به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۱۴۶۵۲۹
هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال ايران

آرزوهای تیم‌های صدر و قعرنشین لیگ برتر

گروه ورزشی: هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال کشور در حالی از امروز (پنجشنبه) آغاز می شود که پس از پرسپولیس قرار گرفته در آستانه قهرمانی؛ ذوب آهن، استقلال تهران، پیکان و سایپا رقابت سختی برای کسب مقام دومی دارند و سپیدرود رشت، استقلال خوزستان و نفت تهران به دنبال فرار از سقوط هستند.
آرزوهای تیم‌های صدر و قعرنشین لیگ برتر
به گزارش ایرنا، هفته بیست و هفتم این رقابت ها طی روزهای 16، 17 و 18 فروردین ماه برگزار می شود و در صورت پیروزی و تساوی پرسپولیس مقابل پدیده و یا لغزش ذوب آهن برابر سپیدرود؛ مهر تایید قهرمانی سرخ پوشان در هفدهمین دوره رقابت های لیگ برتر زده می شود. در طرف مقابل نیز جدال تیم های بالانشین و قعرنشین جدول رده بندی لیگ سبب افزایش حساسیت و جذابیت این مسابقات شده است.

***پنجشنبه 16 فروردین ماه
**صنعت نفت آبادان - پیکان تهران؛ ورزشگاه تختی آبادان / ساعت 19
زرد پوشان آبادانی که سال جدید را با تساوی بدون گل مقابل گسترش فولاد آغاز کردند در حالی مقابل تیم پیکان قرار می گیرند که شاید انگیزه های این تیم برای موفقیت کم شده باشد.شاگردان «فراز کمالوند» در میانه جدول رده بندی قرار دارند و توانایی کسب سهمیه آسیا را هم ندارند. از طرفی خطری نیز آنها را برای سقوط به لیگ دسته یک تهدید نمی کند تا برنامه ریزی آنها از هم اکنون برای لیگ آینده باشد.اما تیم پیکان پس از تثبیت قرارداد سرمربی اش «مجید جلالی» برای لیگ آینده، سعی دارد سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد و پیروزی یک بر صفر مقابل سپاهان با درخشش «مهدی شیری» در دیدار هفته گذشته دلیل این ادعا است. البته به رغم انجام بازی پیش روی آنها در هوای گرم ورزشگاه تختی آبادان، خودروسازان برای حضور در کورس نایب قهرمانی به نتیجه ای جز پیروزی فکر نمی کنند.

***جمعه 17 فروردین ماه
**استقلال خوزستان - گسترش فولادتبریز؛ ورزشگاه غدیر اهواز / ساعت 17
«عبدالله ویسی» سرمربی تیم خوزستانی که در لیگ پانزدهم با آبی های خوزستانی برای رسیدن به جام قهرمانی می جنگید و در نهایت به آن هم رسید، حالا باید برای بقای تیمش در لیگ برتر تلاش کند.البته نمانیده فوتبال خوزستان در دیدار هفته گذشته مقابل سیاه جامگان خراسان با یک گل به پیروزی رسید تا در جایگاه چهاردهم جدول رده بندی قرار بگیرد. با این حال، خطر سقوط همچنان این تیم را تهدید می کند تا آنها تنها در اندیشه پیروزی مقابل شاگردان « فیروز کریمی» باشند. در مقابل حضور تیم گسترش تبریز در میانه جدول نیز کمی در انگیزه های شاگردان فیروز کریمی تاثیر گذاشته است.البته این تیم تبریزی از هفته نوزدهم رقابت های لیگ هنوز طعم پیروزی را نچشیده است تا با کسب چهار تساوی متوالی و پس از آن سه شکست در آخرین دیدارهای سال 96 سبب شود با ناکامی به استقبال سال 97 بروند.نماینده فوتبال تبریز در سال 97 نیز مقابل صنعت نفت آبادان به تساوی بدون گل رسید تا بر خلاف موفقیت های کریمی در ابتدای حضورش در این تیم، فعلا از کسب سه امتیاز دور باشد. بر همین اساس سرمربی تیم گسترش فولاد برای دفاع از جایگاه خود چاره ای جز کسب پیروزی مقابل استقلال خوزستان ندارد.

**سایپا تهران - نفت تهران؛ ورزشگاه پاس قوامین تهران / ساعت 17
«علی دایی» سرمربی تیم سایپا در دیدار هفته گذشته مقابل پرسپولیسی که برای کسب قهرمانی تنها به یک امتیاز داشت دست به کار بزرگی شد و 3 امتیاز را به دست آورد. شاگردان آقای گل جهان در آن دیدار موفق شدند سرخ پوشان را 2بر یک شکست دهند تا امیدهای آنها برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا زنده بماند. تیم فوتبال سایپا که در اواخر لیگ به نظم و انضباط خوب تیمی رسیده است، پس از کنار گذاشتن پرسپولیس شاید بتواند از سد نفت تهران هم عبور کند و به رده های بالاتر جدول نزدیک شود. تیم دایی که با تیم های استقلال تهران و پیکان در امتیاز 44 برابر است و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر در جایگاه پنج ایستاده است، همچنان شانس رسیدن به جایگاه بهتر را دارد.دایی با بهره بردن از «مهدی ترابی» با هشت گل زده ، «علی قلی زاده» با سه گل زده که هر دو تاکنون موفق به دادن چهار پاس گل نیز شده اند، با همراهی «آرمان رمضانی» که در چند بازی گذشته به ترکیب نارنجی پوشان اضافه شده و چهار گل نیز به ثمر رسانده است، خط حمله قوی و خطرناکی را ساخته است.اما در طرف مقابل «هومن افاضلی» سرمربی تیم نفت که از هفته هجدهم رقابت های لیگ برتر به عنوان چهارمین سرمربی زرد پوشان تهرانی در این دوره از رقابت های لیگ روی نیمکت این تیم تهرانی نشسته است، در نخستین حضورش با کسب تساوی بدون گل مقابل تیم قدرتمند پرسپولیس همه نگاه را متوجه خود کرد.
زرد پوشان تهرانی پس از جدال با سرخپوشان با 2 پیروزی متوالی مقابل تراکتورسازی و سیاه جامگان از انتهای جدول رده بندی فاصله گرفتند و کسب چهار تساوی مقابل تیم های گسترش فولاد، پیکان، سپاهان و صنعت نفت آبادن سبب شد این تیم در 7 هفته متوالی طعم شکست را نچشد، اما در آخرین دیدار سال 96 مقابل استقلال خوزستان شکست خوردند.بازیکنان نفت به رقم مشکلات مالی این باشگاه مصمم به حفظ تیم خود در لیگ برتر هستند و در دیدار گذشته مقابل استقلال تهران نیز هر چند در ابتدا با نتیجه یک بر صفر تیم برتر میدان بودند؛ ولی در نهایت 2 بر یک شکست خوردند تا قرار گرفتن آنها در جایگاه پانزدهم جدول رده بندی زنگ خطر سقوط به لیگ یک را برایشان به صدا درآورد. با این وصف جدال این دو تیم که یکی برای بقا و دیگری برای نایب قهرمانی به میدان می رود، می تواند زیبا و جذاب باشد.

**استقلال تهران - سیاه جامگان مشهد؛ ورزشگاه آزادی تهران / ساعت 18:55
آبی پوشان پایتخت پس از نخستین پیروزی خود در سال جدید مقابل نفت تهران و پیروزی شیرین و دلچسب مقابل الریان قطر که دوشنبه شب در ورزشگاه آزادی و در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد، نه تنها موفق شدند به مرحله حذفی مسابقات آسیایی صعود کنند، بلکه بازیکنان این تیم از نظر روحی و روانی برای کسب نایب قهرمانی لیگ برتر ایران کاملا آماده اند.شاگردان «وینفرد شفر» سرمربی آلمانی استقلال از تیم رده دومی ذوب آهن تنها یک امتیاز عقب هستند و در صورت لغزش نماینده فوتبال اصفهان مقابل سپیدرود، آبی های پایتخت می تواند در رده دوم جدول رده بندی قرار بگیرند.در طرف مقابل پس از شکست تیم سیاه جامگان مقابل استقلال خوزستان در دیدار هفته گذشته، دیگر باید این تیم را یکی از تیم های سقوط کننده به لیگ یک دانست. البته شاید چهار پیروزی پیاپی تیم مشهدی تا پایان رقابت های لیگ و لغزش رقبای انتهای جدول رده بندی مانند نفت تهران و استقلال خوزستان سبب شود شاگردان « داوود مهابادی» سرمربی تیم سیاه جامگان معجزه وار در لیگ برتر ماندنی شوند که این حالت کمی محال است چرا که قعرنشینی سیاه جامگان با 15 امتیاز در انتهای جدول رده بندی و فاصله 9 امتیازی آنها از تیم رده پانزدهمی نفت تهران، دلیلی بر این ادعا است.با این حال تیم سیاه جامگان برای دفاع از حیثیت خود قصد دارد با تمام قوا به مصاف تیم پر قدرت استقلال برود تا همراه با انجام بازی جوانمردانه عدالت برای دیگر تیم های بالا نشین رعایت شود.

**پارس جنوبی جم - فولاد خوزستان؛ ورزشگاه تختی جم بوشهر / ساعت 19
پارس جنوبی جم که نخستین حضورش را در لیگ برتر فوتبال تجربه می کند، در ابتدای رقابت های لیگ، چنان عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت که شانه به شانه تیم پرسپولیس پیش رفت و در نهایت نایب قهرمان نیم فصل این دوره از رقابت ها شد. اما روند نزولی این تیم در نیم فصل دوم شکل گرفت تا هم اکنون با 39 امتیاز در جایگاه هفتم جدول رده بندی قرار داشته باشد.تیم پارس جنوبی پس از قبول شکست در دیدار هفته گذشته مقابل شاگردان «علی کریمی» سرمربی تیم سپیدرود که آنها هم نخستین حضورشان در لیگ برتر را تجربه می کنند، تقریبا شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از دست دادند. با این حال «مهدی تارتار» سرمربی تیم پارس انگیزه لازم را به بازیکنان خود داده است تا در صورت پیروزی در چهار دیدار آیند به کسب سهمیه امیدور باشند.
اما تیم فولاد خوزستان پس از پیروزی مقابل تیم پدیده در هفته گذشته و کسب 41 امتیاز و اختلاف تنها 4 امتیاز از تیم رده دومی ذوب آهن، خودش را یکی از مدعیان کسب نایب قهرمانی لیگ می داند. البته «سیروس پورموسوی» سرمربی این تیم نیز به این موضوع اذعان داشته است و به گفته بازیکنانش هدفی جز پیروزی در چهار دیدار باقیمانده ندارند و البته تفکرات دو سرمربی می تواند سبب جذابیت دیدار این دو تیم شود.

**شنبه 18 فروردین 97
پدیده خراسان - پرسپولیس؛ ورزشگاه ثامن مشهد / ساعت 17
تیم پدیده نیز که در این دوره از رقابت ها با جریمه کسر 6 امتیازی به دلیل پرداخت نکردن مطالبات بازیکن خارجی خود از سوی فدراسیون جهانی فوتبال مواجه شده بود از هفته 21 تا هفته 26 رقابت های لیگ تنها یک بار طعم پیروزی را چشیده است و در پنج دیدار دیگر شکست خورد تا جایگاه لغزنده دوازدهی و خطر سقوط به لیگ یک برای این تیم به گوش برسد.شرایط نابسمان مالی باشگاه و فشار فیفا برای پراخت مطالبات بازیکنان خارجی این تیم از یک سو و شاکی بودن بازیکن تیم پدیده به دلیل دریافت نکردن حق و حقوق خود از سوی دیگر سبب شده «محمد رضا مهاجری» سرمربی کهنه کار مشهدی روزهای خوبی را سپری نکند. او تلاش دارد به رغم همه این تنگناها بازیکنانش را از نظر روحی و روانی برای دیدار پیش رو مقابل تیم پرسپولیس صدرنشین و در آستانه قهرمانی، آماده کند.شاید شاگردان مهاجری بتوانند در دیدار پیش رو با شکست پرسپولیس و در صورتی که ذوب آهن هم مقابل حریفش نتیجه بگیرد، قهرمانی سرخ پوشان را به تاخیر بیاندازند؛ کاری که تیم سایپا در دیدار هفته گذشته با پرسپولیس کرد؛ ولی شرایط دو تیم سایپا و پدیده متفاوت است و گویی دیدار پدیده با پرسپولیس مهر تایید بر قهرمانی سرخپوشان است.البته مدتی است که تیم «برانکو ایوانکوویچ» از شرایط آرمانی خود دور شده است و تساوی آنها مقابل نسف قارشی ازبکستان در لیگ قهرمانان و شکست مقابل تیم «علی دایی» سرمربی سایپا بر این ادعا دلالت دارد؛ با این حال این دیدار نیز از مسابقات جذاب هفته بیست و هفتم خواهد بود.

