مسکو امضا شده است...حالا که مایک پامپئو جایگزین رکس تیلرسون در پُست وزارت خارجه شده؛ وضعیت تغییر کرده و لغو توافق هسته‌ای با ایران بعید نیست.

بن سلمان ولیعهد عربستان هم دیروز در مصاحبه‌ با وال استریت ژورنال گفته است: «ما باید [در فشار با تحریم] موفق شویم تا از درگیری نظامی جلوگیری کنیم. اگر در آنچه در تلاش برای انجامش هستیم موفق نشویم، احتمالا ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر شاهد جنگ با ایران خواهیم بود.»

تایید دیدار مشاور امنیت ملی اسراییل با ولیعهد عربستان سعودی
رئیس ستادکل ارتش اسرائیل، تایید کرده است که مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی این رژیم، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرده است. ژنرال آیزنکوت در مصاحبه با روزنامه‌های «معاریو» و «جروزالم پست» که در شماره روز ۹ فروردین این دو روزنامه منتشر شد، دیدار خود با ولیعهد سعودی را رد کرده اما گفته است که مشاور امنیت ملی اسرائیل با محمد بن سلمان دیدار داشت. این فرمانده ارشد ارتش اسرائیل به جزییات این دیدار، از جمله زمان، مکان و موضوع‌های مطرح‌شده در آن اشاره‌ای نکرده و تنها بر «انطباق» منافع میان اسرائیل و عربستان سعودی در ارتباط با ایران تاکید کرده است.