به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۱۴۷۵۱۶
محمدحسین کروبی: گشایش‌هایی در زمینه حصر به‌وجود آمده

احمدی‌نژاد سرمسئولان کلاه گذاشت

احمدی‌نژاد سرمسئولان کلاه گذاشت
گروه سیاسی_رسانه ها: روزنامه اعتماد با محمدحسین کروبی فرزند مهدی کروبی مصاحبه ای کرده است.بخشی از مصاحبه را می‌خوانید:

پدر شما در شرایط فعلی یک شبانه‌روز خود را چگونه سپری می‌کند؟
در ماه‌های ابتدایی حصر هر نوع کتاب، روزنامه و رادیو تلویزیون برای ایشان ممنوع بود. تنها در این مدت قرآن در اختیارشان گذاشته بودند و هر روز به مدت دو ساعت در همان محل آپارتمان پیاده‌روی می‌کردند. بعد از مدت زيادي که گذشت اجازه دادنِ کتاب به حاج آقا داده شد. تقریبا پس از سه سال مجوز روزنامه نیز داده شد و پس از آن پدرم بیشتر وقتشان صرف مطالعه روزنامه می‌شد.ولی متاسفانه دو سال پیش هر دو چشم ایشان به‌دلیل آب مروارید مورد عمل جراحی قرار گرفت و بعد از عمل دچار خشکی چشم شده‌اند و به همین دلیل مطالعه ایشان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. البته در ساعاتی از روز تلویزیون هم تماشا می‌کنند. علاقه بیشترشان به بخش خبری صداوسیماست و گاهی اوقات برنامه‌های دیگر را می‌بینند.

ایشان برای هواخوری هم بیرون نمی‌رود؟
در ابتدای حصر حاج آقا در آپارتمانی که برای ایشان در نظر گرفته شده بود به‌دلیل ایرانیتی که در پنجره‌ها نصب شده بود دچار کمبود شدید ویتامین دی و پوکی استخوان شدند. به همین دلیل چند سفر چند روزه ایشان را به بعضی از مناطق بردند. خوشبختانه بعد از هفت یا هشت ماه که از آغاز دولت آقای روحانی گذشته بود حاج آقا به منزل خودشان در جماران منتقل شدند که در منزل شخصی‌شان وضعیت تا حدودی زیادی بهتر از گذشته شد. این سفرها بعد از انتقالشان به منزل قطع شد. البته امسال در شب عید پیشنهادی به حاج آقا داده شد که اگر تمایل به سفر دارید ما شرایط را برای شما مهیا کنیم که ایشان موافقت نکردند و اظهار داشتند نیازی به سفر ندارم.

این سفرها به کدام مناطق صورت گرفت؟
تا آنجا که در ذهنم هست شمال کشور، مشهد مقدس، سرعین اردبیل و زنجان چهار منطقه‌ای بودند که در سه سال اول به همراه ماموران امنیتی به سفر برده شد.

آیا در طول دوران حصر به جز فرزندان بقیه فامیل و خویشاوندان نیز با ایشان ملاقات کرده‌اند؟
در طول این دوران وضعیت دیدارها متفاوت بود گاهی اوقات تا چهار ماه به هیچ کس اجازه دیدار داده نمی‌شد و در بعضی مواقع هفته‌ای یکبار تنها فرزندان به همراه عروس و نوه‌ها اجازه دیدار داشتند. تا نوروز امسال که با دیدار خویشاوندان با پدر موافقت شد. به همین دلیل نیز خواهرزاده و برادرزاده ایشان و همچنین خواهر زاده‌های مادرم با پدر دیدار کردند. با این وجود تا قبل از نوروز امسال ملاقاتی با خویشاوندان صورت نگرفته بود. البته لازم هست این را بگویم در این مدت، سه خواهر و تنها برادر پدرم فوت کردند که دیداری با بعضی از فرزندان آن مرحومان صورت گرفت.

چه اتفاقی رخ داد که اجازه این دیدار داده شد؟
به نظر می‌رسد بعد از پنج سال از گذشت ریاست‌جمهوری آقای روحانی شورای عالی امنیت ملی گشایش‌هایی در این زمینه به‌وجود آمده است.اولین گشایش‌ها دیدار آقایان دوستی، عباسی فر و ذوالنور با حاج آقا بود.البته چند ماه قبل از این دیدارها نیز گشایش دیگری رخ داده بود که به فرزندان، عروسان و نوه‌ها اجازه داده شد هر زمان که تمایل داشته باشند می‌توانند با حاج آقا دیدار داشته باشند و حتی درصورت تمایل شب را در آنجا سپری کنند. در چند ماه گذشته ما هر زمان که تمایل داشته باشیم می‌توانیم به دیدار حاج آقا برویم.در شرایط کنونی مادرم نیز با پدر زندگی می‌کنند. در گذشته نیروهای امنیتی در منزل مستقر بودند که با اعتراضی که حاج آقا نسبت به این مسأله داشتند آنها بعد از چهار سال از منزل خارج شدند و در ساختمانی که به همین منظور در بیرون از منزل برای آنها ساخته و مستقر شده‌اند؛ البته کلید منزل دست نیروهای امنیتی است. هر زمان که ما قصد داشته باشیم به منزل برویم یا اینکه مادرم قصد ورود و خروج از منزل را داشته باشند باید با مأموران امنیتی تماس گرفته شود تا در را باز کنند.

