کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دمای مغز با کاوشگر اپتیکی اندازه گیری شد

ایرنا , 26 فروردين 1397 ساعت 10:28

گروه علمی: محققان دانشگاه آدلاید استرالیا کاوشگر کوچک اپتیکی را ساختند که قادر است از درون مغز عکس برداری و دمای آن را اندازه گیری کند.


 با توجه به این که قطر این کاوشگر تنها به اندازه یک تار موی انسان است، می توان آن را با کمترین آسیب به درون اندام های مختلف وارد و اطلاعات فیزیولوژیکی را به صورت بلادرنگ ثبت و ضبط کرد.این کاوشگر که با استفاده از یک فیبر نوری عمل می کند، با هدف بررسی آثار گرمازدگی ناشی از مصرف داروها در مغز طراحی و ساخته شده است. استفاده از برخی داروها می تواند منجر به افزایش دمای بیش از حد برخی از بخش های مغز و آسیب دیدگی آن ها شود. این کاوشگر جدید که قطر آن به 130میکرون می رسد، به دماسنجی مجهز است که امکان اندازه گیری دمای بخش های مختلف مغز را در اختیار می گذارد.

محققان امیدوارند با استفاده از این ابزار بتوانند نحوه بروز گرمازدگی را در مغز به درستی درک کنند و روش های درمانی مناسبی را برای آن بیابند.این فناوری قابلیت استفاده در سایر اندام ها و اندازه گیری دمای داخلی آن ها را نیز دارد. با وجود این که در حال حاضر این کاوشگر تنها قادر به اندازه گیری دمای اندام ها است، محققان امیدوارند در آینده نزدیک با توسعه قابلیت های آن بتوانند میزان pH، اکسیژن موجود و چربی انباشته شده در بافت ها را نیز اندازه گیری کنند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Optics Letters منتشر شده است.


کد مطلب: 147469

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/147469/دمای-مغز-کاوشگر-اپتیکی-اندازه-گیری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir