به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۱ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۴۸۱۴۱
من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید!

روحانی: برخی با یقه‌گیری، امر به معروف می‌کنند

گروه سياسي: در نشست هم اندیشی مدیران دولت با بیان این که فضای مجازی برای عامه مردم است،‌ برای امر به معروف و نهی از منکر است ، بعضی این را قبول ندارند و می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند خب همین موبایل برای امر به معروف و نهی از منکر است، من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید.
روحانی: برخی با یقه‌گیری، امر به معروف می‌کنند
 حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست هم اندیشی مدیران دولت با بیان این که فضای مجازی برای عامه مردم است،‌ برای امر به معروف و نهی از منکر است ، بعضی این را قبول ندارند و می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند خب همین موبایل برای امر به معروف و نهی از منکر است، من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید. رئیس جمهور با بیان این که با برنامه‌ریزی و نظارت درست می‌توانیم به برنامه‌های خود در بودجه برسیم، گفت: یکی از کارهایی که امسال در بودجه آمده و امیدوارم اجرایی و عملیاتی شود، همین بودجه عملیاتی است.
 
وی تشریح کرد : بودجه عملیاتی یعنی اینکه پولی که به یک دستگاه می‌دهیم بر اساس عملکردش است.
وی با بیان این که بالاتر از خواندن دعا و حتی قرآن مجید و حتی نماز مستحب خدمت به مردم است گفت: این همه روایت به ما می‌گوید که خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی از پیش پای مردم بردارد. وی ادامه داد: این رئیس و مرئوس بودن اعتباری است، آنچه می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن مردم است. اگر خانواده شما به اداره‌ای بروند و کاری داشته باشند و بخواهند معطل‌شان کنند و از این اتاق به آن اتاق ببرند و از این اوراق به آن اوراق بکشانند و امروز را به فردا بیندازند، شما چه حالی پیدا می‌کنید؟ اگر رفتار آن اداره با پدر و مادر، فرزند شما، یک رفتار انسانی مؤدبانه و خوشحال‌کننده باشد شما چه روحیه‌ای پیدا می‌کنید؟

رئیس دولت دوزادهم با اشاره به این باید باورمان شود که کشور، اداره‌اش و مدیریتش بر عهده و از آن ملت است،‌اظهار داشت: ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. ما بالاتر از این نیست که خادمی برای مردم باشیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنایش حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است. وی افزود: اساس دولت همین است و سخن من همین یک کلمه است، به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام کنیم. اگر کارمند زیردست شما، مدیر زیردست شما به مردم، به آن پیرمرد، به آن پیرزن، به آن جوان و به آن روستایی احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد، او نمی‌تواند به عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد. او غاصب است.

روحانی با اشاره به گزینش مدیران گفت: چقدر ما سین، جیم می‌کنیم؟ سؤال می‌کنیم و نمی‌دانم این چیزها را گزینش می‌دهیم و غسل و وضو می‌پرسیم و چیزهایی که ربطی به گزینش ندارد. از آبا و اجداد می‌پرسیم، از همسایگان می‌پرسیم، از محل کار می‌پرسیم، یک کلمه نمی‌پرسیم آیا تو متعهد هستی و به مردم خدمت می‌کنی و آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می‌دانی یا نه؟ این سؤال اگر در سوالات گزینش بود من همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم، همه‌اش دنبال آبا و اجداد و قبیله و حزب و این‌ها می‌رویم. چه‌کار داریم می‌کنیم؟

وی افزود: تمام آدم‌هایی که در این جمهوری اسلامی به نحوی مدیریت دارند در این انقلاب بزرگ شده‌اند. همه اینها اول انقلاب یک نوجوان و جوان بودند و در همین جمهوری اسلامی تربیت شدند. از چند گزینش این‌ها را عبور دادیم، چند پرونده برایشان درست کردیم. اگر ما از سال ۵۸ که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب بود، رفتار ما با مردم با مراجعین اگر بهتر شده است، پس مسیر انقلاب درست است. اگر رفتار ما بدتر شده است پس این انقلاب مسیرش غلط است. نفهمیدیم انقلاب یعنی چه.

رئیس دولت دوزادهم با بیان این که اساس این انقلاب این است که ما به مردم احترام کنیم و مشکل مردم را حل کنیم، اظهار داشت: اگر دولت در طول جلساتش و در طول هفته و ماهش آئین‌نامه‌ای را وضع کند که گره‌ای را باز کند و اگر ۲۰ خوان عبور تولیدکنندگان را امسال تبدیل به ۱۰ خوان کردیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است چهلمین سال انقلاب است و انقلاب را فهمیده‌ایم. اگر این ۲۰ گره را ۲۱ گره کردیم معلوم است که راست نمی‌گوییم و در مسیر انقلاب نیستیم. اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق خدا است. رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: تا کنون پولی که در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گرفت بر اساس کارمنداش بود، دستگاه می‌گفت این تعداد کارمند دارم،‌ این تعداد کنگره و کنفراس برگزار کردم، این تعداد میز و صندلی می‌خواهم اما امسال دیگر این گونه نیست.

وی افزود: ما باید محصول را مد نظر قرار دهیم،‌ یعنی اینکه مثلا وزارت نیرو چه مقدار انرژی و نیرو تحویل می‌دهد،‌ چه مقدار آب می‌دهد و کنترل این وزارت‌خانه چقدر است. روحانی تاکید کرد: امسال بنا است کار در مسیر درست قرار بگیرد،‌ مردم باید ناظر بر پول خودشان باشند، من قبلا به وزیر اقتصاد هم گفته‌ام اگر پولی جایی خرج می‌شود در سایت قرار دهید تا مردم ببینند. وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی برای همین است، برای عامه مردم است،‌ برای امر به معروف و نهی از منکر است ، بعضی این را قبول ندارند و می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند خب همین موبایل برای امر به معروف و نهی از منکر است، من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید.

روحانی ادامه داد: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می آید، از این که مردم اطلاعات داشته باشند بدشان می‌آید می‌گویند مردم اطلاعات نداشته باشند تا شب راحت بخوابند،‌ بله مردم راحت بخوابند اما اطلاعات داشته باشند. وی با شاره به تدوین منشور حقوق شهروندی گفت: ما حقوق شهروندی را تدوین و اعلام کردیم مبنای حقوق شهروندی اطلاع مردم از حق نظارت است، مردم
وزارت اقتصاد در سایت بنویسد کدام افراد و دستگاه ها و نهادها مالیات نمی دهند؛ مالیات نمی دهند باید از آنها کالا بخریم؟
باید انتقاد کنند از ما انتقاد کنید؛ چرا که ما دل‌نازک و زود رنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم نمی‌بافیم. ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید. از رئیس‌جمهور انتقاد کنید؛ چرا که برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند، انتقاد کردن جزو حقوق شهروندی است.

وی تاکید کرد: ما باید فضا را برای اطلاع مردم و برا ی اظهارنظر مردم فراهم کنیم این وظیفه ماست. روحانی گفت: دولت برای ارز تصمیماتی را اتخاذ کرده؛ من به صراحت می‌گویم ممکن است خوشایند نباشد برای برخی اما من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم. از سیستم فعلی هم راضی نیستم. چهار سال گذشته چطور بود؟ ارز اینجوری تقسیم می‌شد که با گرفتاری فراوان اسکناس فراهم می‌شد، در هواپیما می‌گذاشتیم، می‌آوردیم فرودگاه، عده‌ای به همراه ماشین مسلح می‌بردیم تا این پول را به بانک مرکزی برسانند و صبح چند تا گونی می‌بردیم برای صرافی‌ها. صرافی‌ها هم که، خدا عاقبت همه ما را به خیر کند. اینکه چطور تقسیم می‌کردند، والله نمی‌دانیم.

رییس‌جمهور در توضیح نحوه توزیع ارز در صرافی‌ها مثالی زد و گفت: در میوه فروشی‌ها یک سری میوه‌ها را می‌گذاشتند زیر میز برای آدم‌های از ما بهتران که پول بیشتری می‌دهند. ارز هم همین بود. ارز خوب‌ها جای دیگر می‌رفت. این سیستم اداره ارز کشور بود. بانک که باید مسئول اصلی باشد، تماشا می‌کرد در خیابان‌ها. گاهی خودش هم ارز می‌خواست به دلال زنگ می‌زد.. حداقل دو نرخ آشکار در ارز داشتیم. برخی کالاها به این نرخ بود برخی به نرخ دیگر. من از ابتدا در تمام جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم. می‌گفتم ارز با اسکناس نباید داده شود. جز در مواردی که اضطرار است. ارز باید با حواله داده شود. حداکثر کار باید با بانک‌ها باشد یا صرافی‌های مجاز. پس ما دچار این مشکلات بودیم. در این بازار یک عده که نیازمند واقعی بودند و طرف می‌خواست مواد اولیه وارد کند ارز به او نمی‌رسید و ناچار می‌شد با صراف جور دیگر ببندد تا بتواند ارز خود را بگیرد و تولید را درست کند و مواد اولیه کارخانه را بیاورد یا واردات لازم کشور را وارد کند.

روحانی با بیان اینکه یک روزی نیاز بود ارز را نرخ واحد اعلام کنیم، گفت: یک روزی باید رابطه صرافی‌ها با تقسیم ارز را قطع کنیم. من از اولین روز دولت یازدهم هم گفتم و انتقاد کردم. گاهی هم با لحن تند با مسئولان حرف زدم. وی با اشاره به شرایطی که در این چند ماه پیش آمد، گفت: چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند؟ گرگان خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی؟ چه مقدار روانی بود چه مقدار فشار خارجی؟ چه مقدار تبلیغاتی و چه مقدار که نمی‌توانم بگویم از کجا؟ همه چیز را نمی‌شود گفت.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که نمی‌خواهم بگویم بهترین است. من خودم دنبال شیوه دیگری هستم. شاید یکی دو سال دیگر این شیوه انجام شود ولی فعلا در شرایط فعلی با وضعی که ما داریم کار درستی بوده که اتخاذ شده است. این تصمیم با اجماع همه دوستان اقتصادی ما اتخاذ شد. من در جلسه تصمیم‌گیری چند بار گفتم این اجماع است یا اختلاف؟ همه گفتند نظر واحد داریم. بر مبنای اجماع کارشناسان اقدام جدید کلید خورد. روحانی افزود: این اقدام برای این بود که یک واردکننده کالای مورد نیاز کشور راحت باشند؛ بدانند اگر کالایی در سال ۹۷ می‌خواهند وارد کنند ارز هست و ارز قیمت مناسبتی دارد و این قیمت محاسبه شده درست است. ما در چهار سال از سال ۹۳ تا آخر ۹۶ که تورم داخلی و جهانی معلوم است، قیمت ارز این می‌شود. این اضافه و کم شدن قیمت ارز بر مبنای این تفاضل است. یعنی به طور متوسط حداکثر در طول یک سال ارز ۵ درصد بالا و پایین می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کسی واردکننده است و هر کسی می‌رود در وزارت سفارش خود را ثبت می‌کند و در بانک مرکزی پولش را با این قیمت می‌گیرد تاکید کرد: واردکننده خیالش راحت باشد. همه مغازه داران و مردم باید بدانند اگر کسی بهانه ارز می‌آورد درست نیست. ارز تا پایان سال بر این منوال تامین می‌شود. رییس جمهور در مورد ارز لازم برای تولید کننده نیز گفت: تولید کننده هم باید کاملا دلش قرص باشد. مبنای ارز همین است که به او اختصاص داده می‌شود. سال حمایت از کالای ایرانی برای دولت به معنای برنامه‌ریزی درست است. شعار را که صدا و سیما روزنامه‌ها بلدند بدهند و نیاز نیست ما تبلیغ کنیم. سال حمایت از کالای ایرانی یعنی مواد اولیه را تامین کنیم. اگر برای یک کالای ایرانی برخی مواد و قطعات از خارج وارد می‌شود، این مواد را تضمین کنیم. این می‌شود حمایت از کالای ایرانی . ما در این زمینه هدر رفتی در ارز داریم.

وی افزود: حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در سال داشتیم. در سال ۹۷ باید ۱۰۰ میلیارد درآمد ارزی داشته باشیم. بخش نفتی نظم درستی دارد. بخش غیر نفتی خیلی چارچوب نداشت. لااقل صادراتی که دارای درآمد ارزی بالاست وارد چارچوب شده است. چون نمی‌دانستند ارز امروز سه تومان است. صادرکننده بداند ارز خود را تا پایان سال ۹۷ می‌تواند همین امروز بفروشد و بدانند پولشان چقدر است و برنامه‌ریزی کنند. پس مشکل صادرات هم کم شد. روحانی با باین اینکه حمایت از کالای ایرانی یک راه مبارزه با قاچاق است، گفت: در برخی جاها کالای ایرانی ما نیازی به تبلیغ ندارد. برنج و زعفران و فرش و خاوریاز ایرانی تبلیغ نمی‌خواهد. دنیا هم مشتاق است به این کالای ایرانی برسد. بخشی از کالای ایرانی کیفیت خوبی دارد ولی بسته‌بندی انجام می‌دهیم که طرف فرار کند. قرآن می‌گوید در بهشت از اولین چیزی که لذت می‌برید لذت چشم است. یعنی آنقدر زیبا است که لذت می‌برید. بعضی از کالاها از بسته‌بندی و قیافه‌اش لذت می‌برید. در بعضی امور بسته‌بندی‌های ما ایراد دارد. باید این اشکالات رفع شود.