کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابداع سیستم سرمایشی برای سفر به مریخ

3 ارديبهشت 1397 ساعت 10:31

گروه علمي: با توجه به برنامه ریزی جدی ناسا به منظور اعزام فضانورد به کره مریخ، خنک نگهداشتن محیط پیرامون فضانوردان به یک دغدغه جدی مبدل شده است.


به گزارش مهر، گروهی از مهندسان مکانیک در موسسه پلی تکنیک ورکستر در ایالت ماساچوست با سرپرستی جمال یعقوبی پژوهشگر ایرانی موفق به طراحی یک سیستم خنک کننده برقی جدید شده اند که فاقد هرگونه قطعه متحرک است.این سیستم الکتروهیدرودینامیک که با موفقیت در ایستگاه فضایی بین المللی یا ISS مورد آزمایش قرار گرفته، از برخی مایعات دارای شارژ الکتریکی برای خنک کردن محیط استفاده می کند. مایعات مذکور از لوله های باریکی می گذرند تا گرما را بدون ایجاد سروصدا یا لرزش از محیط اطراف فضانوردان دور کنند.گرما یکی از بزرگترین تهدیدات برای سفرهای فضایی است که به طور مداوم برای فضانوردان مشکل ایجاد می کند. اگر چه فضای خارج از کره زمین بسیار سرد است، اما زمانی که یک فضاپیما در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد به طور ناگهانی و به سرعت بسیار داغ می شود و دمای آن به نقطه جوش می رسد، مگر اینکه سطح فضاپیما خاصیت بازتابی داشته باشد.
علاوه بر این باید توجه داشت که سیستم های برقی، الکترونیکی، مکانیکی و حتی بدن فضانوردان گرما تولید می کند و فعالیت همه این دستگاه ها در شرایط خلاء موجب می شود تا هوایی برای انتقال یا تبدیل گرما وجود نداشته باشد و انباشت این گرما می تواند مشکل آفرین باشد.به گفته جمال یعقوبی این سیستم با موفقیت در سال ۲۰۱۷ در ایستگاه فضایی بین المللی مورد آزمایش قرار گرفته و تا سال ۲۰۲۱ نمونه ای پیچیده تر و پیشرفته تر از آن با صرف هزینه ۱۰ میلیون دلاری ساخته خواهد شد.


کد مطلب: 148355

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/148355/ابداع-سیستم-سرمایشی-سفر-مریخ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir