به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۴۶۷۸۳

الویری: دلیل استعفای نجفی فشارهای زیاد است

گروه جامعه: یک عضو شورای شهر تهران درباره بررسی استعفای نجفی از شهرداری تهران گفت: قطعا اعضای شورا با استعفای وی مخالف خواهند کرد اما کمیسیون تشکیل خواهد شد تا علت استعفای آقای نجفی مشخص شود و بدانیم بیماری عامل اصلی است یا فشارهای موجود.
الویری: دلیل استعفای نجفی فشارهای زیاد است
مرتضی الویری با حضور در برنامه تلویزیونی «تهران بیست» گفت: اولین کاری که ما انجام دادیم انتخاب شهردار بود. در اولین روز کاری شورا، شهردار انتخاب شد. از عملکرد خود راضی هستیم چرا علاوه بر ۱۶ شاخص موجود در انتخاب شهردار کلانشهر ها شاخص های دیگری انتخاب کردیم.وی ادامه داد: قدم دوم ارائه یک تصویر مشخص از شهر و شهرداری تهران بود. انتقادهایی که به آقای روحانی وارد بود این بود که چرا دولت در وهله اول یک تصویر جامع از و کشوری که تحویل گرفته است ارائه نمی‌دهد. برای مثال با شروع شورا بنده به عنوان رئیس شورا انتخاب شدم که مشخص شد شهردای ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی داشته است. هدف این است که ابتدا ما ترسیم کنیم در کجا قرار داریم و بدهکاری‌ها و طلبکاری‌های مدیریت شهری در کجا قرار دارد و در مرحله بعد برنامه سوم توسعه اجرا شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه "حدود ۶۰۰ نفر از نخبگان شهرداری، شورای شهر را در برنامه‌ریزی یاری خواهند کرد"، اضافه کرد: سیاست‌ها و اولویت‌های شهرداری تهران مشخص شده است و اکنون بدنه شهرداری تهران در حال فعالیت است تا اواسط تیر ماه برنامه سوم توسعه به شورا ارائه خواهد شد.وی افزود: در حال حاضر ما در حال اجرای برنامه‌های پیشین هستیم. برای مثال زمینه قرارداد خرید ۶۰۰ واگان آماده شده است و دولت متعهد به تامین منابع مالی شده است. در بودجه شهرداری هم بودجه پیش‌بینی شده است.دو میلیارد دلار فاینانس برای توسعه حمل و نقل ریلی و پنج هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه این مسیر پیش‌بینی شده است که در طول چهار سال به ترتیب ساخته و وارد خط خواهند شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره میزان رضایت مردم از عملکرد شورا و شهرداری تهران، گفت: بستگی به عینکی است که صداوسیما داشته است. در خصوص برجام، مدیریت شهری صداوسیما نگاه منفی داشته و صداوسیما تبدیل به یک جناح سیاسی شده است. مردم می‌دانند که چه کسانی برجام را تخریب می‌کنند و با مخالفان خارجی همگام شده‌اند. صداوسیما با این مخالفان همگام شده است.الویری در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: ما قبل از شروع زمان قانونی کار شورا و بعد از اعلام نتایج آرا به مدت سه ماه بدون اینکه رسمیت داشته باشیم شبانه‌روزی برای انتخاب شهرداری و سیاست‌های کلی کار کردیم.

وی همچنین با بیان اینکه "من فکر می‌کنم یک نوع عقلانیت در بحث هزینه‌ها در سیستم به وجود آمده است"، ادامه داد: سهم درآمد پایدار در دوره قبل ۲۲ درصد بود و اکنون به ۳۰.۸ درصد افزایش یافته است.افزایش جرایم خوردوهای فرسوده، افزایش عوارض نوسازی و کاهش ضریب k در افزایش درآمد پایدار تاثیر داشته است.در بخش دیگری از این گفت‌وگو، الویری در پاسخ به پرسشی درباره چرایی استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران گفت: ما در آخرین جلسه شورا در اسفندماه از استعفای آقای نجفی با خبر شدیم که با توجه به کمبود وقت روز بعد جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی این درخواست تشکیل شد. بیماری وی مورد تایید است؛ اما من به عنوان عضو شورای شهر تهران فکر نمی‌کنم این استعفا به دلیل بیماری باشد بلکه بخاطر فشارهایی است که وارد می‌شود. مبارزه قاطع وی با فساد و قطع دست افراد سودجو از منابع مالی و قدرت باعث وجود این فشارها شده است.

وی ادامه داد: برای مثال ساعت ۱۰ و نیم شب برای یک موضوع سطحی یعنی رقص دختران خردسال احضاریه در برنامه برج میلاد به خانه وی برده می‌شود که قطعاً تاثیرگذار است.الویری افزود: زمانی که آقای نجفی با ۲۱ رای شورا به عنوان شهر انتخاب شد بحث‌های حاشیه‌ای وجود داشت که برخی از مسئولان بلندپایه با انتخاب وی مخالف هستند. بعد از افشا و برخورد با فسادها نیز فشارها افزایش بافت که در ادامه نیز بیماری وی مزید بر علت شد. اما این بیماری را بسیاری از مسئولان حکومتی دارند و کار خود را انجام می‌دهند. اگر تنها مسأله بیماری یک فرد باشد و آن بیماری به اندازه‌ای باشد که نتوان کار را ادامه داد، اعضای شورا تمکین می‌کنند اما زمانی که فشارهایی وجود داشته باشد شورا باید وارد شود تا چند و چون مسأله را بررسی کند.

این عضو شورای شهر تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: پیش‌بینی من این است که به نتیجه‌ای نمی‌رسیم و ممکن است کمیسیونی برای حل این مسأله تعیین شود؛ چراکه معتقدیم بیماری تنها عامل این استعفا نیست و اکثریت اعضای شورای شهر رای منفی خواهند داد. با توجه به سابقه خود در سیستم شهرداری که استعفا هم دادم، تغییر مدیریت در شهرداری را خوب نمی‌دانیم و معتقد به ثبات مدیریت هستیم.وی افزود: با توجه به تجربه‌های خوب که در طول مدیریت شهری آقای نجفی تجمیع شده است، معتقدیم حداقل تا تیرماه برای تصویب برنامه سوم توسعه باید این سیستم را حفظ کرد‌. قطعا فردا اعضای شورا با استعفای وی مخالف خواهند کرد اما کمیسیون تشکیل خواهد شد تا علت استعفای آقای نجفی مشخص شود تا بدانیم بیماری عامل اصلی است یا فشارهای موجود.
مرجع : ایسنا