به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۴۷۲۵۷

ترکیه: اسد باید از حکومت سوریه کنار گذاشته شود

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه ترکیه در باره احتمال حمله آمریکا به سوریه گفت که رژیم اسد باید مطلقا و مطلقا از راس حکومت این کنار زده شود.
ترکیه: اسد باید از حکومت سوریه کنار گذاشته شود
خبرگزاری آناتولی نوشت: مولود چاووش در حاشیه پنلی در آنکارا درباره با احتمال حمله آمریکا به سوریه به خبرنگاران گفت: "درباره مداخله در سوریه باید بگویم که دیروز روسیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد. باید منتظر باشیم و تحولات را ببینیم. رژیم اسد باید مطلقا و مطلقا از راس حکومت سوریه کنار زده شود". وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت: "این بار اول نیست که رژیم اسد از سلاح شیمیایی استفاده می کند. این رژیم با استفاده از بمبهای بشکه ای واسلحه متعارف هم حتی یک میلیون انسان را در کشورش کشته است. بنابراین اسد باید کنار برود و روند سیاسی در سوریه آغاز شود. از یک سال و نیم پیش در مورد سوریه روندهای آستانه و سوچی را آغاز کردیم. روند مسدود ژنو نیز هست. بنابراین باید روند انتخابات و دیگر اقدامات لازم در سوریه به صورت شفاف و تحت نظارت سازمان ملل انجام شود. نمی خواهیم در سوریه شاهد اشک و خون و آتش باشیم".
 
او درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در رابطه با عفرین گفت: «جواب لاوروف احتمالا در پاسخ به یک سئوال بوده است و باید علت بیان‌ آن را در نظر بگیریم. ما وقتی عملیات عفرین را شروع کردیم با روسیه هماهنگ بودیم و حتی از آنها خواستیم که ناظران روس را از آنجا خارح کنند و آنها هم خارح شدند. هدف عملیات شاخه زیتون ما از قدرت عمل ساقط کردن تروریست‌ها، بازگشت مردم به وطن شان و ایجاد ثبات در این منطقه است. ما چشم‌داشتی به خاک سوریه نداریم و بیش از هرکس دیگری از تمامیت ارضی این کشور دفاع می کنیم. اگر روند سیاسی برای سوریه اجرا شود، نباید در قبال تمامیت ارضی آن تردید کرد. خوسته امنیتی ترکیه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. رژیم سوریه امروز با تروریست‌های ی.پ.گ مبارزه و روز دیگر با آنها همکاری می‌کند. اساسا در سوریه اوضاع عجیبی حاکم است. گروه‌هایی امروز در سوریه با هم ممی جنگند، اما فردا ممکن است از همدیگر سوخت، غذا و اسلحه بخرند. این اسلحه فردا ممکن است علیه گروه فروشنده استفاده شود. ما نگرانی‌هایی مشروع امنیتی داریم که باید برای اهمیت قائل شد. می کوشیم که مهاجرین برای بازگشت به زادگاه خود تشویق شوند".

وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص گفتگو با همتاهای فرانسوی و انگلستانی خود درباره تحولات اخیر سوریه تصریح کرد: « فرانسوی‌ها خواهان دیدار هستند. تاکنون زمان این دیدار را نتوانستیم هماهنگ کنیم که در این مورد هماهنگی لازم را انجام خواهیم داد. از انگلیسی ها نیز هنوز چنین درخواستی به عمل نیامده است".