به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۴۶۴۶۹

تاثیر مصرف زیاد دو نوع دارو بر شیوع آلرژی‌ها

گروه علمی: شیوع آسم و انواع آلرژی در طول دهه‌های اخیر در سراسر جهان افزایش یافته و یک مطالعه جدید یکی از عوامل موثر در این امر را استفاده از برخی از داروها می‌داند.
تاثیر مصرف زیاد دو نوع دارو بر شیوع آلرژی‌ها
این مطالعه که به تازگی منتشر شده ارتباط بین استفاده از داروهای کاهنده اسید معده و انواع آنتی بیوتیک‌ها در دوره نوزادی را با ابتلا به بیماری‌های آلرژیک از جمله آسم در دوران کودکی نشان می‌دهد.داروهای کاهنده اسید معده مانند رانیتیدین و لانزوپرازول بطور معمول تجویز شده و در دسترس هستند و برای کمک به کاهش مشکلات مربوط به اسیدیته معده مانند ریفلاکس اسید معده و زخم معده استفاده می‌شوند. حدود هشت درصد از همه کودکان دست کم یک نسخه از این داروها را دریافت کرده‌اند.بر اساس این مطالعه توسط متخصصان در آمریکا، داروهای کاهنده اسید معده و داروهای آنتی بیوتیک‌ باید تنها در شرایطی که مزایای بالینی آن روشن است استفاده شود چرا که مصرف این گروه از داروها خطر ابتلا به آلرژی‌ها را افزایش می‌دهد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود ۲۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آسم هستند و این بیماری شایع‌ترین بیماری مزمن در میان کودکان است. همچنین این بیماری از اوایل دهه ۸۰ میلادی در ایالت متحده افزایش بیش از ۶۰ درصدی داشته است.بر اساس مطالعه صورت گرفته آنتی بیوتیک‌ها احتمال ابتلا به آسم را بیش از دو برابر افزایش می‌دهند. در این مطالعه حدود ۸۰۰ هزار کودک مورد بررسی قرار گرفتند. متخصصان دریافتند خطر ابتلا به هر گونه بیماری آلرژیک، به جز آلرژی به غذاهای دریایی، به دلیل دریافت داروهای مسدود کننده H2 یا مهارکننده پمپ پروتون (کاهنده اسید معده) در دوران نوزادی افزایش می‌یابد.

همچنین دوز مصرفی این داروها نیز اهمیت دارد به طوری که نوزادانی که بیش از ۶۰ روز از داروهای مهارکننده پمپ پروتون مصرف کرده بودند در مقایسه با نوزادانی که کمتر از ۶۰ روز از این دارو دریافت کرده بودند، ۵۲ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار گرفتند.مهمترین نکته در مورد این گونه داروها این است که نه تنها آلرژی‌های غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند بلکه آلرژی‌های دیگر مانند آسم، مشکلات پوستی، آلرژی‌های تنفسی و مربوط به بینی را نیز تحریک می‌کنند.همچنین این داروها با تاثیر بر میکروبیوم‌ها – باکتری‌های مفیدی که در روده‌ها، دستگاه تنفسی و پوست زندگی می‌کنند منجر به بروز آلرژی‌ها می‌شوند.به گزارش سی ان ان، هرچند مطالعات بیشتری توسط متخصصان به منظور بررسی دقیق‌تر فرآیند تاثیر این گونه داروها بر افزایش آلرژی‌ها مورد نیاز است اما توصیه می‌شود پزشکان در تجویز آنها برای اطفال، حساسیت بیشتری به خرج داده و تغییراتی در نحوه استفاده از آنها ایجاد کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دارو آلرژی