به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۴۸۴۹۱

حاشیه‌نگاری روز پنجم جشنواره جهانی فجر

گروه فرهنگي: پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر درحالی سپری شد که بخش دارالفنون این جشنواره و برگزاری آخرین کارگاهش مهم‌ترین اتفاق این روز بودند.
حاشیه‌نگاری روز پنجم جشنواره جهانی فجر
به گزارش ایسنا، صبح بارانی دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه با حضور الیور استون سینماگر مطرح آمریکایی در پردیس سینمایی چارسو برای برگزاری کارگاه آموزشی بخش دارالفنون برگزار شد و این کارگردان سینما با تشریفاتی به چارسو آمد و بعد هم به سالن کارگاه رفت؛ کارگاهی که البته هیچ کدام از اصحاب رسانه اجازه حضور در آن نداشتند ولی از برخی هنرجویان این کارگاه شنیده شده که استون از سختی سفرش از اصفهان به تهران و اینکه مجبور شدن صبح زود به چارسو برود کمی گله مند بوده است.بسیاری از خبرنگارانی که در طول این روزها به پوشش خبری جشنواره مشغول هستند، علاقه مند به شرکت در کارگاه های دارالفنون به ویژه کارگاه الیور استون بودند که این اجازه به آن ها داده نشد و حتی گفته شد که طبق پروتکل این فیلمساز او در مصاحبه ای شرکت نمی‌کند. این در حالی است که گزارش منتشر شده از سوی ستاد خبری جشنواره حاوی صحبت هایی است که صرفا جنبه تخصصی سینمتیی نداشتند و بیشتر شبیه یک نشست خبری بوده است.
استون در این جلسه ضمن اظهارنظر درباره آمریکا، روسیه و برخی فیلمهای خود در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلمهایش گفته است: باید کسانی را انتخاب کنید که بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینکه یک مرد و زن به دردنخور و کسل کننده بگذارید چون در زندگی روزمره داریم اینگونه افراد را میبینیم. من درک نمی‌کنم چگونه فیلم‌های ایرانی و هندی تا این حد خسته کننده می‌شوند و در آخر هم در بعضی جشنواره ها جایزه می‌برند!

با این حال بخش دارالفنون جشنواره عصر همین روز در مدرسه قدیمی و ۱۷۰ ساله دارالفنون با اهدای لوح افتخار به هنرجویان به کار خود پایان داد.در مراسم پایانی این بخش محمد مهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، تاکید کرد: تلاش بر این است که سینمای ایران تنها وسیله ای برای سرگرمی نباشد بلکه در خدمت بیان اندیشه باشد.سپس میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: هیچ گاه لحظه خداحافظی لحظه دلچسبی نیست، اما امیدوارم این دوستی که میان شما شکل گرفته است، ادامه داشته باشد و در آینده تبدیل به فیلمسازان خوبی شوید.وی خطاب به هنرجویان با تاکید بر این که هیچ گاه نباید برای خوشایند کسی فیلم ساخت، گفت: کسی که باید پیش از همه از فیلم شما خوشش بیاید خود شما هستید. فیلم باید برای شما باشد تا بتوانید درباره آن حرف بزنید. اگر به حرفی که می زنید اعتقاد داشته باشید مطمئنا دیگران هم فیلم شما را می پسندند.دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: امیدوارم در آینده فیلمسازان مستقلی باشید و جو حاکم بر رسانه های عمومی، شما را تحت تاثیر قرار ندهد. در نهایت این شما هستید که با تجربه و عقل راه خود را انتخاب می کنید.

به گزارش ایسنا، روز پنجم جشنواره هرچه به ساعات پایانی خود نزدیک شد با حضور بیشتری از علاقه مندان روبرو می‌شد و فیلم‌هایی همچون «مارموز» کمال تبریزی و «ان‌سوی ابرها» مجید مجیدی طولانی ترین ‌صف تماشاگران را داشتند.یکی از فیلم های این روز در بخش بازار فیلم «درباره فروشنده» ساخته وحید صداقت و تهمینه منزوی بود که با توجه به دومین سانس نمایش، هنگام ورود تقریبا هیچ کس با کارت باراز حضور نداشت و سالن هم با استقبال نسبتا خوب تماشاگران روبرو شد. در این فیلم که به پشت صحنه‌ فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی می‌پرداخت زوایای تازه‌ای از شیوه فیلمسازی و چگونگی ساخت و تمرین این فیلم نمایش داده می‌شود.در این مستند که از مدتی قبل در سینماهای هنر و تجربه هم اکران شده است، کسب جایزه اسکار را به عنوان پایان بندی فیلم می‌بینیم و البته یک تقاضا از سوی اصغر فرهادی که میگوید؛ من مدال آور نیستم و امیدوارم این وظیفه مدال آوری  از من خواسته نشود چون روی کارم تاثیر خواهد گذاشت.جدا از بحث فیلمهای جشنواره یکی از نکات قابل توجه حضور برخی افراد نسبتا مطرح است که به نظر می‌رسد فقط برای سوژه عکاسی شدن به جشنواره می آیند تا در این رهگذر خودی نشان دهند و البته تعدادی از عکاسان هم‌ که چندان در برنامه‌های رسمی دیده نمی‌شوند تقریبا در تمام اوقات مشغول عکس گرفتن در حالت های مختلف از بازیگران و چهره های هستند که برخی از آن ها چند سالی است کار هنری شاخصی هم نداشته‌اند.
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، حسام الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و بطحایی وزیر آموزش و پرورش از جمله مهمانان روز پنجم جشنواره بودند.