به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۴۸۴۱۸

برای داشتن عمری طولانی این 15 چیز را هرگز انجام ندهید!

برای داشتن عمری طولانی این 15 چیز را هرگز انجام ندهید!
مگ دوال، The Cheat Sheet
برگردان: علیرضا طالب‌زاده

پزشکان می‌گویند اگر می‌خواهید عمری طولانی داشته باشید 15 چیز را هرگز نباید انجام دهید. آیا می‌خواهید عمری طولانی داشته باشید و بیشتر زنده بمانید؟ آن چه در زیر می‌آید چیزهایی هستند که عمر شما را کوتاه می‌کنند. هر چه سنتان بالا می‌رود بر نگرانیتان افزوده می‌شود. آیا بزودی عمرتان به سر خواهد آمد و شیشه عمرتان خواهد شکست؟ سرفه‌های دیشب چیزی جدی است؟ آیا بیشتر از قبل احساس خستگی می‌کنید؟ شما حداکثر سعی خود را می‌کنید تا سالم بمانید، اما شاید معدودی عادات داشته باشید که شانس شما را برای سپری کردن یک زندگی فارغ از انواع بیماریها کم رنگ کند. فکر می‌کنید چه طور می‌توانید عمری طولانی همراه با سرزندگی و نشاط داشته باشید. آنچه را که پزشکان توصیه می‌کنند نباید انجام دهید در زیر می‌توانید بیابید و اینکه به جای آنها چه چیزهایی را باید انجام دهید.

1- نوشیدن کمتر از 2 لیتر آب در روز
مهم نیست کجا هستید، همیشه آب برای خوردن در دسترس داشته باشید. گفتن اینکه به هنگام تشنگی برای نگه داشتن تعادل آب بدن باید آب بنوشیم بسی آسان‌تر از عمل کردن به آن است. به این علت است که کارشناسات بهداشت و سلامتی توصیه می‌کنند که به طور متوسط 2 لیتر آب (8 لیوان) در روز بنوشیم. حتی اگر مقداری از این آب از دیگر نوشیدنی‌ها و بیشتر غذاهایی که می‌خورید تامین شود مقدار 2 لیتر آب حتما باید روزانه مصرف شود. کمبود آب بدن مخصوصا در افراد مسن می‌تواند عواقب جدی بدنبال داشته باشد. بهتر است با جسم و ذهنی سالم زندگی کنیم.

2- دور ماندن از آفتاب (یا به مدت طولانی زیر آفتاب ماندن)
این یکی از آن گیج‌کننده‌ترین و آزاردهنده‌ترین توصیه‌هایی است که بیشتر مردم را به اشتباه می‌اندازد. در حالیکه آفتاب زیاد خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، آفتاب ناکافی نیز برای سلامتی مضر است. برای افزایش جذب ویتامین D باید روزانه به مدت 10 تا  15 دقیقه بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض آقتاب قرار بگیرید. اگر بیشتر از این مدت در آفتاب باشید، برای محافظت پوستتان حتما باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

3- نگرش و گرایش منفی به پیر شدن و بالا رفتن سن
پیر شدن بخشی طبیعی و جدایی‌ناپذیر از چرخه زندگی است. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن نگرش و دیدگاه منفی به پیرشدن و بالا رفتن سن می‌تواند خطر زوال عقل و دیگر مشکلات جدی سلامتی را افزایش دهد. اگر بهنگام فکر به پیری بتوانید روی جنبه‌های مثبت آن تمرکز کنید به احتمال خیلی زیاد زندگی شاد، طولانی و سالمی خواهید داشت.

4- مدام به مرگ فکر کردن
نگرانی درباره مرگ ممکن است باعث شود که واقعا زود از دنیا بروید. استرس دایمی خطر ابتلا به بیماری را بالا برده و شانس مریض شدن را افرایش می‌دهد اما همیشه هم اینطور نیست. صحبت کردن و درددل کردن با کسی درباره نگرانی و اضطرابتان می‌تواند کمک بزرگی باشد.

5- رد کردن دعوت دوستان و آشنایان
ماندن در خانه همیشه بهترین گزینه برای سالم ماندن نیست. اگر می‌خواهید به حیات ادامه دهید داشتن یک زندگی اجتماعی فعال فوق‌العاده مهم است. احتمال اینکه بزرگترها خود را از دوستان و آشنایان جدا کنند و ایزوله شوند بیشتر است، و این می‌تواند منجر به افسردگی و مرگ زودرس آنها شود. اگر دوستانتان شما را به بیرون دعوت می‌کنند دعوتشان را قبول و با آنها بیرون بروید. اگر آنها شما را دعوت نمی‌کنند شما پیشقدم شوید و آنها را دعوت کنید.

