به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۱۴۶۷۲۳

مغز بزرگسالان توانایی ساخت نورون دارد

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی در پژوهش جدید خود اعلام کردند، بر خلاف نتایج یک پژوهش اخیر، مغز بزرگسالان توانایی ساخت نورون‌های جدید را دارد.
مغز بزرگسالان توانایی ساخت نورون دارد
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مغز انسان‌های بزرگسال به اندازه مغزهای جوان‌تر می‌تواند سلول‌های جدید بسیاری تولید کند. این پژوهش، تنها یک ماه پس از پژوهشی انجام شد که ادعا می‌کرد به احتمال زیاد، مغز انسان پس از دوران کودکی، نورون‌های جدید نمی‌سازد.در اوایل ماه مارس امسال، دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو" (UC San Francisco) در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که مغز انسان، پس از کودکی، قادر به ساخت نورون نیست. این پژوهشگران، نمونه‌های مغزی 59 نفر را با تمرکز بر هیپوکامپ بررسی کردند. هیپوکامپ، ناحیه‌ای است که پیشتر ادعا می‌شد محل اصلی عصب‌زایی است. در این پژوهش، شواهدی مبنی بر وجود نورون‌های نابالغ یا جوان در مغزهای بزرگتر از 13 سال پیدا نشد.

اکنون، پژوهش جدیدی که به سرپرستی دانشمندان "دانشگاه کلمبیا" (Columbia University) آمریکا انجام شده، این موضوع را کاملا نقض کرده است.در این پژوهش، هیپوکامپ 28 انسان سالم که در سنین 14 تا 79 سال قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. همه افراد مورد بررسی، ناگهان از دنیا رفته بودند؛ درحالی که از لحاظ شناختی دچار اختلال یا افسردگی شدید نبودند."ماورا بولدرینی"(Maura Boldrini)، نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید: ما دریافتیم که افراد بزرگسال، مانند جوانان، قادر به ساخت هزاران نورون جدید از نیایاخته‌ها هستند. همچنین، حجم یکسانی از هیپوکامپ یا ساختار مغزی مورد استفاده برای احساس و شناخت در سنین گوناگون یافتیم.

تفاوت ابتدایی میان مغزهای پیرتر و جوان‌تر این پژوهش، کاهش در ساخت رگ خونی بود. مغزهای پیرتر، توانایی کمی برای تولید رگ‌های خونی جدید داشتند و این فرضیه به وجود آمد که این کاهش می‌تواند بر توانایی نورون‌های جدید و برقراری ارتباط، موثر باشد.به گفته نویسندگان این پژوهش، نورون‌های جدید بزرگسالان، از نظر شکل و ظاهر با نورون‌های جوان در گونه های دیگر و یا انسان‌ها متفاوت هستند.کشف این موضوع که تولید نورون‌های جدید در مغز بزرگسالان انجام می‌گیرد یا نه، به پژوهش در زمینه درمان بیماری‌هایی از قبیل آلزایمر کمک می‌کند.در صورتی که مغز بزرگسالان قادر به ساخت نورون باشد، درک و کار کردن روی مکانیزم‌های ورای این فرآیند، ساده‌تر است اما اگر بزرگسالان از این توانایی برخوردار نباشند، پژوهشگران باید بر چگونگی انطباق نورون‌های بزرگسال به منظور مبارزه با بیماری‌های مربوط به عصب مغزی تلاش کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مغز