به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۴۷۶۶۰

پیراهن سفید ساده برای فدراسیون پنج ستاره

گروه ورزشی: اعلام استفاده از پیراهن جدید تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه، گمانه زنی هایی را بوجود آورده مبنی بر اینکه آیا این موضوع کوتاهی فدراسیون فوتبال ایران بوده یا شرکت آدیداس آن را به مسوولان این فدراسیون دیکته کرده است.
پیراهن سفید ساده برای فدراسیون پنج ستاره
تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی 2014 برزیل از پیراهنی استفاده می کرد که تصویر یوزپلنگ ایرانی در پس زمینه آن نقش بسته بود.طرحی که با همکاری سازمان محیط زیست باعث شد تا یوز ایرانی به عنوان نماد تیم ملی فوتبال کشورمان در معرض دید جهانیان قرار بگیرد و اتفاقا با استقبال و اقبال خوبی نیز در میان جامعه ایرانیان در داخل و خارج از کشور همراه بود.حالا اما اعلام شده این طرح دیگر در پیراهن تیم ملی جایی ندارد و به دلیل کمبود وقت، شرکت آدیداس نتوانسته برای این طرح برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.البته این حواشی تنها به حذف تصویر یوز ایرانی از پیراهن های تیم ملی ختم نمی شود بلکه طراحی و کیفیت این پیراهن ها نیز به شدت مورد انتقاد است.

در حالی این روزها بحث کیفیت پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان به دستمایه ای برای طنز کاربران اجتماعی تبدیل می شود که کشوری مانند «ژاپن» به دنبال طراحی پیراهن هایی برای بازیکنان ملی پوش خود است تا بتواند به وسیله آن زمینه های رشد فوتبال در آن کشور را به دنیا معرفی کند.ماجرای پیراهن تیم های ملی داستان تازه ای نیست بلکه قصه ای پر غصه است که در دوره های مختلف همواره برای فدراسیون فوتبال کشورمان تکرار شده است. این قصه یک روز با داستان قرارداد با برند تولید لباس ورزشی «جیوا» سر زبان افتاد و روز دیگر مساله آب رفتن پیراهن های بازیکنان تیم ملی در بازی های جام جهانی 2014 برزیل ورد زبان ها شد. البته تنها بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان نیست که با سوءمدیریت در انتخاب لباس دست به گریبانند بلکه چند روز پیش اخباری مبنی بر محدودیت لباس برای تیم ملی فوتبال دختران نیز در رسانه های کشور انتشار پیدا کرد. 

هر چند که گفته می شود لباس تیم ملی فوتبال ایران از برند صاحب نام «آدیداس» تهیه شده است، اما نگاهی به کیفیت و طراحی این لباس ها نخستین سوالی را که در ذهن طرفداران فوتبال ایجاد می کند این است که چرا این برند نام آشنا در حوزه ورزش، چنین طرحی را برای ایران در نظر گرفته است؟ آیا این طرح و توجه به بار فنی آن !!! به جای کیفیت و نماد سازی، پیشنهاد مسوولان و اعضای کادر فنی تیم ملی بوده یا اینکه در طراحی لباس های تیم ملی فوتبال، شرکت آدیداس این طرح را به مسوولان فدراسیون فوتبال دیکته کرده است؟ در این زمینه و برای پاسخ به این پرسش ها باید گفت؛ به یقین برند آدیداس که از جمله پیشروان در تولید لوازم ورزشی دنیا است، کیفیت و طراحی کالا را فدای بار فنی نمی کند چرا که این کمپانی بزرگ سعی دارد در رقابت با دیگر برندهای حوزه ورزش بهترین ها را راهی رقابت های بزرگ از جمله جام جهانی فوتبال کند. 

با اعلام اینکه ملی پوشان کشورمان در جام جهانی 2018 روسیه پیراهن ساده و سفید خواهند پوشید، گمانه زنی ها در زمینه چنین طرحی برای تیم ملی، پای دلالان و حتی «کارلوس کی روش» سرمربی تیم ملی را به میان کشیده است. این در حالی است که مسوولان فدراسیون فوتبال به جای پاسخگویی به این گمانه زنی ها، از نبود زمان برای طراحی لباس بازیکنان سخن به میان می آورند.بهانه کمبود وقت برای طراحی لباس های تیم ملی در حالی از سوی مسوولان این فدراسیون در حالی مطرح می شود که ایران دومین تیم راه یافته به جام جهانی بود که توانست جواز سفر به روسیه را کسب کند. با این شرایط باید از مسوولان فدراسیون مربوطه پرسید که 10 کشور طرف قرارداد با برند آدیداس (مصر، اسپانیا، مراکش، آرژانتین، آلمان، مکزیک، سوئد، بلژیک، کلمبیا و ژاپن) که پس از ما به جام جهانی صعود کردند، چگونه توانستند در مدت کوتاهی بهترین طرح ها را برای پیراهن بازیکنان خود در نظر بگیرند؟ آیا مسوولان فدراسیون فوتبال پس از صعود تیم ملی کشورمان به بازی های جام جهانی 2018 روسیه، مگر نسبت به حضور تیم ملی در این بازی ها شک داشتند!؟

همچنین مسوولان فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشند که چرا کشورهای طرف قرارداد با آدیداس از البسه و لوازم این شرکت به صورت رایگان استفاده می کنند اما بنا به گفته مسوولان این برند، آدیداس تنها به ایران 70 درصد تخفیف داده و فدراسیون فوتبال می بایست 300 هزار دلار به این کمپانی پرداخت کند. پرداخت برای پیراهنی که ساده بوده و هیچ طرح و نمادی بر روی آن نقش نبسته است.این سوالات و دهها پرسش دیگر در زمینه سوء مدیریت در طراحی لباس بازیکنان تیم ملی، ایجاب می کند که مسوولان فدراسیون و اعضای کادر فنی تیم ملی، پیش از اعزام این تیم به روسیه به برخی از ابهامات در زمینه قرارداد با برند ورزشی آدیداس پاسخ دهند.
مرجع : ایرنا