به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۱۴۷۷۹۶
دولت غنا به مساجد:

اذان را به‌ جای بلندگو از "واتس‌آپ" پخش کنید!

گروه بين‌الملل: مقامات غنا از مساجد خواسته‌اند تا با هدف کاهش آلودگی‌های صوتی، برای پخش اذان و اعلام وقت نماز به جای بلندگو از اپلیکیشن «واتس‌آپ» استفاده کنند یا با تلفن‌های همراه، برای نمازگزاران پیام بفرستند.
اذان را به‌ جای بلندگو از "واتس‌آپ" پخش کنید!
آلودگی‌های شدید صوتی از جمله آلودگی ناشی از رفت و آمد وسایل موتوری، فروشندگان خیابانی و مردمی که برای کسب و کار خود بیرون از منازل هستند، یکی از مشکلات مهم شهرهای بزرگ قاره آفریقا است و در غنا صدای بلندگوها و زنگهای مساجد و کلیساها نیز بر این آلودگی افزوده است. در آکرا، پایتخت غنا مساجد پنج بار در روز با بخش اذان مردم را به نماز فرا می‌خوانند. وزیر محیط زیست این کشور می‌گوید: «امامان باید از طریق "واتس‌آپ" برای همه پیام بفرستند. این کار به کاهش سر و صدا کمک می‌کند. ممکن است این کاری بحث‌برانگیز باشد اما می‌توان دربارۀ آن فکر کرد.»
 
دولت امیدوار است با این تغییرات به کاهش سر و صدای بیش از حد در پایتخت کمک کند؛ با این وجود برای بسیاری از مسلمانان این شهر، پذیرش ایدۀ استفاده از تلفن همراه برای اذان بسیار سخت است. برخی از مسلمانان این شهر موضوع آلودگی‌های صوتی ناشی از اذان را پذیرفته‌اند اما می‌گویند استفاده از اپلیکیشنِ واتس‌آپ پیامدهای اقتصادی برای امام مسجد به همراه دارد. زیرا امام پول کافی و ماهانه برای پرداخت هزینۀ استفاده از این امکانات را ندارد. همچنین تمام مسلمانان در این پیام‌رسان عضو نیستند و همه نیز به اندازۀ کافی سواد استفاده از این امکانات را ندارند. سازمان جهانی بهداشت بارها دربارۀ آسیبهای ناشی از آلودگی‌های صوتی و سر و صدای محیطی بر سلامت عمومی هشدار داده است. بیماری‌های قلبی عروقی، اختلال در خواب و اختلالات شناختی از جمله بیماری‌های ناشی از آلودگی‌های صوتی است.

جمهوری غَنا کشوری در غرب قاره آفریقا است. آکرا پایتخت این کشور است. زبان رسمی غنا انگلیسی است و ۶۷ درصد از مردم به آن تکلم می‌کنند. جمعیت غنا ۲۷ میلیون نفر است و مردم غنا از اقوام چندی تشکیل شده‌اند. در حدود نیمی از غنایی‌ها از قوم آکان، حدود ۱۷ درصد از قوم داگبانی، ۱۴ درصد افه و بقیه از چند قوم دیگر هستند. ۹۸ درصد از مردم غنا سیاه‌پوست هستند. بیشتر مردم غنا مسیحی و حدود ۱۷ درصد نیز مسلمان هستند. غنا در ششم مارس ۱۹۵۷ از بریتانیا مستقل شد. در آن تاریخ، دو مستعمره بریتانیا یعنی «ساحل طلا» و توگولند که یک سال پیش از آن با هم ادغام شده بودند کشوری به نام غنا را تشکیل دادند. در یکم ژوئیه ۱۹۶۰ نظام جمهوری در غنا رسمیت یافت.