به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : ۱۴۶۷۶۷
مونسان:

مسافری که خارج می‌رود مجرم نیست

گروه فرهنگ و هنر: علی‌اصغر مونسان گفت: چه کسی گفته مسافری که خارج می‌رود جرمی مرتکب شده است؟! اتفاقا آمار سفرهای خارجی ایرانی‌ها اسفبار نیست و حالت نرمالی دارد.
مسافری که خارج می‌رود مجرم نیست
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: دنبال آماری هستیم تا نشان دهد نسبت سفرهای خارجی ایرانی‌ها در قیاس با سایر کشورها چگونه است، چون در حوزه گردشگری گاهی غلو می‌شود. درحالی که براساس آمارهای موجود وضعیت سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور اسفبار نیست و حالت نرمال دارد.او این اظهارات را در پاسخ به سوال  مبنی بر نقش سازمان در سفرهای خارجی ایرانی‌ها با توجه به مشکلات گردشگران و مسافران ایرانی در کشورهایی که مقاصد پرسفر و ارازان به شمار می‌آیند و چنین مواقعی کسی در مقام پاسخگو ظاهر نمی‌شود و برخورد با این مسافر به شکلی است که گویی جرمی مرتکب شده که باید این همه سختی را تحمل کند، مطرح کرد و گفت:گردشگری که به خارج از کشور سفر می‌کند برای ما با مسافر داخلی فرقی ندارد. اگر شکایتی باشد به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم این مشکلات که از آن حرف زده می‌شود فقط مبتنی بر یک کلیپ باشد که صف طولانی ایرانی‌ها را به یکی از کشورها نشان می‌دهد. هم ما و هم آن کشور پذیرنده ایرانی‌ها باید به نحوی هماهنگ عمل کنیم که مشکلات در ورود پیش نیاید. ما پیگیری‌هایمان را انجام می‌دهیم. برای ما فرقی ندارد، چه کسی گفته مسافری که خارج می رود جرمی مرتکب شده، اتفاقا فکر می‌کنم حجم سفرهای خارجی ایرانی‌ها به نسبت جمعیت کشور، نرمال و طبیعی است.مونسان سپس در پاسخ به سوالی درباره نقش سازمان در گردشگری ورودی با توجه به وجود گزارش‌هایی مبتنی بر افت ورود گردشگران خارجی از سال ۹۵ تا کنون، بیان کرد: نباید در اعلام اخبار غلو کرد. ورود گردشگر افت شدیدی نداشته است. فقط در سال ۹۶ در حوزه زیارت برخی از تورها به خاطر حوادث داخلی، لغو شدند، اما شرایط این طور نیست که افت شدید داشته باشیم.

در ادامه محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری ـ درباره حجم سفرهای گردشگران خارجی به ایران با اجرای طرح حراج تور ایران همزمان با نوروز، اظهار کرد: پلیس مهاجرت هنوز آمارها را در اختیار ما نگذاشته، اما تا جایی که خبرها نشان می‌دهد در این مدت سفر خارجی‌ها با همراهی خوب هتل‌ها رشد داشته است.وی اضافه کرد: طرح تخفیف ویژه هتل‌ها را نیز پیگیری می‌کنیم تا در خرداد و ماه مبارک رمضان دوباره اجرا شود.علی‌اصغر مونسان که در نشست خبری گزارش سفرهای نوروزی ستاد هماهنگی خدمات سفر سخن می‌گفت، درباره تأثیر افزایش عوارض خروج بر ریزش سفرهای خارجی اظهار کرد: خیلی اعتقاد ندارم این موضوع تأثیری گذاشته باشد. قبلا هم گفته‌ام اگر منظور از افزایش عوارض، کنترل سفرهای خروجی است باید بدانند که اثر چندانی نخواهد داشت همچنان که رشد سفرهای هوایی و زمینی به مقاصد خارجی نشان می‌دهد این موضوع تأثیرگذار نبوده است.

در ادامه سوال‌هایی درباره غیرفعال و کند بودن سامانه ۰۹۶۲۹ که به شکایت و نظارت‌ها ارتباط داشت و اختلاف آمارهای مدیرکل موزه‌ها با آمارهای بازدید که رییس سازمان میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد و ناکارآمدی پرتال گردشگری ویزیت ایران مطرح شد که مونسان با انکار غیرفعال بودن سامانه شکایت و ناکارآمدی پرتال اطلاع‌رسانی گردشگری به استناد ثبت شش میلیون بازدیدکننده درباره اختلافات آماری، توضیح داد: آمار آقای کارگر مربوط به موزه‌های کشور است، در حالی که آن ۱۳۲ میلیون بازدید اعلام شده به تمام جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی کشور مربوط می‌شود.

چرا لحظه تحویل سال به مردم اجازه ورود به تخت جمشید و آرامگاه فردوسی را ندادند؟
وی همچنین درباره جلوگیری از ورود مردم در لحظه تحویل سال به محوطه تخت جمشید و آرامگاه فردوسی توضیح داد: گزارشی درباره وقوع این اتفاق در آرامگاه فردوسی ندارم، اما همزمان در تخت جمشید حضور داشتم. ایرادهایی را در این باره مطرح کردم. فرماندار و رییس سایت توضیحاتی دادند، اشکالات کوچکی وجود داشت که به بدسلیقگی برخی از دستگاه‌ها مربوط می‌شد که به استاندار انتقال دادم.او افزود: باید تکلیف ما مشخص شود که در چنین ایامی چه کار می‌خواهیم انجام دهیم. البته قبول دارم ایرادهایی وجود داشته اما نه به آن حجم. تصاویری را به دست من رساندند که نشان می‌دهد لحظه تحویل سال در تخت جمشید سفره هفت سین برپا بوده و انصافا برنامه کاملی اجرا شده است، ولی این میان بدسلیقگی‌هایی بوده که مبالغه شده و به یک موضوع جدی تبدیل شده است.

مونسان اضافه کرد: برنامه این است که برای مناسبت‌ها در این نقاط هماهنگی‌هایی ایجاد شود، چون به زعم بنده این‌ها فرصت‌های گردشگری است و هیچ نگرانی درباره آن‌ها نباید وجود داشته باشد.محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی این سازمان ـ که در این نشست حاضر بود در توضیحاتی گفت: این اتفاق به خاطر تقارن با شب شهادت رخ داد که با مقامات محلی در این باره صحبت کردیم. به آن‌ها گفته شد حداقل می‌توانستند سفره هفت سین را در این محوطه‌ها داشته باشند، چون این آیین باستانی است.در این نشست از معاون میراث فرهنگی درباره صدور مجوز کارخانه‌ای در حریم هفت تپه در جریان سفرهای نوروزی سوالی پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: موضوع را پیگیری می‌کنم و پاسخ آن را خواهم داد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه درباره برخورد با خانه‌های متفرقه که غیرمجاز مسافر می‌پذیرند تأکید کرد: هم سازمان ما و هم اداره اماکن باید تلاش کنند از فعالیت این خانه‌ها که غیرمجاز مسافر می‌پذیرند جلوگیری کنند. طرح ما گسترش خانه مسافرها است که تحت نظارت فعالیت می‌کنند.مونسان در ادامه درباره برنامه تبریز ۲۰۱۸ با عنوان «پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی» اظهار کرد: این رویداد یک ساله است و در این مدت می‌توان از این فرصت استفاده کرد. حضور رییس جمهور در مراسم پنجم اردیبهشت نیز فرصت خوبی برای معرفی این رویداد خواهد بود.او همچنین درباره فرهنگ‌سازی سفر با توجه به تخریب‌هایی که در نوروز امسال اتفاق افتاد، گفت: شاید سفرها زیاد بوده، ولی عوارض آن زیاد و برخورداری شهرها کم بوده است. مثلا مازندران حجم قابل ملاحظه‌ای مسافر دارد، اما بیشتر سفرهای آن انفرادی انجام می‌شود و برخورداری اقتصادی استان از این مسافران پایین است که استاندار نیز روی تغییر این وضعیت متمرکز شده است. یکی از بهترین راهکارها طراحی پکیج متناسب با رویدادهای استانی است که هم‌اکنون در حال انجام است.

آمار سفر نسبتا دقیق است
وی درباره درستی آمارهای اعلام شده با توجه به اظهارات قبلی اش مبنی بر این که تا حساب اقماری آماده نشود نمی‌توان به آمارها استناد کرد، گفت: اگر حساب اقماری باشد می‌توان رشد درآمد و تاثیر آن در تولید ناخالص ملی را مشخص کرد، اما این دلیل نمی‌شود که آمارهای اعلام شده دقیق نباشد، ما آن‌ها را از مراکز اقامتی رسمی کشور گرفته‌ایم و تا حدی دقیق و خوب است.معاون گردشگری نیز در این باره توضیح داد: این آمارها مبتنی بر استانداردهای سازمان جهانی جهانگردی است.

معاون رییس جمهور سپس درباره توافق گردشگری دریایی با سازمان امور بنادر توضیح داد: تاکنون خیلی به این حوزه نپرداخته‌ایم، برای همین برخی از اصطلاح «پشت به دریا» استفاده می‌کنند. وضعیت شهرهای جنوبی نیز نشان می‌دهد گردشگری دریایی چندان مورد توجه نبوده، در حالی که یکی از ضرورت‌ها فعال‌سازی حوزه‌های آبی همچون کارون است.وی افزود: توافقی با سازمان امور بنادر انجام شد تا هر کسی در حوزه گردشگری دریایی شناور بخرد ۱۰ درصد پول آن شخصی و ۹۰ درصد آن از طریق وام ارزان‌قیمت تأمین شود.مونسان بیان کرد: باور دارم اگر طرح تعطیلات زمستانی به نتیجه برسد رونق سفرهای دریایی نیز اتفاق خواهد افتاد.
مرجع : ایسنا