پس از دیدارهای آقایان دوستی، عباسی فر و ذوالنور دیدگاه ایشان درباره محتوای این دیدارها چه بود؟
ساعت این دیدارها از قبل عنوان نمی‌شد و تنها چند ساعت مانده به این ملاقات به منزل اطلاع داده می‌شد؛ البته مادرم در همه این ملاقات‌ها حضور داشتند. پس از این دیدارها از پدر و مادر درباره موضوعات مطرح شده سوال می‌کردم.آنطور که به من گفتن صحبتی درباره رفع حصر نشده بود این دوستان نظراتی داشتند که متقابلا آقای کروبی هم نظراتشون را درباره وضعیت اداره کشور و موارد صورت گرفته در این چند سال را بیان کرده بودند. هر بار بعد از دیدارها از حاج آقا سوال می‌کردم که آيا صحبتی در باره رفع حصر شده است ایشان عنوان می‌کردند من اراده و سخنی ای برای رفع حصر ندیدم و نشنیدم.البته حاج آقا عنوان کردند که من در این دیدارها به هیچ عنوان درباره رفع حصر سوال نکردم.فقط در این دیدارها درباره خاطرات گذشته و همچنین مسائل روز صحبت کردیم. البته در این دیدارها به پدر گفته شده بود که شما حرکتی انجام بدهید تا حاکمیت نیز گام بعدی را بردارد. حاج آقا در پاسخ به این مسأله عنوان کرده بودند که بنده چه حرکتی می‌توانم انجام بدهم و کاری از دستم برنمی‌آید.

در صحبت‌هایی که شما و اعضای خانواده با پدر انجام می‌دهید دیدگاه ایشان درباره عملکرد آقای روحانی چیست؟
ایشان به صورت مرتب در جریان اخبار کشور قرار دارند و اخبار را همواره از طریق صدا و سیما، مطبوعات و اعضای خانواده دنبال می‌کنند. به صورت کلی عملکرد دولت آقای روحانی را مثبت ارزیابی می‌کنند و همواره از طریق خانواده به دیگر دوستان توصیه می‌کنند که از دولت آقای روحانی حمایت کنید. با این وجود ایشان معتقد هستند که انتقادات دلسوزانه نیز باید وجود داشته باشد و علاوه برحمایت کلی باید ضعف‌ها را نیز به دولت گوشزد کرد تا در نهایت آقای روحانی کارنامه موفق‌تری از خود برجای بگذارند.

آیا به تازگی درباره مواضع اخیر احمدی‌نژاد با پدر صحبت کرده‌اید. چه نظری درباره امروز احمدی‌نژاد دارند؟
حاج آقا در این زمینه معتقد هستند که آقای احمدی‌نژاد با زرنگی خاصی سر بخشی از مسئولان را کلاه گذاشت و توانست اعتماد صد در صدی مسئولان و بخشی از روحانیت را جلب کند. به‌طوری که اطاعت از او را اطاعت از خدا دانستند و خواب‌های محیرالعقول تعریف کردند و متاسفانه توانستند زمینه حذف بسیاری از نیروهای دلسوز و متعهد کشور و نظام را فراهم کنند.حاج آقا در انتخابات سال 88 به چند نفر از دوستان درباره ماهیت واقعی احمدی‌نژاد جمله تکان‌دهنده‌ای را عنوان کرده بود. ایشان گفته بود اگر الان که در حال نوشیدن چای هستم و احمدی‌نژاد در مقابلم باشد از اینکه بگوید تو در حال خوردن شراب هستی هیچ ابایی ندارد و به راحتی این کار را انجام می‌دهد.امروز هم پدرم از این وضعیت به وجود آمده رضایت دارند که مردم و حاکمیت چهره واقعی احمدی‌نژاد را شناخته است و صحبت‌هایی که در گذشته درباره عملکرد و اداره کشور توسط ایشان مطرح می‌کردند به حقیقت تبدیل شده است. بدون شک احمدی‌نژاد از جنبه‌های مختلف خسارت‌های زیادی به کشور و مردم وارد کرده که تا ده‌ها سال قابل جبران نخواهد بود و کارنامه وی به خوبی این مطلب را تأیید می‌کند.