به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۴۶۵۶۷
طوفان نمک به تالاب بین‌المللی شادگان رسید

چرا کسی باور نمی‌کند خوزستان خشک شده؟

گروه جامعه: نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبدیل شدن قسمتی از تالاب بین المللی شادگان به دریاچه نمک از احتمال وقوع طوفان نمک خبر داد.
چرا کسی باور نمی‌کند خوزستان خشک شده؟
مجید ناصری‌نژاد در جلسه ستاد مقابله با خشکسالی که امروز (۱۵ فروردین‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان دچار خشکسالی است و مسئولین کشور باید این موضوع را بپذیرند.متأسفانه مسئولین در سطح کشور این باور را ندارند که خوزستان دچار خشکسالی است و باید این موضوع منتقل شود.وی افزود: هنوز در برخی مناطق در کشاورزی از شیوه از غرقآبی استفاده می شود و افرادی هستند که به آب دسترسی دارند و بدون توجه آب را مصرف می‌کنند و این موضوع مشخص می‌کند که مدیریت جدی بر منابع آب وجود ندارد.نماینده شادگان با اشاره به بحث معوقه کشت گفت: دولت باید معوقه کشت را پرداخت کند. رئیس جمهور در این زمینه قول داده‌اند اما تاکنون عملی نشده است.

ناصری‌نژاد بیان کرد: در یک سال گذشته آب به شادگان نرسید و نخیلات و تالاب شادگان مشکل دارند. چند بار مصوب شد که آب به شهرستان شادگان برسد اما تاکنون آبی به ما نرسیده است.وی عنوان کرد: علاوه بر خشکسالی یکی از مشکلات شهرستان شادگان آتش‌سوزی در نخیلات است و برای مواجهه با این حوادث باید شهرداری‌ها و مراکز امدادرسانی شادگان به تجهیزات و امکانات مجهز شوند.نماینده شادگان بیان کرد: شرکت توسعه نیشکر باید در خشکسالی، در مصرف و هدایت آب و مسائل اجتماعی کمک کند اما تاکنون تحولی در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین باید از سوزاندن نیشکر جلوگیری شود اما می بینیم که بحث سوزاندن برگ نیشکر همچنان ادامه دارد و تمام منازل ما پر از خاکسترهای حاصل از سوزاندن برگ نیشکر است.

ناصری‌نژاد گفت: به بالادست‌های ما اعلام شده که کشت تابستانه انجام نشود اما می‌دانم که مردم جهت کشت بهاره و تابستانه آماده هستند و در حال کشت هستند. پس از یک سال به ما گفتند که اردیبهشت ماه به ما آب می‌دهند و اگر امسال آب از مارون رها نشود و به نخیلات شادگان نرسد دیگر نمی‌توانیم جلوی بحران را بگیریم.وی افزود: وضعیت تالاب شادگان نیز نگران‌کننده است و تالاب با خشکسالی مواجه است. قسمت انتهایی تالاب شادگان به یک دریاچه نمک تبدیل شده و حتما با طوفان نمک مواجه خواهیم شد. اگر این مسأله ادامه پیدا کند کل منطقه را متأثر خواهد کرد.وی ادامه داد: در حال حاضر کشاورزانی که از آب انتهای تالاب استفاده می‌کنند آب را با ای سی ۴۰ یا ۵۰ هزار استفاده می‌کنند و این مشکل موجب می شود نخلستانها و دام آن‌ها از بین برود بنابراین باید جهت احداث کانال محیط ‌زیست اقدام شود.

نماینده شادگان عنوان کرد: بحث دیگر مربوط به کمبود امکانات شرکت‌های مرتبط مثل آب و فاضلاب روستایی و آب و فاضلاب شهری است. امروز آب و فاضلاب روستایی شادگان به دلیل کمبود اعتبارات ۶ دستگاه خودرو استیجاری خود را اخراج کرده است.ناصری‌نژاد بیان کرد: در بحث فاضلاب نیز تاکنون کاری انجام نشده است و تصفیه‌خانه فاضلاب پیشرفت خوبی نداشته است. وضعیت آب شرب شادگان علاوه بر شوری، بوی بد و نامطبوعی دارد که این مسأله مشهود است.وی گفت: در شادگان مشکل توزیع آب نیز وجود دارد به طوری که قطع مکرر آب را داریم. همچنین قرار بود حداقل ۵۰ درصد از طرح آب‌رسانی غدیر استفاده کنیم اما به میزان خیلی کمی از طرح آب‌رسانی غدیر برداشت می‌کنیم.نماینده شادگان بیان کرد: مقدار زیادی از آب فاضلاب به کارون وارد می‌شود و در روستاهای شهرستانهای اهواز، کارون و شادگان رها می‌شود و بسیاری از روستاییان از این آب استفاده می‌کنند که باید در این زمینه اقدام کنیم.
مرجع : ایسنا