به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۴۸۳۵۶

مرگ ۱۲۸ هزار نفر در سال بر اثر بلایای طبیعی

گروه جامعه: عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت گفت: بررسی داده‌های مربوط به بلایای دهه گذشته نشان می‌دهد در این مدت هر ساله حدود ۱۲۸۰۰۰ نفر در اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند و حداقل ۳.۵ میلیون نفر مجروح و معلول شده‌اند.
مرگ ۱۲۸ هزار نفر در سال بر اثر بلایای طبیعی
به گزارش فارس، غلامرضا معصومی، عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت اظهار داشت: درمان و آموزش پزشکی سازمان بهداشت جهانی همه ساله به مناسبت روز جهانی سلامت و با هدف افزایش دانش عموم مردم و تمرکز اقدامات و فعالیت‌ها، یکی از موضوعات مهم در این حوزه را انتخاب می‌نماید. امسال نیز سازمان جهانی بهداشت شعار پوشش جهانی سلامت، همه جا برای همه را برگزیده است.وی گفت: امروزه عوارض و صدمات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی و انسان ساخت تاثیر شگرف و انکارناپذیری در نحوه زندگی و سلامت انسان‌ها بجا می‌گذارد. بطوریکه سلامت را در تمام ابعاد جانی، روانی، اجتماعی و... یک فرد و جامعه تحت تاثیر قرار می‌دهد.معصومی افزود: بررسی داده‌های مربوط به بلایای دهه گذشته نشان می‌دهد در این مدت هر ساله حدود ۱۲۸۰۰۰ نفر در اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست دادهاند و حداقل ۳.۵ میلیون نفر مجروح و معلول می‌شوند. مرور تاریخچه بلایا در ایران نشان می‌دهد که کشور ما یکی از بلاخیز‌ترین کشور‌های جهان بوده، مدیریت و کاهش خطر بلایا به خصوص با رویکرد سلامت محور، همواره موضوعی چالش برانگیز است.
عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس سند بومی نقشه مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام سلامت که در سال ۱۳۹۲ تدوین شده است، مأموریت حوزه سلامت عبارت است از: به حداقل رساندن پیامد‌های سوء مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در سطح جامعه از طریق پیشگیری از مخاطرات و کاهش آسیب، ارتقای آمادگی، پاسخ بموقع و بازیابی با رویکرد توسعه پایدار به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۴ نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران دارای توسعه یافته‌ترین سامانه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و پایین‌ترین سطح خطر در برابر مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در منطقه چشم اندازی داشته باشد.

وی عنوان کرد: دسترسی به خدمات سلامت به موقع و باکیفیت در زمان وقوع بحران و بلایا و حفاظت مالی مردم در برابر هزینه‌های سلامت در زمانی که بیش از پیش به آن نیاز دارند، بسیار حیاتی است و هر گونه کمکاری در این زمینه موجبات نارضایتی هموطنان در شرایط خاص و افزایش تعداد فوتی و مصدومین احتمالی می‌شود.عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت گفت: البته بدون شک پوشش همگانی سلامت فقط تامین مالی بخش سلامت نیست، بلکه باید تمام اجزای نظام سلامت را پوشش دهد تا به موفقیت دست یابد. برخی از این اجزا عبارتند از: نظام‌های ارایه خدمات سلامت، نیروی کار بخش سلامت، تسهیلات و شبکه‌های ارتباطی بخش سلامت، فناوری‌های بخش سلامت، نظام‌های اطلاعاتی و ساز و کار‌های تضمین کیفیت، که این زنجیره خدمت در هنگام بروز بلایا نیاز به استحکامات بسیار قوی و فعالیت و تصمیمگیری هوشمندانه و پرقدرت دارد. بدیهی است که مراکز بهداشتی- درمانی می‌بایست قبل از وقوع حادثه از آمادگی نسبی برخوردار باشند.معصومی افزود: بر اساس منابع جهانی موجود و تحقیقات انجام شده، اولین و مهم‌ترین قدم برای کسب آمادگی و کاهش اثرات ناشی از وقوع حوادث و بلایا و مدیریت جامع خطر، شناخت خطر بلایا (Understanding Disaster Risk) بررسی و تحلیل عناصر اصلی خطر و پیش بینی نتایج حاصل از تعامل آنهاست. به همین منظور طراحی و تدوین ابزار‌های جامع، متناسب با بستر و فرهنگ می‌تواند اطلاعات قابل اعتماد و معتبر لازم به منظور شناخت خطرات ناشی از وقوع حوادث و بلایا با منشاء طبیعی انسان ساخت را تامین کند.عضو بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت گفت: از آنجا که بیمارستان‌ها خط مقدم ارائه خدمات به مصدومین ناشی از حوادث و بلایا هستند، ارزیابی خطر و اطلاع از ایمنی بیمارستان‌ها اولین گام در آمادگی در مقابل حوادث و بلایا است. این ارزیابی شامل شناخت مخاطرات، آسیبپذیری ساز‌های و غیر سازهای، آمادگی عملکردی و ظرفیت به عنوان اولین قدم در بهبود آمادگی بیمارستان‌ها در برابر بلایا است.وی در پایان گفت: مراکز بهداشتی درمانی بویژه بیمارستان‌ها از جمله اماکنی هستند که هنگام وقوع سوانحی همچون زلزله در معرض خطر و آسیب‌های جدی با میزان مجروحین و تلفات بسیار قرار می‌گیرند. مدیران این مراکز باید اطلاعات لازم در زمینه مدیریت بحران را فرا گیرند تا به هنگام وقوع بلایا به نحو شایسته عمل نموده و نقش خود را آنچنان که باید ایفا نمایند. شایان ذکر است که ضرورت سرویسدهی این گونه مراکز در مواقع بحرانی لزوم مقاوم بودن و آمادگی همه جانبه آن‌ها را به جهت ارائه خدمات به عموم طلب می‌کند.