به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۴۸۳۹۰
توسط نيروهاي ارتشي سوريه و از طريق زمين و آسمان

اردوگاه آوارگان فلسطینی در يرموك زير بمباران

گروه بين‌الملل: نیروهای ارتش دولتی سوریه و هم‌پيمانان روسي آن طي چند روز اخير تاكنون منطقه اردوگاه يرموك و «حجر الاسود» در حومه جنوبی دمشق را از زمين و هوا زير شديدترين بمباران‌ها قرار داده و گزارش ها حاكيست حجم بمباران و موشكباران به حدي است كه بسياري از خيابان‌هاي اين مناطق هم با خاك يكسان شده‌اند.
اردوگاه آوارگان فلسطینی در يرموك زير بمباران
در تصاویری که تلویزیون دولتی سوریه از منطقه حجر الاسود پخش کرد، دود غلیظی از ساختمان های این منطقه به هوا برخاسته است. بنا به گزارش گروه دیده بان حقوق بشر سوریه در حملات هوایی به این منطقه طی ۲۴ ساعت حداقل پنج غیر نظامی کشته شدند. نیروهای دولتی سوریه طی روزهای گذشته اردوگاه آوارگان فلسطینی در منطقه یرموک در نزدیکی حجر الاسود و مناطق اطراف آن را هدف قرار داده اند. هزاران غیرنظامی در این مناطق که تحت کنترل مخالفان مسلح رژیم سوریه است زندگی می کنند. بنا به اعلام گروه دیده بان حقوق بشر سوریه از روز پنجشنبه تاکنون ۱۱ غیرنظامی در جریان حملات هوایی به حجر الاسود، یرموک و مناطق اطراف آن کشته شده اند.

پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه حدود ۱۶۰ هزار آواره فلسطینی و اتباع سوری در منطقه یرموک زندگی می کردند. شمار ساکنان این منطقه اکنون تنها چند هزار نفر تخمین زده می شود. اردوگاه آوارگان یرموک پیش از آنکه توسط داعش تصرف شود در کنترل شورشیان مخالف بشار اسد قرار داشت و به وسیله‌ی نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن تحت محاصره قرار گرفته بود. در جریان این محاصره مطابق اعلام سازمان عفو بین‌الملل دستکم ۱۲۸ تن بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه جان باختند.


اغلب شهرهای سوریه همچون مناطق حومه دمشق (قلمون، غوطه، دوما)، حما، حمص، الرقه، حلب، ادلب، ديرالزور و ... پس از ۷ سال جنگ داخلی کاملا ویران شده‌‌اند. عکس بالا یکی از خیابانهای شهر حمص قبل و بعد از جنگ را نشان می‌دهد. بشار اسد ۱۸ سال است رییس‌جمهور این کشورست و حاضر به کناره‌گیری نیست.
.................................
در همين حال، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه می گوید به دنبال برگزاری جلسه غیررسمی بین اعضای شورای امنیت، تنش بین آنها بر سر بحران سوریه کاهش یافته است. استفان دومیستورا، اختلافات یک هفته اخیر بین اعضای شورای امنیت در مورد جنگ سوریه را «وحشتناک» توصیف کرد. جلسه غیررسمی سفرای کشورهای عضو شورای امنیت در منطقه باکوکرا در جنوب سوئد برگزار شد. سفیر سوئد در سازمان ملل در مورد جلسه غیر رسمی روز یکشنبه شورای امنیت اظهار داشت: «توافقی صورت گرفته است تا به طور جدی پیگیری راه‌ حل سیاسی براساس روند صلح ژنو سازمان ملل را از سر بگیریم.»

وی همچنین تاکید کرد که اعضای شورای امنیت از افزایش تنش های اخیر بر سر بحران سوریه «بسیار نگران» هستند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) پس از حملات موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه نتوانسته بوند بر سر قطعنامه ای درباره بحران سوریه به توافق دست یابند. پیش نویش قطعنامه روسیه در محکومیت حمله سه کشور غربی به سوریه در آن جلسه رای نیاورد. واشنگتن، لندن و پاریس در حالی ساعاتی پیش از برگزاری آن جلسه برخی مراکز متعلق به رژیم سوریه را مورد هدف قرار داده بودند که دمشق را مسئول «حمله شیمیایی» به شهر دوما معرفی می کردند.