به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۴۸۱۹۸
رحیمی جهان‌آبادی:

باید حدود اختیارات گشت ارشاد تعیین شود

گروه جامعه: یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه مجلس از ظرفیت قانونی خود در قبال برخی برخوردهای نامناسب ماموران نیروی انتظامی با مردم استفاده می‌کند، گفت که وضعیت گشت ارشاد، حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد آن با مردم باید مشخص شود و نیروی انتظامی هم نسبت به رفتار مامورانش پاسخگو باشد.
باید حدود اختیارات گشت ارشاد تعیین شود
جلیل رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: ما باید واقعیتی را بپذیریم و آن اینکه نحوه برخورد ماموران با مردم باید قانون‌مند باشد، البته کسی طرفدار فرد خلافکار و قانون‌شکن یا متخلف از قانون نیست. ما خودمان قانونگذار هستیم اما طرفدار مردم و نظام هم هستیم. این نحوه رفتار در برخورد با مردم جز دوری مردم از نظام و بدبینی آنها به نظام حاصلی ندارد.وی افزود: چه کسی به گشت ارشاد اجازه داده فردی را مورد ضرب و شتم یا فحاشی قرار دهد، ما بر اساس چه مجوز شرعی هموطن خود را مورد توهین و ضرب و شتم قرار می‌دهیم؟ حتی اگر آن فرد تعرضی به مامور کند باید قانون از مامور دفاع کند و مامور حق ندارد مقابله به مثل کند یا اقدام به کتک‌کاری و فحاشی کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس یادآور شد: ما باید بپذیریم درد جان‌کاهی در تعامل بین نیروهای انتظامی و ارشاد با مردم وجود دارد که نسل جوان را به دین بدبین می‌کنند و فاصله بین مردم و حکومت را بیشتر می‌کند که اگر این درد را درمان نکنیم به نظام آسیب می‌زند.وی ادامه داد: امروز نسل جوان را در دبیرستان و دانشگاه ببینید و بپرسید که دیدگاه‌شان چیست؟ اینها چطور اتفاق افتاده؟ با همین برخوردها دیدگاه آنها شکل گرفته است.رحیمی جهان آبادی با اشاره به مواردی از برخورد پلیس با متخلفان رانندگی، گفت: چه کسی اجازه داده که پلیس راه مردم را کتک بزند حتی اگر آن فرد متخلف پیشنهاد رشوه داده پلیس حق ندارد او را زیر بار مشت و لگد و سیلی بگیرد. کجای قانون این حق را به نیروی انتظامی داده است؟ یا مامور ارشادی که مشخص نیست با چه رابطه حقوقی در اختیار نیروی انتظامی قرار دارد و مامور هست یا نه به چه حقی دست به چنین اقداماتی می‌زند.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: ما از ظرفیت قانونی خود در قبال این جریان استفاده می‌کنیم و از حقوق مردم دفاع خواهیم کرد کما اینکه معتقدیم مردم باید قانون‌پذیر باشند و هر زمان قانون در موردشان اعمال می‌شود اعتراض‌شان را به شکل قانونی نشان دهند اما حتی اگر فردی تخلف می‌کند پلیس اجازه ندارد چنین رفتاری انجام دهد چرا که رفتار پلیس، رفتار نظام تلقی می‌شود در صورتی که تخطی یک فرد فقط به پای خود آن فرد نوشته می‌شود.وی با اشاره به بروز برخی نارضایتی‌ها در پی مواردی از برخورد نامناسب پلیس، اظهار کرد: وضعیت گشت ارشاد و حدود اختیارات و نحوه تعامل و برخورد آنها با مردم باید مشخص شود و تکلیف برخی برخوردهای پلیس و نیروی انتظامی هم باید روشن باشد و نیروی انتظامی در مورد چنین برخوردهایی پاسخگو باشد. این بار اولی نیست که ما شاهد چنین برخوردهایی هستیم. من در دو سال نمایندگی بارها گزارش‌هایی را دریافت کردم که پلیس مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده خصوصا پلیس راه و این چیزی نیست که بتوان از آن گذشت.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: اگر نماینده و رییس‌جمهور نتوانند از حقوق مردم دفاع کنند پس این جایگاه ارزشی ندارد. ما این فرصت را از مردم گرفته‌ایم که از حقوق‌شان دفاع کنیم، اگر بنا باشد هر رفتاری انجام شود و کسی که مدافع حقوق مردم است سکوت کند یا آن را تایید کند پس چه کسی باید از حقوق مردم دفاع کند.این نماینده مجلس در پایان اظهار کرد: حتی اگر فردی مجرم باشد، خطایی کرده باشد، حجاب را رعایت نکرده باشد، یا از مقررات رانندگی تخطی کند رفتار خشونت‌آمیز پلیس با این افراد نقض آشکار حقوق مردم خواهد بود و ما باید از هر ظرفیتی در مجلس در قبال نیروی انتظامی استفاده کنیم و نیروی انتظامی هم باید نسبت به رفتار مامورانش پاسخگو باشد.
مرجع : ایسنا