کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترامپ و متحدانش برای حمله به سوریه آماده می‌شوند

دوازدهمين وتوی روسیه در حمايت از اسد

22 فروردين 1397 ساعت 10:55

گروه بين‌الملل: روسیه برای دوازدهمین بار در طول ۷ سال جنگ خونین داخلی سوریه، پیش‌نویس ارائه شده از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی که این بار درباره محکومیت دولت سوریه بخاطر حمله شیمیایی در غوطه شرقی ارائه شده بود را وتو کرد.


مقام‌های سیاست خارجی روسیه در روزهای گذشته با تکذیب وقوع هرگونه حمله شیمیایی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی، از آمریکا و متحدانش خواسته‌اند تا از هرگونه مداخله نظامی در سوریه، خارج از چارچوب شورای امنیت خودداری کنند. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در توجیه وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت: «شورای امنیت نباید وارد یک ماجراجویی شود. وی بدون اشاره به کشور خاصی، خطاب به واشنگتن و متحدانش افزود: «از شما هم خواهش می‌کنم دست‌های از طرح‌های خود بردارید.» این در حالی است که قطعنامه پیشنهادی روسیه هم برای اعزام بازرسان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، بدون به دست آوردن حمایت کافی، در شورای امنیت تصویب نشده است.
 

این درحالی است که سخنگوی دولت فرانسه روز سه‌شنبه تاکید کرد که چنانچه «عبور از خطوط قرمز» در سوریه تائید شود، پاریس حتما پاسخ نظامی خواهد داد. از سوی دیگر کاخ سفید هم با انتشار بیانیه‌ای از توافق بریتانیا و ایالات متحده برای اقدام مشترک در سوریه خبر داده است. بنا بر این گزارش، دونالد ترامپ در جریان مکالمه تلفنی با ترزا می، نخست وزیر موافقت خود را برای پاسخ به کابرد سلاح شیمیایی و تلاش برای توقف چنین رویه‌ای عنوان کردند.

قرار است بازرسان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی مستقر در سوریه به زودی برای بررسی استفاده از چنین جنگ‌افزاری و نوع گاز به کار رفته وارد دوما شوند. با این حال واشنگتن با ابراز اطمینان از کاربرد چنین سلاحی گفته است که گزارش این نهاد در شرایط فعلی نمی‌تواند تاثیری بر تصمیم این کشور بگذارد.
احتمال بالا گرفتن مخاصمه در حالی تشدید می‌شود که سازمان امنیت هوانوردی اروپا با هشدار به شرکت‌های هواپیمایی از احتمال بمباران سوریه در ۷۲ ساعت آینده خبر داد.

ولیعهد عربستان سعودی می گوید کشورش در اقدام نظامی احتمالی بر ضد سوریه مشارکت خواهد کرد. محمد بن سلمان، که برای یک سفر رسمی در پاریس به سر می برد در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال همراهی کشورش با حملات هوایی به دمشق در واکنش به حملات شیمیایی دوما گفت: «اگر شرکای ما خواهان این همراهی باشند پاسخ ما مثبت است.»


کد مطلب: 147194

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/147194/دوازدهمين-وتوی-روسیه-حمايت-اسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir