به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب : ۱۴۷۸۴۳
دولت ترامپ به دنبال استقرار "ارتش عربی" در شمال سوریه

آمادگی ریاض برای اعزام نیرو به سوریه

گروه بين‌الملل: وزیر خارجۀ عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد تا نیروهای نظامی خود را در قالب «یک ائتلاف گسترده» به سوریه اعزام کند.
آمادگی ریاض برای اعزام نیرو به سوریه
بنا بر گزارش تلویزیون دولتی عربستان، عادل جبیر، این پیشنهاد را در جریان دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد مطرح کرده است. او گفته است که عربستان حاضر است تا «نیروهای ائتلاف اسلامی علیه تروریسم» را به سوریه بفرستد. این سخنان در زمانی کمتر از یک‌هفته پس از آن بیان می‌شود که سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه در اوج تنش دیپلماتیک روی داده در پی حملۀ شیمیایی شهر دومای سوریه، مواضع دولت بشار اسد را بمباران کردند.

پیش از این دونالد ترامپ از دولتهای عرب خواسته بود که نیروی نظامی متحدی را تشکیل دهند و به عنوان جایگزینِ نظامیان آمریکایی، به سوریه بفرستند. در پی این فراخوان ترامپ، عادل جبیر اعلام کرد: «ما در حال گفتگو با ایالات متحده آمریکا هستیم و از همان آغاز بحران سوریه نیز دربارۀ فرستادن نیرو به این کشور سخن گفته‌ایم.» او افزود که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز، پیشنهاد مشابهی را با او در میان گذاشته بود.

جبیر پیش‌ از این اعلام کرده بود که بشار اسد در مسندِ رهبری سوریه باقی نخواهد ماند و باید یا از طریق یک پروسۀ سیاسی یا با زور از قدرت کنار رود. عربستان سعودی بیش از هر کشوری در منطقۀ خاورمیانه برای بخش دفاعی خود بودجه صرف می‌کند و در حال حاضر پس از اسرائیل مجهزترین کشور منطقه در عرصۀ نظامی محسوب می‌شود. بودجۀ بخش نظامی عربستان تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۵ میلیارد دلار بوده است.
 
دولت ترامپ به دنبال استقرار "ارتش عربی" در شمال سوریه
مقر نیروهای سوریه
یک مقام آمریکایی گفت: دولت ترامپ به دنبال تشکیل نیروی عربی برای جایگزینی نیروهای آمریکایی در سوریه و استقرار آنها در بخش شمال شرقی سوریه پس از شکست داعش در این منطقه است.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا با عباس مصطفی کامل، رئیس اطلاعات مصر گفتگو کرده تا بداند آیا قاهره در این طرح مشارکت خواهد کرد؟  مقام‌های آمریکایی به سراغ عربستان، قطر و امارات رفته‌اند تا توسط آنها میلیاردها دلار هزینه و منابع نظامی را برای تضمین امنیت سوریه پس از شکست داعش تامین کنند.
مقام‌های آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که متقاعد کردن اعراب برای اعزام نیرو به سوریه در صورت خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور جنگ زده امری دشوار است.

این گزارش چند روز پس از آن منتشر شد که ترامپ دستور حملات موشکی را به اهداف مشخص در سوریه صادر کرد. ترامپ همچنین در هفته‌های گذشته درباره آینده نقش آمریکا در سوریه نامطمئن صحبت کرد و در حالی که متعهد شد تا داعش را در سوریه مغلوب کند چندین بار به ویژه در روز جمعه گفت که دوست دارد به زودی نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند. وی در جریان سخنرانی خود برای اعلام حمله به سوریه گفت: آمریکا به دنبال حضور نامحدود در سوریه نیست چون این کشور مکانی بحران زده است و ما تنها تلاش می‌کنیم تا اوضاع را بهتر کنیم. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در جریان یک نشست خبری با رهبران کشورهای حوزه بالتیک این مساله را مطرح کرد که آمریکا تنها زمانی حضور نظامی خود را در سوریه افزایش می‌دهد که کشورهای عربی چون عربستان برای آن هزینه کنند.

این در حالی است که بسیاری از مشاوران نظامی و قانونگذاران با اظهارات ترامپ مخالفت کرده و هشدار می‌دهند که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اشتباهی است که به بی ثباتی منطقه می‌انجامد. اوایل ماه جاری میلادی نیز رئیس‌جمهوری ایالات متحده بر تمایلش به منظور پایان بخشیدن سریع به دخالت آمریکا در سوریه تاکید کرده و گفته بود: می‌خواهم نیروهایم را از سوریه خارج کنم.

بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی وارد دوما شدند
بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی امروز (سه‌شنبه) وارد دوما در غوطه شرقی دمشق شدند تا تحقیقاتی را در خصوص حمله شیمیایی انجام دهند. منابع در دولت سوریه اعلام کردند، کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به همراه نزار یازجی، وزیر بهداشت سوریه وارد دوما شدند. کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی تصمیم دارند اطلاعاتی را درخصوص حمله شیمیایی در دوما در روز هفتم آوریل جمع آوری کنند و نمونه‌هایی را از خاک و نمونه‌های دیگری را گرفته تا آنها را در آزمایش‌گاه‌های این سازمان بررسی کنند.