کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هوشنگ گلمکانی:

«فروشنده» را از زاویه‌ای دیگر تماشا کنید

ایسنا , 23 فروردين 1397 ساعت 22:28

گروه فرهنگ و هنر: هوشنگ گلمکانی در آیین دیدار فیلم مستند «درباره فروشنده» که مستندی درباره فیلم سینمایی «فروشنده» است، گفت: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فیلمهای فرهادی فیلمنامه‌هایش است و این ایرادات کودکانه که به این فیلم گرفته می‌شود، چیزهایی نیست که از چشم کسی مانند فرهادی دور مانده باشد و خواهش می‌کنم از این افراد که فیلم را برای بار چندم از زاویه‌ای دیگر نگاه کنند.


مراسم افتتاحیه اکران مستند سینمایی «درباره فروشنده» ساخته وحید صداقت و تهمینه منزوی عصر چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه با حضور هنرمندان و عوامل ساخت این مستند در موزه سینما برگزار شد.پیش از اکران مستند «درباره فروشنده» که در واقع مستندی از روند ساخت فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی است، وحید صداقت یکی از کارگردانان این مستند بیان کرد: خوشحالم که اکران مستندمان در سینمای هنروتجربه از امشب آغاز می‌شود. می‌خواهم یاد یدالله نجفی را هم که فیلمبرداری فیلم «فروشنده» را به عهده داشتند گرامی بدارم و اکران امشب را به آقای فرهادی و تمام عوامل اصلی فیلم «فروشنده» تقدیم می‌کنم.

تهمینه منزوی و وحید صداقت
در ادامه تهمینه منزوی کارگردان دیگر این مستند بیان کرد: این کار یکی از تجربیات کاری خوب ما بود و از دستاوردهای مهم ما در این مستند یادگرفتن از اقای فرهادی و همچنین اعتمادی بود که به ما کردند.سپس بابک کریمی از بازیگران فیلم سینمایی «فروشنده» نیز با اشاره به اینکه "حدود دو سال است که از ساخت این فیلم می گذرد و بسیار مشتاق دیدن این مستند هستم"، گفت: آن روزها هوا بسیار سرد و روزهایی پرتمرکز بود، در آن ایام در تمام موقعیت‌ها دو نفر بودند که ما مدام آنها را می‌دیدم و آنها نیز ناظر تمام اتفاقات بودند و کسانی نبودند جز این دو نفری که این مستند را ساختند. این فیلم در واقع فصلی از زندگی ماست.

در ادامه هوشنگ گلمکانی که در این مستند حضور داشته و مصاحبه‌هایی با او شده است، درباره اصغر فرهادی و فیلم «فروشنده» و همچنین ساخت این مستند بیان کرد: اصغر فرهادی الان به مقام و مرتبه ای در سینمای دنیا رسیده است و علاقه مندان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد، به اضافه کسانی که به او حسادت می‌کنند؛ همه آنها کنجکاو هستند که بدانند او چگونه فیلم می‌سازد. به خصوص که داستان‌های جسته و گریخته‌ای از نوع کار او به بیرون درز کرده که بعضی‌ها فکر می‌کردند این روش همیشگی او است اما معلوم شد که این طور نیست و او برای هر فیلمی یک روش خاصی دارد.

او ادامه داد: من دقایقی در این مستند جلوی دوربین رفتم و درباره جنبه‌هایی از فیلم  صحبت کردم، در این زمان می‌خواهم دوباره برای کسانی که این سالها اظهار نظر می‌کردند و به جاهای خالی فیلم‌نامه می‌پرداختند و ایراداتی ابتدایی می‌گرفتند تاکید کنم. به نظر من مهم ترین سکانس فیلم «فروشنده» همان سکانس حذف شده فیلم است که تمام ساختمان فیلم هم بر این حذف بنا شده است و قرار است هزاران شکلی که ممکن است این اتفاقات افتاده باشد تماشاگر خودش حدس بزند. یکی از مهم ترین جنبه‌های فیلم های فرهادی فیلمنامه‌هایش است و این اشکال‌های کودکانه چیزهایی نیست که از چشم کسی مانند فرهادی دور مانده باشد و خواهش می‌کنم برای بار چندم این فیلم را ببینید و از زاویه جدیدی به آن نگاه کنید.پیش از اکران مستند نیز پوستر این اثر توسط هنرمندانی که در مراسم حضور داشتند امضا شد.

از جمله افرادی که در این مراسم حضور داشتند می‌توان از علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، پریسا بخت‌آور (کارگردان و همسر اصغر فرهادی)، لیلی گلستان، هوشنگ گلمکانی، احمد طالبی‌نژاد، عباس یاری، هایده صفی‌یاری، مجید برزگر، علی سرابی، حبیب رضایی، جهانبخش نورایی، اشکان اشکانی، ترانه یلدا و... نام برد.این فیلم روایتی مستند از شکل‌گیری ایده و فیلم‎نامه، تا آخرین مراحل ساخت فیلم «فروشنده» هفتمین اثر اصغر فرهادی است که اسکار فیلم غیر انگلیسی زبان هشتاد و هشتمین دوره مراسم اسکار به آن تعلق گرفت.«درباره فروشنده» بر اساس تصاویر پشت صحنه فیلم همراه با صحبت‌های اصغر فرهادی و منتقدان بین المللی سینما روایت می‌شود.

در این مستند، در کنار بررسی روند ساخت فیلم «فروشنده» با مرور تصاویر پشت صحنه و تمرینات پیش از آغاز فیلمبرداری، مصاحبه‌هایی با میشل سیمان (سردبیر مجله پوزتیف)، گادفری چشایر (رییس سابق حلقه منتقدان نیویورک)، هوشنگ گلمکانی (سردبیر ماهنامه فیلم)، پیتر بردشاو (منتقد ارشد روزنامه گاردین)، فیلیپ رویر (منتقد مجله پوزتیف)، مهرزاد دانش (منتقد ماهنامه فیلم)، و فابیو فرزتتی (منتقد روزنامه مساجرو) درباره «فروشنده» انجام شده است.وحید صداقت و تهمینه منزوی- فیلمبردار، تهیه‌کننده و کارگردان، محمدرضا دلپاک - صدا، وحید صداقت - تدوین، ستار اورکی - موسیقی، ثمین مهاجرانی - روابط عمومی و امور بین‌الملل، پژمان فرهادی- طراح پوستر، حسین جمشیدی گوهری- ساخت آنونس و طلوع فیلم- مجری طرح و عوامل این مستند هستند.



کد مطلب: 147307

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/147307/فروشنده-زاویه-ای-دیگر-تماشا-کنید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir