کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترامپ و برجام؛ پیشنهاد ماکرون برای توافق

5 ارديبهشت 1397 ساعت 15:26

گروه بين‌الملل: رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید که هنوز تصمیم خود را برای حفظ و یا خروج از برجام نگرفته است اما امکان دارد که با متحدان اروپایی خود برای رسیدن به «توافقی جدید» در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، توقف توسعه موشکی و همچنین حضور نظامی ایران در منطقه همکاری کند.


دونالد ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: «هیچکس نمی‌داند که تصمیم من برای دوازدهم ماه مه (موعد تمدید تائید پایبندی ایران به برجام) چه خواهد بود.» وی سپس خطاب به ماکرون گفت: «اگرچه آقای رئیس جمهور! ایده شما بسیار خوب بود.» رئیس جمهوری فرانسه که برای گفتگو جهت جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به واشنگتن سفر کرده است، با دونالد ترامپ از گزینه‌ «توافق جدید» صحبت کرده که می‌تواند نگرانی های ایالات متحده درباره ایران را برطرف کند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با دونالد ترامپ گفت: «در این توافق باید چهار موضوع را بگنجانیم. اولین موضوع منع ایران از هرگونه فعالیت هسته‌ای تا سال ۲۰۲۵ است که در برجام آمده است. دوم اطمینان از اینکه ایران در بلند مدت برنامه‌ هسته‌ای نخواهد داشت؛ مورد مهم سوم توقف فعالیت موشکی ایران در منطقه است و چهارم رسیدن به راه حل سیاسی برای مهار ایران در یمن، سوریه عراق و لبنان خواهد بود.»
به گزارش رویترز به نقل از یک مقام دولت فرانسه، دونالد ترامپ نیز با گزینه مطرح شده به طور ضمنی موافقت کرده است. این در حالی است که از طرفی مشخص نیست که کشورهای دیگر امضا کننده برجام نظیر روسیه و چین نیز با این اقدامات جدید علیه ایران موافق باشند و فرانسه مشخص نکرده است که این توافق میان چه کشورهایی است و آیا ایران نیز پای میز مذاکره خواهد بود و یا این توافق مقدمه اقدامات و تحریم‌های جدید علیه این کشور است؟

دونالد ترامپ در کنفرانس روز سه شنبه خود با امانوئل ماکرون ضمن تهدید ایران به «پرداختن بهایی سنگین» در صورت از سرگیری فعالیت هسته‌ای گفت: «باید دید که یک توافق جدید با بنیان‌های محکم ممکن است یا نه زیرا بنیادهای توافق فعلی فاسد است.» رئیس جمهوری آمریکا همچنین افزود: «ما کارهای بزرگتری می‌توانیم انجام دهیم. ممکن است که توافق باشد ممکن است که توافق نباشد.»

محمد جواد ظریف که برای شرکت در اجلاس صلح پایدار به نیویورک سفر کرده است در گفتگو با آسوشیتدپرس ضمن اشاره به تاثیر منفی خروج آمریکا از برجام بروی مذاکرات این کشور با کره شمالی گفت: «درصورت خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام، ایران دیگر به هیچ‌ یک از تعهدات بین المللی این توافق پایبند نخواهد ماند و غنی‌سازی را در مقیاسی فراتر از محدودیت این توافق از سر می‌گیرد.»

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه که همزمان با دیدار امانوئل ماکرون از کاخ سفید صورت گرفت، به صورت ضمنی به تهدید علی شمخانی به خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (NPT) اشاره کرد و گفت: « در صورت خروج واشنگتن از برجام، خروج از (ان پی تی) یکی از گزینه های تهران است. البته دولت حامی چنین گزینه ای نیست اما برخی از نیروها در ایران خواهان آن هستند.»

روز گذشته علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود که در صورت عدم پایبندی آمریکا به توافق برجام، ایران از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) خارج خواهد شد. وی همچنین افزوده بود که ایران توانمندی‌های لازم را دارد و «حتما اقدامات تعجب برانگیزی را برای طرف مقابل در دستور کار قرار می‌دهد.»

هرکجا که بروید، هر کجایی که مشکل باشد، ايران را مي‌بينيد
ترامپ ديروز در ديدار با ماكرون گفت: «هرکجا که بروید، به خصوص در خاورمیانه ایران را می‌بینید. هر کجایی که مشکل باشد، یمن یا سوریه. همه جا ایران در پشت صحنه حضور دارد و متاسفانه اخیرا روسیه هم هر روز بیشتر در حال درگیر شدن است. اما به نظر می‌رسد که ایران پشت مشکلاتی است که در هرجایی وجود دارد ... نمی‌توانیم اجازه دهیم برخی اتفاقی که در جریان است، ادامه پیدا کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس بدون اشاره به تلاش شکست‌خورده مذاکره‌کنندگان 1+5 برای ارتباط دادن پرونده هسته‌ای به دیگر مسائل و مقاومت موفقیت‌آمیز مذاکره‌کنندگان ایرانی، گفت: «توافق با ایران فاجعه است. آن‌ها موشک‌های بالستیک آزمایش می‌کنند. خوب این توافق درباره چه بوده است؟ این چه توافقی است که آن‌ها اجازه دارند همه‌جا موشک آزمایش کنند؟ این چه توافقی است که در آن درباره یمن صحبت نمی‌شود و تمام مسائل دیگری که در ارتباط با ایران وجود دارد. به خصوص ببینید آن‌ها در عراق دارند چه می‌کنند یا هر جای دیگری در خاورمیانه که آن‌ها در پشت صحنه حضور دارند. خوب این چه توافقی است؟ این‌ها حتی مورد بحث هم قرار نگرفته‌اند.»

دونالد ترامپ سپس مقامات ارشد دولت سابق کشورش را به خاطر قبول مفاد برجام به باد انتقاد گرفت و گفت: «می‌دانم که "جان کری" [وزیر خارجه سابقه آمریکا] گفته که نمی‌خواسته در حالی که در حال توافق بوده‌اند، درباره موضوعات دیگر بحث کند. آن هم با وجود آن همه پولی که ما به آن‌ها دادیم. نمی‌خواستند درباره‌اش بحث کنند، چون بیش از حد پیچیده می‌شده است. اینطور نمی‌شود [که بگویید] بیش از حد پیچیده است. اینطور شد که این توافق وحشتناک را بستیم.» رئیس‌جمهور آمریکا در انتها به تهدید روزهای اخیر مقامات ایرانی مبنی بر بازگرداندن غنی‌سازی به سطح قبل از اجرای برجام در صورت خروج آمریکا از این توافق اشاره کرد و در پاسخ به این تهدید گفت: «خواهید دید. آن‌ها کار ساده‌ای برای احیای برنامه هسته‌ای‌شان نخواهند داشت. آن‌ها نمی‌توانند چیزی را از سر بگیرند. اگر برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد که تابحال نمونه‌اش را شاهد نبوده‌اند.»


کد مطلب: 148617

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/148617/ترامپ-برجام-پیشنهاد-ماکرون-توافق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir