کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتی مسی بارسلون را می‌لرزاند

24 فروردين 1397 ساعت 11:03

گروه ورزشي: وقتی لیونل مسی یک گل خارق‌العاده می‌زند، عملا شهر بارسلون را به لرزه در می‌آورد.


به گزارش بی بی سی، دانشمندان یک لرزه‌نگار در نزدیکی ورزشگاه نیوکمپ نصب کرده‌اند تا ارتعاشات ناشی از شادی گل هواداران را ثبت کند.در داده‌های این دستگاه لحظات بالا و پائین پریدن حاضران در استادیوم به وضوح با خطوط بلندتر ثبت شده است.شاید بهترین نمونه از داده‌های این لرزه نگار مربوط به بازی‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا باشد، شبی که بارسا "بازگشت جادویی" اش به این رقابت‌ها را رقم زد. کاتالان‌ها که در دیدار رفت یک هشتم نهایی ۰-۴ به پاری‌سن‌ژرمن باخته بودند، با گلی که در دقیقه آخر وقت‌های تلف شده بازی برگشت زدند، ۱-۶ حریف فرانسوی را شکست دادند و در مجموع با برد ۵-۶ به دور بعد صعود کردند.شادی و هیجان هواداران حاضر در نوکمپ را شاید لرزه نگار نصب شده در نزدیکی استادیوم به بهترین شکل ممکن ثبت کرده باشد.
وقتی مسی بارسلون را می‌لرزاند
وقتی توپ برای ششمین بار به تور دروازه برخورد کرد
جادوی مسی
مجمع عموعی اتحادیه علوم زمین اروپا در وین، پایتخت اتریش به موضوع لرزه‌نگاری فوتبال پرداخته است. تحقیقاتی که دکتر یوردی دیاس و همکارانش در موسسه علوم زمین " خائومه آلمرا" واقع در بارسلون آغار کرده‌اند. چیزی که از نظر دکتر دیاس جالب توجه است، تضادی است که بین سیگنال‌های دریافتی از حرکات هواداران ورزش و جمعیت حاضر در کنسرت‌ها وجود دارد.
وقتی مسی بارسلون را می‌لرزاند
حاضران در کنسرت با ریتم به هوا می‌پرند آن‌ها در حال رقص هستند
رقص در نوکمپ
در نوکمپ کنسرت‌های موسیقی راک هم برگزار می‌شود. بروس اسپرینگستین، خواننده سرشناس راک آمریکایی، سال ۲۰۱۶ در این ورزشگاه کنسرت اجرا کرد.دکتر دیاس می‌گوید: " نمودار ثبت شده توسط لرزه نگار فرکانس را نسبت به زمان نشان می‌دهد. رنگ‌ها هم نشانگر انرژی هستند. در نمودار کاملا مشخص است که هر ترانه الگوی مخصوص به خودش را دارد و از روی داده‌های لرزه نگار می‌شود فهمید اسپرینگستین چه زمانی از یک ترانه به ترانه بعدی رفته‌است. اما دقت کنید که در لحظات شادی‌ گل انرژی روی باند فرکانسی ۱۰-۱ هرتزی پخش شده، اما در کنسرت شاهد چیزی هستیم که به ساختار هارمونیک معرف است؛ انرژی در دامنه‌های زمانی مشخص متمرکز شده است. دلیلش هم این است که مردم در کنسرت در حال رقص هستند، نه پریدن."لرزه‌نگار پهن‌باند دکتر دیاس در زیر زمین موسسه و در فاصله ۵۰۰ متری با نوکمپ قرار دارد.دکتر دیاس این پروژه را در ابتدا با هدف ایجاد علاقه نسبت به این شاخه از علم آغاز کرد. اما گروه تحقیقاتی او به تدریج به نتایج جالبی دست یافتند که راه را برای مطالعات بیشتر باز کرد. در کنار مطالعه روی بازی‌های خانگی بارسا، این دانشمندان قصد دارند روی الگوهای لرزه‌ای ترافیک هم کار کنند. نزدیکی ساختمان موسسه به یکی از خیابان‌های اصلی بارسلون امکان بررسی جریان ترافیک روزانه را به آن‌ها می‌دهد. آن‌ها حتی می‌توانند روی روند توقف و حرکت پیوسته ماشین‌ها با تغییر وضعیت چراغ راهنمایی هم مطالعه کنند.تحقیقاتی مشابه بر روی مترو و برنامه حرکت قطارها هم در برنامه کاری این گروه تحقیقاتی قرار دارد. دکتر دیاس به بی‌بی‌سی گفت: "این پروژه شاید در ابتدا برایمان حکم سرگرمی را داشت، اما حالا روی جنبه‌های علمی‌ آن تمرکز کرده‌ایم. یکی از این جنبه‌ها به حوزه مهندسی مربوط می‌شود، کشف این که حرکات مختلف انسان‌ها چطور در سازه‌ها و ساختمان‌ها لرزه ایجاد می‌کند. در حال مکاتبه با دانشکده مهندسی هستیم تا ببینیم چه پتانسیل‌هایی در این زمینه وجود دارد."


کد مطلب: 147348

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/147348/وقتی-مسی-بارسلون-می-لرزاند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir