به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۱۴۷۹۷۶

ساخت ابزار جدید برای وبگردی نابینایان

گروه علم و فناوری: محققان دانشگاه واشنگتن و کارنگی ملون راهکار جدیدی را ابداع کردند که امکان دسترسی افراد کم بینا و نابینا به انواع محتوای وب از جمله جداول، نقشه ها و فهرست ها را فراهم می کند.
ساخت ابزار جدید برای وبگردی نابینایان
در حال حاضر این افراد با استفاده از ابزارهای بازخوانی نمایشگر، صفحه کلیدهای خاص و فناوری های جدید قادرند در صفحات وب گشت وگذار کنند.اما دسترسی به بخشی از محتوای وب از جمله جداول با استفاده از این فناوری جدید تا حد زیادی ساده تر می شود. این ابزار جدید که Spatial Recognition Interaction Techniques یا به اختصار SPRITEs نام دارد، کلیدهای موجود در صفحه کلید را برای استفاده از کارکردهای بخش های مختلف نمایشگر، نگاشت می کند. کاربر به منظور راهنمایی ابزار بازخوانی نمایشگر از این کلیدها استفاده می کند تا خود را به بخش های مختلف وبسایت برساند. برای مثال کلیدهای عددی و کلیدهای ردیف بالای صفحه کلید، گزینه های موجود در منوها را نمایش می دهند و دو بار فشردن یک کلید، منوی مربوطه را باز می کند. هر یک از گزینه های منو نیز با استفاده از یکی از کلیدهای ردیف اول حروف باز می شود.

کلیدهای حاشیه صفحه کلید نیز امکان جابه جایی به بخش های مختلف جداول را در اختیار می گذارند. به گفته محققان این ابزار جدید به سادگی امکان شناسایی ساختار وب سایت ها و گشت و گذار در آن ها را برای افراد کم بینا و نابینا فراهم می کند.محققان عملکرد این ابزار را با کمک 10 داوطلب نابینا و کم بینا مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد اغلب افرادی که قبل از این قادر به یافتن اطلاعات یا منوهای موردنظر با استفاده از ابزار بازخوانی نمایشگر خود نبودند، با استفاده از SPRITEs توانستند آن را بیابند. در حال حاضر محققان در حال توسعه امکانات این ابزار هستند و قرار است به زودی یک ابزار آنلاین و رایگان بازخوانی نمایشگر موسوم به WebAnywhere را نیز به آن اضافه کنند. همچنین قرار است این فناوری به زودی روی تجهیزات تلفن همراه نیز عرضه شود.
مرجع : ایرنا