کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دولت به زمین و زمان بدهکار است

جهانگیری صورتش را سرخ نگه می‌دارد

25 فروردين 1397 ساعت 15:00

گروه سیاسی: یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «میزان بحران و ضایعاتی که بر سر دولت خراب شده به حدی است که اصلا این اظهارات ضد و نقیض امثال آقای ترکان و حسام‌ادین آشنا در میان آنها گم است. یعنی می‌خواهم بگویم آنقدر مصیبت سر دولت بابت ماجرای ارز ریخته است که واقعا مشکل چندصدایی در دولت پیش آن هیچ است.»


صادق زیباکلام استاد دانشگاه در خصوص تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس به دولت درباره چندصدایی ایجاد شده در قوه مجریه عنوان کرد: «میگن «برای یک دستمال نباید قیصریه‌رو آتش زد» واقع مطلب این است که افرادی مانند آقای ترکان و حسام الدین آشنا معمولا نظرات متفاوت و عجیبی دارند و غالبا نظراتی را در خصوص بدنه دولت مطرح می‌کنند و مورد توجه رسانه‌های مخالف قرار می‌گیرد. اما سوال مهم این است که این دو نفر تا چه میزان در بدنه دولت هستند و اظهاراتشان قابل اعتنا است؟ چقدر مقام رسمی اجرایی هستند؟»وی ادامه داد: «یک زمانی است که به عنوان مثال آقای جهانگیری حرفی می‌زند یا گاهی آقای واعظی و نوبخت صحبتی می‌کنند. حساب این افراد با امثال آقای ترکان و آشنا بسیار متفاوت است. زیرا به هرحال این افراد در بدنه دولت حضور دارند و در جلسات هیات دولت شرکت می‌کنند و از جزئیات سیاست های دولت مطلع هستند. اما این شرایط را آقای ترکان و آشنا ندارند. لذا بطور کلی نباید توجه زیادی به این اظهارات داشت و آن را مواضع دولت دانست.»او تاکید کرد: «اما نکته مهم‌تر این است که دولت این روزها به حدی دچار بحران است که اصلا این مشکل چند صدایی در میان آنها گم است و شاید بهتر بود که آقای لاریجانی درخصوص مسائل دیگر به دولت تذکر می‌داد و نگران بود. یکی از این مسائل ارز است و صرف نظر از اینکه برخی اصلاح‌طلبان دچار توهم توطئه هستند و معتقدند دولت در سایه مسئول این رویدادها است و برخی دیگر اصرار دارند که بن‌سلمان ولیعهد عربستان باعث و بانی این اتفاقات است و من هیچکدام را قبول ندارم، معتقدم که دولت و مجلس مسائل بسیار مهمی دارند که باید به آنها توجه داشته باشند و چند صدایی در دولت در اولویت های بعدی قرار می‌گیرد.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه اظهار کرد: «واقعیت این است که همه این اتفاقات دلیل مشخصی دارد و مهندسی شده نیستند. اما این بحران واقعا برای دولت فلج کننده بود و افرادی که در ساختمان آتش گرفته گرفتار شده اند، هرکدام به یک سمتی می‌دوند تا آتش را خاموش کند. به همین دلیل است که آقای آشنا و ترکان بعضا اظهاراتی را مطرح می‌کنند تا بتوانند شرایط را آرام کنند اما توجه ندارند که این اظهارات تناسبی با سیاست های دولت ندارد. به عقیده من انچه امروز در دولت تحت عنوان چند صدایی شاهدش هستیم به واسطه شدت و حدت بحران است.»وی گفت: «با همه این تفاسیر من بر این باور هستم که میزان بحران و ضایعاتی که بر سر دولت خراب شده به حدی است که اصلا این اظهارات ضد و نقیض امثال آقای ترکان و حسام‌ادین آشنا در میان آنها گم است. یعنی می‌خواهم بگویم آنقدر مصیبت سر دولت بابت ماجرای ارز ریخته است که واقعا این چندصدایی پیش آن هیچ است و نمی توان الان انتظار داشت که آقای روحانی به دنبال حل این چند صدایی باشد.»این استاد دانشگاه در توضیح علل بحران در کشور عنوان کرد: «من با نظراتی مانند اینکه نهادهای امنیتی و نظامی مقصر هستند یا عربستان در آن دخیل است اصلا موافق نیستم و معتقدم که منشا این بحران کاملا مشخص است. این همان اتفاقی است که در زمان آقای احمدی‌نژاد هم رخ داد و همواره در ایران وجود داشته است. مهمترین آن ترس و نگرانی مردم از خروج ایالات متحده از برجام است که کاملا هم معقول و منطقی است و باعث شده تاثیرات منفی بسیاری در بازار به خصوص بازار ارز ایجاد شود.»او افزود: «بطورکلی این ترس در جامعه وجود دارد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، مصیبت زیادی برای ایران خواهد بود. درست است مسئولان تاکید دارند اتحادیه اروپا از ایران حمایت می‌کند و در برابر آمریکا ایستادگی می‌کند اما واقعیت این است که حجم مبادله تجاری اروپا با آمریکا سالانه حدود هزارمیلیارد دلار است و مبادلات ایران با اروپا نهایتا به 20میلیارد می‌رسد. حالا واقعا مسئولان باور دارند که اروپا قید هزار میلیارد را میزند و 20میلیارد ایران را نگه می‌دارد؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «بنابراین بدون شک اگر آمریکا از برجام خارج شود مطمئن باشید اروپایی ها چه بخواهند و چه نخواهند باید به تحریم‌های آمریکا بپیوندند. در این میان روسیه هم بر حسب ظاهر با این مسئله مخالفت می‌کند اما با توجه به اینکه جایگاه خاصی در این میان ندارد، مخالفتش تاثیری نخواهد داشت. از سوی دیگر چین است که ماجرای آن خیلی جالب است. زیرا چین هم سالانه حدود 600میلیارد دلار صادرات به ایالات متحده دارد. حالا واقعا این 600میلیارد را فدای سر ایران می‌کند؟ لذا این نگرانی وجود دارد که اگر آمریکا از برجام خارج شود تنها نخواهد بود و ما به شرایط سال های 90 و 91 برمیگردیم.»وی با بیان اینکه علل دیگری هم در بحران فعلی دخیل هستند گفت:«اما دلیل دیگر این است که واقعا دچار کسر بودجه است. قرار بود که یک سوم یارانه‌ بگیرها حذف شوند و این مبلغ به حساب دولت ریخته شود که مجلس موافقت نکرد. قرار بود بنزین به 1400تومان برسد که انجام نشد. قرار بود بودجه نهادهای نظامی کم شود اما نشد و همه اینها موجب شد که دولت با مشکل مواجه شود. درست است که آقای جهانگیری صورتش را سرخ نگه می‌دارد می‌گوید ما کسری بودجه و کمبود ارز و مالی نداریم. اما ببینید دولت به زمین و زمان بدهکار است. به بانک‌ها بدهکار است به تامین اجتماعی بدهکار است. دولت به کی بدهکار نیست؟»زیبا کلام در پایان تاکید کرد: «البته هیچ شکی در این مسئله وجود ندارد که اگر دولت دچار مشکل شود هم بن سلمان خوشحال می‌شود هم برخی نهادها. اما اینکه بگوییم فلان نهاد مقدار زیادی ارز خریداری کرده تا قیمت ها بالا برود یا بن سلمان با همکاری تاجرهای ترک از چهاراه استانبول مقدار زیادی ارز خریداری کرده، برای من غیرقابل قبول است. اما همانطور که گفتم قطعا شرایط فعلی خوشایند مخالفان دولت در داخل و خارج کشور است و نمی توان این را نادیده گرفت.»


کد مطلب: 147442

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/147442/جهانگیری-صورتش-سرخ-نگه-می-دارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir