به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب : ۱۴۷۶۶
با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه

اعترافCIA به‌ دست‌داشتن در کودتای28مرداد 32

گروه سياسي: با گذشت ۶۰ سال از سرنگونی دولت ملي دكتر محمد مصدق به دست ارتش ايران، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد.
اعترافCIA به‌ دست‌داشتن در کودتای28مرداد 32
28مرداد سالروز کودتای نظامی علیه دولت ملي دکتر مصدق است؛ پس از این کودتا نخست وزیر دولت ملی در دادگاه نظامی به سه سال زندان محکوم شد. دکتر مصدق پس از کودتا دوران حبس خانگی را در احمدآباد به سر می برد و تا پایان زندگی زیر نظارت شدید ماموران امنیتی زندگی کرد. رهبر ملي شدن صنعت‌نفت ايران، در ۱۴ اسفند ماه ۱۳۴۵ در سن ۸۴ سالگی درگذشت. پیش از این بحث‌های زیادی درباره نقش آمریکا و بریتانیا در طراحی و حمایت از این کودتا صورت گرفته بوده، اما این اولین بار است که سیا اذعان می‌کند در کودتا علیه مصدق دست داشته است. در اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند ارجاعاتی به رمز آژاکس وجود دارد. آژاکس رمز عملیات آمریکایی‌ها در کودتای ٢٨ مرداد بود. این اسناد از جمله شامل پرونده‌های کاری کرمیت روزولت، مامور اطلاعاتی ارشد آمریکا در خاورمیانه و ایران نیز هستند.

دكتر محمد مصدق در دوران حبس خانگي در احمدآباد
کودتای ٢٨ مرداد یکی از بحث‌برانگیزترین نقاط تاریخ معاصر ایران است و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد. طرفداران رژیم سابق ایران، محمد مصدق را به نقض قانون اساسی متهم و از برکناری او توسط محمدرضا پهلوی دفاع می‌کنند و کودتای ٢٨ مرداد را "قیام ملی" می‌نامند. اسلام‌گرایان، که در آن مقطع آيت‌الله کاشانی از رهبران عمده‌شان بود نیز متهمند که با حمایت از کودتا در سرنگونی دولت مصدق و آغاز دوره‌‌ای از استبداد سیاسی در ایران نقش داشته‌اند. برخی نیز حزب توده را متهم می‌کنند که با تندروی در اعتراضات پس از ۲۵ مرداد، که نخستین تلاش برای کودتا شکست خورد، زمینه را برای سرنگونی دولت آماده کرد و پس از آن نیز از توان سازمان افسران خود در عملیات ضدکودتا بهره نگرفت.

بخشی از اسناد سیا درباره ایران که به مقطع کودتا مربوط می‌شوند در دهه ۱۹۶۰ از میان رفته‌اند، سیا ادعا می‌کند در بایگانی‌های امن خود جای کافی برای نگهداری آنها نداشته است. سیا در مقدمه یکی از سندهای به تازگی منتشرشده که متعلق به سال ١٩۵۴ است می‌نویسد: "در پایان ١۹۵۲ روشن بود که دولت مصدق نمی‌تواند با کشورهای غربی که منافعی در ایران دارند به توافقی نفتی برسد. هدف عملیات آژاکس سرنگونی دولت محمد مصدق، بازسازی منزلت و قدرت و شاه و جایگزینی دولت مصدق با دولتی بود که ایران را با سیاست‌هایی سازنده اداره کند." بنا به این سند همچنین هدف کودتا این بوده که دولتی بر سر کار بیاید که دولت‌های غربی بتوانند درباره بازار نفت با آن به توافق برسند.

علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۹:۳۴
نامت همیشه جاودان خواهد ماند، دکتر مصدق. با نامردی زمینش زدند این بزرگ مرد رو. (113901)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۰:۳۷
چه عجب برادران سینه چاک و طرفدار آمریکا یه مطلب منصفانه درج کردن !
به فرموده رهبر انقلاب این کودتا حاصل اعتماد مصدق به آمریکا بوده است ، اصلاح طلبا از تاریخ درس بگیرید. (114114)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۹:۴۲
مصدق یک ابرمرد واقعی بود.
اگر دولت وی و یا امثال دولت وی در ایران ریشه می دواندند،هم اکنون ایران ما با این همه ثروت به اوج پیشرفت و آزادی می رسید،ولی حیف که منافع و مطامع قدرت های بزرگ و همچنین بی خبری و بی تفاوتی مردم آن زمان و همچنین اشتباه خود او(نفروختن نفت)این دولت را به کام نابودی کشاند.
. . . . (113905)
علی 1361
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۱:۰۱
به نظر من آمریکا با حمایت این کودتا بزرگترین خیانت در حق مردم ایران را انجام داد مطمئنا سرنوشت مردم کشور را عوض کردند.
تازه بعد از 60 سال اعتراف به کودتا کردند شاید همین اندازه طول بکشه از مردم ایران به خاطر این خیانت رسما عذر خواهی کنند. (113970)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۱:۱۷
اینایی که این کودتارو ول نمیکنن حاضرن الان قدرت رو به ملی ها بدن ؟حالا کودتا بود یا نبود الان کجا وایسادیم!؟ (113983)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۱:۲۸
اخبار رو از بی بی سی گرفتین؟! (113992)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۱:۲۹
طبق همین اسناد نقش بعضی آقایان که خود را مدافع مصدق می دانستند ظاهرا بر عکس بوده است. (113994)
آزرمیدخت
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۱:۵۶
از نظر من نام مصدق محکی است برای شناختن سره از ناسره هرکس مصدق را گرامی میدارد دوست ایران و. . . . . (114013)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۲:۱۰
آخرين دفاعيات دکتر محمد مصدق
به من گناهان زيادي نسبت دادند و من مي دانم يک گناه بيشتر نکرده ام و ان اين است که تسليم تمايلات خارجيان نشده و دست انان را از منابع ملي کشور کوتاه کردم در تمام مدت (114017)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۲:۴۱
درود بر مصدق (114049)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۰:۱۶
و وای بر کسی که منفی می دهد! (114101)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۳:۵۱
مصدق یک انسان کامل بود. . . . و حزب توده بدترین ضربه را به انسانیت زدند (114085)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۰:۳۳
. . . از این که ایرانی در طول تاریخ با پشت کردن به این مرد چه خیانتی به خودش کرد واقعا متاثر میشم
باید با واقعیت روبرو شد . امثال مصدق قایم مقام و امیرکبیر ما ایرانیا با پشت کردن بهشون خورمون نابودشون کردیم خارجیا بهانه بودیم
امثال این مرد دیگه پیدا نمی شن ولی اگه شدن امیدوارم از تاریخ درس گرفته باشیم و از دستشون ندیم (114110)
جوادسکاکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۱:۵۰
بادرودبرروح پرفتوحت ازاینکه 60سال پیش شیرخواره بودم وبه تونتوانستم کمک کنم وحالا که 60سالگی هستم پوزش میطلبم (114143)
ناشناس
Canada
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۴:۴۱
تا بوده و هست یا امریکا و انگلیس برایمان تصمیم می گیرند یا روسیه .تا کی بشه خودمان بخود اییم و برایمان تصمیم بگیریم (114162)
ناشناس
Canada
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۴:۵۵
جالبه که در کشور ما حتی یک خیابان بنام این مرد بزرگ نیست (114163)