به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۱۴۶۸۸۲

اختلال عملکرد سلول‌های ایمنی در مبتلایان به ایدز

گروه علمی: محققان دانشگاه آستین تگزاس دریافتند، نوع خاصی از سلول های سیستم ایمنی افراد آلوده به ویروس HIV موسوم به سلول های 'Tfh' دچار اختلال عملکرد می شوند.
اختلال عملکرد سلول‌های ایمنی در مبتلایان به ایدز
سلول Tfh قادر است از طریق برقرای ارتباط با سلول های پشتیبانی کننده سیستم ایمنی که در گره های لنفاوی وجود دارند و اطلاع رسانی درباره تهاجم ویروسی قریب الوقوع، بدن را در مقابله با آلودگی های ویروسی یاری کند. همچنین این سلول ها دستورالعمل هایی را برای سلول های B صادر می کنند و برای مثال موجب تولید آنتی بادی هایی می شوند که علاوه بر نابود کردن ویروس های موجود در بدن مانع آلودگی مجدد توسط همان ویروس می شوند. اما در افراد آلوده به ویروس HIV ( عامل ابتلا به بیماری ایدز) این سلول ها وظیفه خود را در مقابله با حمله ویروسی به درستی انجام نمی دهند. 

به اعتقاد محققان رفتار سلول های Tfh در عفونت های مزمن مانند HIV در مقایسه با زمانی که بدن دچار عفونت های حاد مانند سرماخوردگی می شود، متفاوت است و همین تفاوت رفتار، این سلول ها را به هدف ساده ای برای ویروس HIV تبدیل می کند. بر اساس این تحقیقات تعداد سلول های Tfh در گره های لنفاوی افراد آلوده به HIV بسیار بیشتر از سایرین است و همین تناقض ضرورت انجام مطالعات و تحقیقات بیشتر درباره رفتار سلول Tfh را توجیه می کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Immunology منتشر شده است.
مرجع : ایرنا