6- خواب کمتر از 6 ساعت در شب
کارشناسان بهداشت و سلامت توصیه می‌کنند که افراد بالای 65 سال سن باید شبانه بین هفت تا هشت ساعت خواب داشته باشند. پرواضح است که این مقدار خواب با توجه به عوامل مختلف برای افراد متغیر خواهد بود، اما اگر به طور مداوم کمتر از شش ساعت در شب بخوابید به طور ناخواسته خود را در معرض مشکلات ناخواسته سلامتی قرار می‌دهید.

7- نوشیدني‌ها
 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در برابر خطرات مصرف بیش از چند نوشیدنی در روز هشدار می‌دهد. مخصوصا زنان باید به طور کلی مصرفشان را به یک نوشیدنی واحد در روز محدود کنند در حالیکه مردان می‌توانند یک نوشیدنی دیگر هم داشته باشند. دکتر شما می‌تواند توصیه‌های خاصی را به طور شخصی به شما بکند که این بستگی به سن و وضعیت سلامتی شما دارد.

8- خوردن دونات و شیرینی‌جات بیشتر
آیا می‌دانستید که خوردن شکر زیاد می‌تواند واقعا شما را بکشد. خوردن متعادل غذاهایی مانند دونات، چیپس، و غذاهای منجمد که به آنها شکر اضافه شده شاید مشکلی نداشته باشد. اما خوردن مقدار زیادی شکر در هر روز برای قلب و مغزتان خوب نیست و گرنه آروزهایتان برای عمر بیش از صد سال را بر باد خواهد داد.

9- نشستن بیش از 2 ساعت در هر بار
آیا به مدت طولانی می‌نشنید؟ شما به غیر از اضافه وزن، بیشتر در معرض خطر مشکلات جدی سلامتی هستید. این برای قلب و دیگر ماهیچه‌های بدنتان خوب نیست و عوض کردن این عادت سخت نیست. این را برای خودتان به صورت یک عادت درآورید که حداقل هر ساعت یک بار بلند شوید و به مدت پنج تا ده دقیقه قدم بزنید و بگردید.

10- تماشای تلویزیون بیش از 2 ساعت در روز
آیا تماشای تلویزیون می‌تواند شما را از پای درآورد؟ شاید و شاید نه. اما راجع به مشکلات سلامتی مرتبط با نشستن در یک جا، نشستن برای ساعت‌ها در جلوی یک صفحه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. اما ممکن است تلویزیون مفید هم باشد اگر فعالیت‌های محرک فیزیکی یا ذهنی مانند ورزش یا آشپزی انجام دهیم وقتی تلویزیون روشن است.

11- ورزش کمتر از 150 دقیقه در هفته
نتاسب اندام خود را در کنترل داشته باشید. برای رو فرم ماندن مجبور نیستید که هر روز ساعت‌ها سرپا باشید و نرمش کنید. انجمن قلب امریکا توصیه می‌کند که فقط 150 دقیقه در هفته نرمش کنید. 30 دقیقه فعالیت در پنج روز هفته برای سلامتی مطلوب توصیه شده است.

12- مقدار مصرف کالری بیش از سوزاندن آن
پرخوری بدون توجه به نوع غذایی که می‌خورید خطر ابتلا به بعضی از مرگبارترین بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان را افزایش می‌دهد. حتی اگر به طور مرتب ورزش کنید و بیشتر غذاهای سالم بخورید پرخوری هنوز بالقوه به مرگ زودرس می‌انجامد.

13- توجه نکردن به غرفه میوه و سبزیجات سوپرمارکت و رد شدن از جلوی آن
از فواید بی‌شمار محصولات کشاورزی غافل نشوید. میوه و سبزیجات مقدار زیادی آنتی اکسیدان و دیگر مواد معدنی دارند که برای سالم ماندن نیازی اساسی محسوب می‌شوند، مخصوصا برای شما که سنتان بالا می‌رود. سعی کنید در هر وعده غذایی مقداری میوه و سیزیجات بخورید.

14- مصرف سیگار
سیگار فقط به ریه‌ها آسیب نمی‌رساند. مصرف مرتب سیگار خطر مرگ به علت بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. هر چه کمتر سیگار بکشید خطر برای شما کمتر می‌شود، و حتی اگر سالهاست که سیگار می‌کشید‌ترک آن همین الان می‌تواند هنوز زندگی شما را نجات دهد.

15- نخوردن ماهی و دیگر غذاهای پرجرب
آنهایی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل غذاهایی مانند ماهی و مغز و آجیل هستند استفاده می‌کنند عمری طولانی داشته و کمتر بیماری‌های دوره پیری مانند زوال عقل را تجربه می‌کنند. شما باید مقدار مصرف چربی‌های اشباع شده خود را تحت کنترل داشته باشید، اما می‌توانید در انتخاب چربی‌های سالم انعطاف بیشتری داشته و سختگیری نشان ندهید.