به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۴۷۱۱۵
حسین راغفر:

اقدام دولت در تعیین نرخ ارز دیر ولی درست بود

گروه اقتصادی: یك استاد اقتصاد با انتقاد از کسانی که می‌گویند دولت نباید برای بازار ارز نرخ تعیین کند، گفت: دولت نفت می‌فروشد و ارز آن را به بازار عرضه می‌کند؛ در نتیجه می‌تواند برای آن نرخ تعیین کند. اقدام دولت برای تعیین نرخ ارز نیز درست بود؛ هر چند که به نظر من دیرهنگام انجام شد.
اقدام دولت در تعیین نرخ ارز دیر ولی درست بود
حسین راغفر در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از کسانی که می‌گویند نرخ ارز تعادلی نیست، گفت: بهتر است آنها به این سوال پاسخ دهند که آیا نرخ ۶۰۰۰ تومانی برای دلار تعادلی بود؟ ما در ایران بازار ارز نداریم و تامین ارز توسط دولت انجام می‌شود. تامین منابع ارز از طریق فروش منابع ملی صورت می‌گیرد و در واقع ارزی که به دست می‌آید، متعلق به مردم است؛ بنابراین نرخ این ارز را دولت باید تعیین کند. البته به نظر من دولت باید زودتر برای ساماندهی قیمت ارز چاره‌جویی می‌کرد. دولت باید منابع ارزی را مدیریت و درباره آن تصمیم‌گیری کند و آن را به نیازهای اساسی تخصیص دهد. بخش خصوصی هم اگر می‌خواهد به ارز  دسترسی داشته باشد باید خودش تولید و صادر کند و ارز به دست بیاورد. بنابراین تاکید می‌کنم که به نظر من اقدام دولت برای تعیین نرخ ارز در شرایط کنونی اقدام درستی بود؛ هر چند که فکر می‌کنم این اقدام باید زودتر انجام می‌شد.عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ارز متعلق به همه مردم است و کسانی که در سطل زباله هم به دنبال چیزی می‌گردند، از آن ارز سهم دارند؛ در نتیجه اینکه بگوییم ارز باید بالا برود یا این قیمت تعادلی نیست، حرف درستی نیست و عده‌ای از افزایش قیمت ارز منافعی دارند که از آن حمایت می‌کنند. این در حالی است که افزایش قیمت ارز به منابع مالی دهک‌های پایین درآمدی آسیب جدی وارد می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت ارز را تک‌نرخی کرده و این چه تبعاتی دارد، گفت: در شرایط کنونی تک‌نرخی شدن ارز امکان‌پذیر نیست؛ چرا که یکی از شرایط تک نرخی شدن ارز این است که دولت منابع کافی برای عرضه داشته باشد که اکنون این شرایط فراهم نیست. اکنون دولت باید با قیمت ارز که خودش تعیین می‌کند، نیازهای اساسی را برطرف کند و با هدف‌گذاری که انجام می‌دهد، زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور را تقویت کند و بازار دیگری هم باید وجود داشته باشد که بخش خصوصی با آن فعالیت کرده و به هر قیمتی که آن بازار ایجاب می‌کند، از ارز استفاده کند.این استاد دانشگاه گفت: اکنون نرخی که برای ارز تعیین شده ۴۲۰۰ تومان است و اگر کسی بخواهد ارز را از این قیمت بالاتر بفروشد، جرم است و با برخورد می‌شود.

راغفر در خصوص جایگزینی یورو به جای دلار گفت: من معتقدم بانک مرکزی در دولت یازدهم و دوازدهم عملکرد ضعیفی داشت و صلاحیت لازم را برای مدیریت ارز ندارد. شرایط جایگزینی یورو به جای دلار باید بررسی شود و نکته اینجاست که اقتصاد ایران در اقتصاد جهان تاثیر چشمگیری ندارد که بخواهد در بازار جهانی تعیین‌کننده باشد. لازم به تاکید است که اگر یورو به جای دلار بنشیند باز هم اقتصاد ایران تحت تاثیر رابطه دلار با یورو در بازار جهانی قرار می‌گیرد؛ بنابراین به جای این قبیل تصمیمات بهتر است فکری برای مدیریت بهتر ارز در کشور کرد.به گزارش ایسنا، از ابتدای سال ۱۳۹۷ قیمت ارز با جهش قابل توجهی در اقتصاد ایران روبرو شد؛ همچنان که از ۴۹۰۰ تومان در انتهای سال گذشته به ۶۱۰۰ تومان در ۲۰ فروردین ماه امسال رسید. عده‌ای انتقاد می‌کردند که بانک مرکزی ایران که بارها اعلام کرده از میان سیاست‌های ارزی مدل مدیریت شناور شده را انتخاب کرده است، چرا درباره صعود چشمگیر قیمت ارز نتوانسته اقدام موثری انجام دهد. با این حال قیمت ارز  ۴۲۰۰ تومان تعیین شد و دولت اعلام کرد که هر گونه اخلال در بازار ارز و خرید و فروش با قیمت بالاتر با برخورد قانونی روبرو خواهد شد.