**ذوب آهن اصفهان - سپیدرود رشت؛ ورزشگاه فولادشهر اصفهان / ساعت 17
به رغم پیروزی ذوب آهن مقابل تراکتورسازی در دیدار هفته گذشته لیگ برتر فوتبال، ذوبی ها در مصاف با الدحیل قطر در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا که سه شنبه شب برگزار شد، شکست خوردند تا از شرایط روحی و روانی مطلوب فاصله بگیرند.این در حالی است نماینده فوتبال اصفهان هم اکنون تیم دوم جدول رده بندی لیگ است و برای حفظ این جایگاه چاره ای جز پیروزی مقابل سپیدرود رشت ندارد. زیرا فاصله یک امتیازی تیم های استقلال، پیکان و سایپا با ذوب آهن به گونه ای است که جایگاه دومی قطعا در هفته های آینده دستخوش تغییر خواهد شد.
اما «علی کریمی» سرمربی تیم سیپد رود که موفق به پیروزی مقابل پارس جنوبی جم در دیدار هفته بیست و ششم شده بود، بسیار امیدوار به کسب نتیجه در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان مقابل شاگردان «امیر قلعه نویی» است تا یک گام دیگر تیمش را از خطر سقوط به لیگ یک دورتر کند.

** تراکتورسازی تبریز - سپاهان؛ ورزشگاه یادگار امام تبریز / ساعت 18
تغییرات در کادر فنی تیم تبریزی و حضور «ارطغرل ساغلام» به جای «یحیی گل محمدی» به عنوان سرمربی هم دوای درد تیم پرهوادار تراکتورسازی نشد تا آنها پس از قطعی شدن عدم صعودشان به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا، ناامیدانه چشم به رقابت های لیگ داشته باشند.البته قرار گرفتن تیم تراکتورسازی در جایگاه دهم جدول رده بندی نه تنها برای آنها سهمیه آسیا را در سال آینده به همراه نخواهد داشت، بلکه کوچکترین غفلتی نیز می تواند این تیم را به انتهای جدول لیگ برتر باشگاه های کشور نزدیک کند. این عامل می تواند برای کسب نتیجه سرخپوشان تبریزی در ورزشگاه خانگی مقابل سپاهان ایجاد انگیزه کند.در طرف مقابل «منصور ابراهیم زاده» سرمربی فعلی تیم سپاهان کار خود را در این تیم از هفته 22 با مصاف برابر پرسپولیس آغاز کرد و هر چند مقابل سرخپوشان شکست خورد اما در سه دیدار بعدی تا پایان سال 96 یک تساوی و 2 پیروزی کسب کرد تا موقتا زرد پوشان اصفهانی را از بحران دور کند، اما شاگردان ابراهیم زاده در دیدار هفته گذشته مقابل تیم پیکان شکست خوردند تا تیم اصفهانی برای فرار از جایگاه متزلزل یازدهمی جدول رده بندی تنها در اندیشه پیروزی بر تراکتورسازها باشند.
جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال نیز به این شرح است:
1- پرسپولیس (57 امتیاز)
2- ذوب آهن (45 امتیاز)
3- استقلال تهران (44 امتیاز)
4- پیکان (44 امتیاز)
5- سایپا (44 امتیاز)
6- فولاد خوزستان (41 امتیاز)
7- پارس جنوبی جم (39 امتیاز)
8- صنعت نفت آبادان (34 امتیاز)
9- گسترش فولاد تبریز (31 امتیاز)
10 - تراکتورسازی تبریز (29 امتیاز)
11- سپاهان اصفهان (27 امتیاز)
12- پدیده (26 امتیاز)
13 - سپیدرود رشت (26 امتیاز)
14 - استقلال خوزستان (26 امتیاز)
15 - نفت تهران (24 امتیاز)
16- سیاه جامگان (15 امتیاز)
برچسب ها: فوتبال لیگ برتر