به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۱۴۷۸۱۴

ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش!

ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش!
محمد توکلی
روزی که کاوه مدنی به عنوان معاون سازمان حفاظت از محیط زیست انتخاب شد در همان روزهایی بود که حامیان دولت روحانی از انتخاب‌های رئیس‌جمهور منتخب‌شان حیرت‌زده شده بودند و اندک اندک داشت بذر ناامیدی از انتخاب۹۶ در برخی اذهان جوانه می‌زد. انتصاب مدنی در سازمان حفاطت از محیط زیست اندکی این فضا را شکست و برخی خوشبینانه از این نکته گفتند که اگر مقامات ارشد دولت همچنان با رویه‌ای محافظه‌کارانه انتخاب می‌شوند در سطوح پایین‌تر مدیریت شاهد تغییرات مثبتی خواهیم بود.

اگر بخواهیم شخصیت این نخبه جوان را به طور خلاصه بیان کنیم باید گفت که مدنی نیروی متخصص و عالِمی بود که به دلیل زندگی و تحصیل در خارج از کشور چندان ذیل چارچوب‌های کلیشه‌ای مدیریتی در جمهوری اسلامی قرار نمی‌گرفت. او در عین اینکه از متعهدترین افراد به وظیفه‌ حرفه‌ای که بر عهده داشت بود نسبتی با مدیرانی که اصطلاحاً «متعهد» خوانده می‌شوند نداشت. همه این ویژگی‌ها در کنار عملکرد مثبت و جهت‌گیری درست او در حوزه محیط ‌زیست به خصوص در موضوع بحران آب این امیدواری را ایجاد کرد که بالاخره شاهد تغییر جهتی هر چند اندک در سطوح تصمیم‌گیری خواهیم بود.

هنوز چند ماهی از این انتصاب نگذشته بود که «افتاد مشکل‌ها» ؛ کاوه مدنی از یک سو مورد غضب افرادی قرار گرفت که با نگاه تندروانه در پی حذف افرادی‌اند که ذیل تعریف آنان از مدیر «متعهد» قرار نمی‌گیرند و از طرف دیگر با گروهی مواجه شده بود که با ادعاهای محیط زیستی در پی مانع‌تراشی در برابر او بودند. تحمل این گروه دوم چندان سخت نبود و به هر حال هر مدیر و کنشگری در حوزه فعالیت خود با رقبایی مواجه است اما مانع اصلی ادامه فعالیت کاوه مدنی در سازمان حفاظت از محیط زیست (یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم در ایران) آن گروه اول بودند.

همزمان با بازداشت دکتر سیدامامی و جمعی دیگر از فعالان محیط زیست نام کاوه مدنی نیز در این پرونده به گوش رسید و حتی کار به احضار او نیز کشید. در همان روزها رسانه‌های جناح تندرو با زیر پا گذاشتن حداقل‌هایی از اخلاق بدون آن که اتهام جاسوسی فعالان محیط زیست که بازداشت شده بودند در دادگاهی به اثبات برسد آنان و معاون سازمان حفاظت از محیط زیست را جاسوس‌هایی خطاب کردند که اطلاعات موشکی کشور را به بیگانگان ارائه می‌دهند! طبیعتاً وارد آوردن چنین اتهامی به کاوه مدنی که مشخصاً برای کمک به وضعیت محیط زیست ایران امکانات و جایگاه خود در خارج از کشور را رها کرده و به ایران بازگشته بود گران تمام شد، اما او همچنان ماند و از امید گفت.

مرحله نهایی پروژه حذف کاوه مدنی در اولین روزهای سال جدید آغاز شد؛ هنگامی که او در خارج از کشور به سر می‌برد برخی که مدعی مقابله با نظام سیاسی مستقر بودند تصاویر منتسب به مدنی را در رسانه‌های خود منتشر کرده و در اقدامی هماهنگ «دلواپسان» مدعی دفاع از نظام نیز بر اساس همان عکس‌ها بی محابا تهمت‌های ناصوابی را علیه کاوه مدنی مطرح ساختند. حالا این نخبه بازگشته به میهن خود را در جایی می‌بیند که جاسوس خوانده می‌شود و انواع و اقسام اتهامات اخلاقی به سمت او روانه شده است و از این دو دردناک‌تر سکوت و انفعال مسئولانی بود که امثال کاوه مدنی به درخواست آنان و برای کمک به حل بحران‌ها به ایران بازمی‌گردند؛ در چنین شرایطی ظاهراً دیگر راهی جز تسلیم نیست و باید گفت: «ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش/بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش»

