به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۰۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۱۴۸۴۲۹

اخبار ضدونقیض درباره کشف جسد مومیایی رضاشاه پهلوی

گروه سیاسی: در حالیكه اخبار ضدونقیضی درباره کشف جسد مومیایی رضاشاه پهلوی در آستان عبدالعظیمم شهر ری مخابره شده عکسی در فضای مجازی منتشر شده که سلفی گرفتن یکی از عوامل حفاری محوطه عبدالعظیم حسنی با جسد مومیایی را نشان می‌دهد كه چهره جسد شباهت زیادی با چهره رضاشاه دارد.
اخبار ضدونقیض درباره کشف جسد مومیایی رضاشاه پهلوی
آخرین تصویر از مومیایی رضاشاه در سال ۱۳۲۹ در تهران گرفته شد. سالها بعد صادق خلخالی (حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی) وقتی مقبره رضا شاه در شهرری را تخریب کرد با قبری خالی روبرو شد و اعلام کرد که پهلوی‌ها، مومیایی را باخود ازکشور خارج کرده اند دیشب اما درحوالی همان مقبره تخریب شده؛ یک مومیایی کشف شد.

در حالی که یک عضو شورای شهر تهران گزارش‌ها درباره کشف یک جسد «مومیایی» در شهر ری را تایید کرده و احتمال داده است که این جسد متعلق به «رضا شاه» باشد، مدیر روابط عمومی آستان عبدالعظیم اعلام کرد که این جسد «مومیایی نیست» و چهره آن هم «مشخص نیست».رضا پهلوی، هم در توئیتی به این خبر واکنش نشان داده و گفته است: اخبار مربوط به پیدا شدن پیکر مومیایی‌شده رضاشاه در شاه‌عبدالعظیم را از نزدیک دنبال می‌کنم.

یکی از اعضای شورای شهر صحت خبر را تایید کرد ولی گفته می‌شود جنازه را دوباره دفن کرده‌اند اما اهالی می‌گویند از محل خارجش کرده‌اند. رییس روابط عمومی حرم حسنی اما گفت این یک جسد معمولی بوده و بقیه حرف‌ها شایعه است. مصطفی آجرلو، گفت که جسد کشف شده «باقی مانده از یک جسد طبیعی است» و «چهره آن قابل تشخیص نیست». وی تاکید کرد که «هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است».با ا این حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، گفت که این جنازه «مومیایی شده» بوده و در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است. وی تاکید کرد که برخی احتمال می‌دهند، این جنازه مربوط به رضا شاه باشد. خلیل‌آبادی همچنین گفت که جنازه متعلق به هر کسی باشد به دلیل اینکه مومیایی شده یک اثر میراث فرهنگی است و باید حفظ شود.

مقبره رضا شاه پس از انقلاب بهمن ۵۷ توسط ایت الله صادق خلخالی که به عنوان اولین «حاکم شرع» منصوب شده بود، تخریب شد. خلخالی در خاطرات خود مدعی شده بود که هنگام تخریب این آرامگاه جنازه‌ای کشف نشد و محمدرضا پهلوی هنگام خروج از ایران جنازه پدرش را با «با خود برده بود». با این حال فرح پهلوی این ادعا را تکذیب کرده است.
برچسب ها: رضاه شاه