به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۱۴۷۷۲۸

بازرسان همچنان در انتظار ورود به غوطه شرقی

گروه بین‌الملل: نمایندۀ آمریکا در سازمان منع سلاح های شیمیایی، بعید ندانست که روسیه شواهد بمباران شیمیایی در شهر دوما را از بین برده باشد. رویترز نوشته است که نمایندۀ آمریکا این سخن را در نشست سازمان منع سلاح های شیمیایی ایراد کرده که پشت درهای بسته در لاهه برگزار شد.

"کنت وارد" گفته است: "مدت زمان مدیدی است که این شورا ارعاب شیمیایی حکومت اسد را محکوم می کند و خواستار مجازات عاملان بمباران های شیمیایی سوریه در صحنۀ بین المللی است." نمایندۀ آمریکا در ادامه بعید ندانسته که بعد از بمباران شیمیایی هفتم آوریل، روس ها جهت پاک کردن شواهد و آثار بمباران شیمیایی به محل حادثه رفته باشند.

قرار بود امروز دوشنبه شانزدهم آوریل بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی به منظور نمونه برداری، گفتگو با شاهدان عینی و جمع آوری مدارک در خصوص به کارگیری سلاح های شیمیایی به محل حادثه بروند. کشورهای غربی می گویند که در هفتم آوریل هلیکوپترهای دولت دمشق بمب های حامل گاز سارین و کُلور را به روی شهر دوما پرتاب کردند که در نتیجۀ آن دهها زن و کودک کشته شدند. اتحادیۀ اروپا از ایران و روسیه خواسته است که با اعمال فشار بر متحد خود، بشار اسد، مانع او از بکارگیری سلاح شیمیایی بشوند.

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، یک گروه از کارشناسان سازمان منع سلاح های شیمیایی از دیروز یکشنبه پانزدهم آوریل جهت تحقیق دربارۀ بمباران هفتم آوریل در دوما به محل حادثه رفته است. معاون وزیر امور خارجۀ سوریه امروز به هتل محل اقامت این کارشناسان در دمشق رفت. در پایان نشست سه ساعتۀ او با بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی دولت دمشق امکان تحقیق دربارۀ بمباران دوما را تأئید نکرد.