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ۲۰:۲۹
جالب بود و قابل تامل و.... (359204)
فرزند روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۱:۱۸
جانبدارانه بود و غیر منصفانه
کاوه هیچگاه آن عکس را تکذیب نکرد
پس نفرمایید تهمت (359218)
نسل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۰۳:۰۳
کسی که میگیود کشاورزی تعطیل کنید و مواد غذایی اساسی را وراد کند، یک دشمن نفوذی است/ اگر او سواد داشت راه حل میداد چگونه 65% هدر رفت اب جلوگیری شود و راندمان تولید مواد غذایی به سطح کشورهای مدرن برسانیم. بهارنیوز واقعا ایرانی وطن پرست هستی یا نه؟!
اگر ایرانی هستی این کامنت منتشرکند. بگو چرا دولتهیا متخاصم می خواهند ریشه ملت ایران بخشکانند؟! بر فرض با حکومت ایران مشکل دارند چرا قصد ناوبدی ملت ایران را دارند و میخواهند هلوکاست مثل جنگ جهانی راه به اندازند. اگر وطن پرستی یک بار ان ماجرای منعکس کن (359210)
پیر پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۰۶:۴۴
من فرض می گیرم شما دولتی ها دارای عرق ملی هستید و می خواهید مثل امیرکبیر به ملت خدمت کنید/ اما شماها دارید اشتباه میکیند با نسخه های گلوبالیستی جهان نولیبرال/ در کشوری یکسوم واحدهای تولیدی اش خوابیده و نمیه تعطیل است دادن تسهیلات از پول بیت المال چه معی دارد؟ ایا ازمن بیکرا وبی پول 40 اندی ساله پیر پسر رضایت گرفتید حق من از ثروت ملی نفت را به دیگری میدهید؟ من و امثالهم راضی نیستیم یک ریال از حقمان را به اسم کارآفرینی به دیگری بدهید. من 42 سال توی یان کشور زندگی کردم وحتی یک ریال نتوانستم وام (359211)
پیر پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۰۶:۴۴
من 42 سال تواین کشور زندگی کردم وحتی یک ریال نتوانستم وام بگیرم. دیپلم گرفتم چندتا مدرک فنی حرفه ای. ولی به من یک بار حاضر نشدن حتی ده میلیون تومان وام بدهند رفتم کلی شامن و وثیقه می خواستند، میخواستم یک جایی اجاره کنم یکسال رهنش بدهم که دغدغه اجاره نداشته باشم. دفتر محصولات کامپیوتر بزنم! چرا من باید فقط 45 هزار تومان یارانه بگیرم و اما ماهی 50 هزار تومان به انحای مختلف مانند مالیات ارزش افزوده ازم پول بگیرید/ حق من از ثروت ملی بر طبق محاسبات ساده بیش از 500 هزار تومان در ماه است. حق من از (359212)
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۰۹:۱۲
مدیران متعهد واقعا به چه متعهد هستند تا حالا معلوم شد به منافع شخصی خود و قدرت زور گویی بر مردم متعهد بودند و الا منافع کشور ایران و اخلاق و دین را همان کسی متعهد است که بر خلاف منافع شخصی خود و به خاطر سرزمین خود حاضر میشود با بدترین شرایط زندگی خود را به خطر اندازد. (359217)
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۱۶:۱۰
از حرفهای کلیشه ای که در رثای این گوهر نایاب سر میدهید چه هدفی را دنبال میکنید /امروز که همه اختیارات امنیتی و غیره در دست دولت اهل تدبیر است .همه افراد جامعه بایستی به هنجارهای مورد قبول احترام بگذارندو با پوشش علمی و چراغ روشن داراییهای یک ملت را به تاراج نبرند (359224)
۱۳۹۷/۰۱/۲۹ ۲۲:۴۹
کسی نخبه است که برای آبادی خاکش جون می ده
چه آدم نچسبی، از قیافه این آقا کبر و غرور می باره،
، همون بهنر که رفت ما نیازی به نخبه های پر افاده نداریم ،فروتنی شرط اول نخبگیه

نخبه کسیه که پای مملکتش می ایسته
پای خاکش می ایسته و اصلاحش می کنه، نه اینکه با
هیچ نخبه ای به خاطر نخبگی سر هیچ کس منتی نداره

نه اینکه به خاطر دو کلوم سواد، و بازگشت به وطنش سر مردم کشورش منت بذاره (359231)