به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۴۶۴۶۸

بازخواست‌و حقارت‌ برای گرفتن مجوز کنسرت

گروه فرهنگ و هنر: یک خواننده موسیقی اقوام و نواحی با گله از تبعیضی که بین هنرمندان موسیقی اقوام ایرانی و خارجی برای ارائه مجوز کنسرت وجود دارد، از اینکه به برخی از کنسرت‌های خارجی به‌راحتی مجوز داده می‌شود در حالی که برای گرفتن مجوز کنسرت موسیقی اقوام ایرانی مشکلات بسیاری وجود دارد، انتقاد کرد.
بازخواست‌و حقارت‌ برای گرفتن مجوز کنسرت
علی انصاری- خواننده موسیقی اقوام کهگیلویه و بویراحمد، در واکنش به انتشار گزارش با عنوان «کنسرت نوروزی یا کاسبی با موسیقی سرخ‌پوستان؟» اظهار کرد: جای ناراحتی دارد که یک نوازنده موسیقی قومی آمریکایی درجه چندم در نوروز به ایران می‌آید و کنسرت می‌دهد و صندلی‌های آن با قیمت چند برابر کنسرتِ ما به فروش می‌رود، در حالی که برای موسیقی قومی ممسنی که خاستگاه موسیقی جنوب بوده است، اجحاف و بی‌مهری می‌شود؛ تا جایی که خواننده و نوازنده یک گروه بارها برای گرفتن مجوز کنسرت در تهران بازخواست می‌شوند و احساس حقارت می‌کنند!

او ادامه داد: از شهریور ماه سال گذشته پیگیر برگزاری کنسرت و درخواست آن را داده بودیم.  تقریبا هر دو هفته یک بار از سرپرست و آهنگساز می‌خواستند که به اماکن یا معاونت هنری مراجعه کند.آهنگساز هم که ساکن شهرستان بود، هربار به تهران می‌آمد و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر درگیر مراحل اداری گرفتنِ مجوز بود.این هنرمند اضافه کرد: به آهنگساز گفته بودند گزارش شده که شما در یک دعوای محلی حضور داشتید! آهنگساز با ارائه مدارک تحصیلی و سوابق کاری خود پاسخ داده بود که من کجا و دعوای محلی کجا! اصلا به شخصیت من می‌خورد که در دعوای محلی حضور داشته باشم؟

 سرپرست گروه موسیقی قومی«پرزین» با بیان اینکه من را هم به عنوان خواننده و سرپرست گروه بارها خواستند، گفت: یک بار تمام اطلاعات اعضای گروه، حتی اسم و شماره شناسنامه همسران آنها را هم خواستند . زمانی که برای گرفتن اطلاعات با آنها تماس گرفتم، شرمسار شدم و اعضای گروه تعجب کرده بودند که این اطلاعات به چه درد آنها می‌خورد؟انصاری افزود: هنگامی که در شهریور ماه سال گذشته برای اجرای کنسرت در تالار وحدت درخواست دادم، به اسم گروه ایراد گرفتنداسم گروه را «کالو» به معنای گیاه خوشرنگی که در مناطق زاگرس نشین رشد می‌کند، گذاشته بودم. این اسم محلی معنای دیگری هم دارد. در واقع «کالو» جنبه موسیقایی دارد و زمانی که چند چوپان یا شکارچی‌به کوه می‌رفتند صدایی با دست تولید می‌کردند که به شکل رمزی بوده است. در هر صورت آن اسم را تایید نکردند و در نهایت اسم خودم را برای آن کنسرت انتخاب کردند؛ اما آنقدر سنگ پیش پای‌مان انداختند که از برگزاری آن پشیمان شدیم.

او با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته برای اجرای کنسرت در فرهنگسرای ارسباران درخواست داده بودیم، اضافه کرد: در کنسرت ارسباران هم از «پرزین» اسم آلبومی که قبلا منتشر کرده بودیم، استفاده کردیم و با وجود آنکه بسیاری از صندلی‌ها به جز دو ردیف اول که مهمانان بودند به مبلغ ۴۰ هزار تومان فروش رفت اما باز هم متضرر شدیم. برای هزینه سالن ۹ میلیون تومان و سه میلیون تومان هم برای دستمزد صدابردار پرداخت کردیم. گرچه یکی از دوستان ما اسپانسری این کنسرت را هم برعهده گرفت و در این زمینه کمک‌مان کرد.این هنرمند موسیقی اقوام اعلام کرد: با آنکه زمان و انرژی بسیاری برای اجرای کنسرت هزینه کردیم و تبلیغات زیادی در فضای مجازی انجام دادیم اما باز هم ضرر کردیم و نتیجه‌ رضایت‌بخشی نگرفتیم.  انصاری درباره اینکه آیا گروه موسیقی آنها امسال برنامه‌ای برای برگزاری کنسرت در تهران دارد یا نه؟ توضیح داد: با این شرایط مشخص نیست در سال جدید می‌توانیم کنسرتی برگزار کنیم یا نه!
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مجوز کنسرت موسیقی