کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آب اهواز برای شرب قابل استفاده نیست

30 فروردين 1397 ساعت 10:30

گروه جامعه: هفته سلامت امسال با شعار جهانی "سلامت برای همه" نامگذاری و در کشور ما این شعار تحت عنوان "پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا" مطرح شده است.


به گزارش ایسنا، رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی، آب اهواز کیفیت ندارد، گفت: در بیشتر موارد آب اهواز برای شرب قابل استفاده نیست و مردم ناچار به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و شبکه‌های آب شیرین‌کن هستند و یا متأسفانه از خودروهای غیراستاندارد عرضه آب شیرین‌کن، آب تهیه می‌کند.دکتر شکرالله سلمان‌زاده در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: هفته سلامت امسال با شعار جهانی "سلامت برای همه" نامگذاری و در کشور ما این شعار تحت عنوان "پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا" مطرح شده است.وی ادامه داد: بی‌تردید هفته سلامت فرصتی بسیار خوب برای دست‌اندرکاران حوزه سلامت در راستای بیان جایگاه حوزه سلامت و سهم سلامت در توسعه پایدار، مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهادهای حاکمیتی است. امسال سال محور توسعه پایدار است. اهداف دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان متولی سلامت در هفته سلامت، فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در جهت ارتقای سلامت مردم و تأکید بر اصلاح سطح زندگی است. در این زمینه، رسانه‌ها می‌توانند نقشی بسیار تأثیرگذار داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، تدوین اهمیت سلامت در برنامه توسعه پایدار به منظور حمایت از سیاستگذاران این حوزه را یکی از اهداف هفته سلامت دانست و تصریح کرد: در این زمینه معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی شده است. البته جذب حمایت‌های مردمی به جد مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار دارد.سلمان‌زاده با بیان اینکه اقدامات بسیاری در گذشته برای کنترل بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های واگیر انجام گرفت، گفت: در این سال‌ها، شیب زندگی مردم از روستاها به شهرها حرکت کرد. خوزستان پس از استان خراسان رضوی از لحاظ جمعیت حاشیه‌نشین، دومین استان کشور است و وضعیت جوی و خشکسالی‌های اخیر نیز موجب انتقال جمعیت از روستاها به شهرها شده است.وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این شرایط نمی‌توان ادعا کرد که توزیع عادلانه سلامت در استان خوزستان رخ داده است. طرح تحول نظام سلامت با هدف پوشش همگانی سلامت بود که سال 92 با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به اجرا گذاشته شد و تاکنون 123 پایگاه سلامت در مناطق حاشیه‌نشینی تحت پوشش این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین 1300 مراقب سلامت تحت آموزش قرار گرفته و در مراکز مختلف مستقر شده‌اند. در روستاها نیز 16 مرکز جدید خدمات جامع سلامت راه‌اندازی و 7 مرکز قدیمی نیز بازسازی شده‌اند. در این مدت 46 مرکز دندانپزشکی در روستاها و 22 مرکز دندانپزشکی در حوزه شهری در سطح استان خوزستان راه‌اندازی شد.سلمان‌زاده با بیان اینکه شاخص بهداشت دهان و دندان در استان خوزستان 2.2 است که مناسب نیست، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات در حال اجرا این شاخص تا سه سال آینده به 1.5 ارتقا یابد.وی بیان کرد: همچنین طی سال‌های اجرای طرح تحول سلامت، نمونه‌گیری و انجام آزمایش در روستاها انجام می‌شود و تمام مراکز سلامت شهری به مراکز جامع خدمات شهری تبدیل شده‌اند که برای تمام رده‌های سنی بسته خدمات ارائه می‌دهند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: استان خوزستان با چالش‌های زیست‌محیطی بسیاری مواجه است که آلودگی هوا، معضل ریزگردها و آلودگی آب، بخشی از این مسائل است. یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی شهر اهواز بحث آلودگی آب است که امید است با همکاری رسانه‌ها و خدمتگزاران عرصه سلامت و همکاری بین‌بخشی این مشکلات مرتفع شوند.

وی در خصوص انتقادات مبنی بر دفاع دانشگاه علوم پزشکی اهواز از شرکت آبفا در زمینه وضعیت آب شهر گفت: درباره وضعیت آب هیچ دفاعی از شرکت آب و فاضلاب توسط ما صورت نگرفت و دانشگاه در این زمینه مطالبه‌گر است. کیفیت آب اهواز هم در بخش میکروبی و هم در بخش کلی مطرح است. 98 درصد آزمایش‌های میکروبی آب اهواز سالم است و از نظر طعم، ظاهر و بو، هیچگونه مشکلی در این بخش ندارد اما آیا این آب برای شرب قابل مصرف است؟سلمان‌زاده افزود: در بیشتر موارد آب اهواز برای شرب قابل استفاده نیست و مردم ناچار به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و شبکه‌های آب شیرین‌کن هستند و یا متأسفانه از خودروهای غیراستاندارد عرضه آب شیرین‌کن، آب تهیه می‌کنند. در واقع هزینه آب سالم که وظیفه شرکت آب فاضلاب است را از جیب خود پرداخت می‌کنند.وی با بیان اینکه به هیچوجه از کیفیت آب اهواز دفاع نمی‌کنیم، گفت: در بیشتر مواقع، آب اهواز از نظر هم کدورت، املاح سنگین، رنگ و طعم دارای مشکل است و تصفیه آب به صورت کامل توسط شرکت آب و فاضلاب اهواز انجام نمی‌شود که موجب ایجاد نارضایتی عمده مردم شده است.رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: 80 درصد آب اهواز از طرح غدیر تأمین می‌شود. با پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای سلامت استان خوزستان، تا ماه‌های آینده آب اهواز به صورت 100درصدی از این طرح تأمین خواهد شد و دیگر از رودخانه کارون تأمین نمی‌شود.وی بیان کرد: فرسودگی تصفیه‌خانه‌های شهر، فرسودگی مخازن نگهداری آب و فرسودگی شبکه توزیع و همچنین نقاط تلاقی آب و فاضلاب در کیفیت آب اهواز تأثیر دارد. با وجود کلرزنی و مطلوبیت میکروبی آب باید گفت آب اهواز کیفیت ندارد.


کد مطلب: 147958

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/147958/آب-اهواز-شرب-قابل-استفاده-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir