به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۱۴۸۶۷۲

راز امامزاد‌ه‌ای که قلابی و جعلي بود

گروه جامعه: داستان این‌ امامزاده جعلی که در فشافویه تهران واقع است از این قرار بود که چندی پیش در فضای مجازی خبری مبنی بر امحای یک امامزاده با حکم دادگستری صادر شد. البته پیدا شدن امامزاده‌هایی از این دست چندان غریب نیست.
راز امامزاد‌ه‌ای که قلابی و جعلي بود
این روزها بازار همه چیز داغ است. از دروغ و دغل گرفته تا متهم کردن همدیگر به انواع کم‌کاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و....اما در این میان بازار دنیای خبر آن هم از نوع بد و ناامیدکننده‌ از همه داغ‌تر است. آنقدر داغ که مخاطب در بیشتر اوقات بی‌تفاوت از آن رد می‌شود و البته گاهی هم واکنش‌ها با تلخند و آه و افسوس همراه است. داستان فرار و دستگیری سعید مرتضوی در شمال کشور و پیدا شدن جنازه مومیایی شده منتسب به رضاشاه در شهر ری -که البته هنوز صحت و سقم آن در درست بررسی است - از این دست اخبار است. بنابراین خیلی جای تعجب ندارد اگر بشنویم در فلان منطقه‌ای در استان تهران امام‌زاده‌ای جعلی کشف شد.
 
ماجرا چیست؟
مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری ضمن تایید خبر تخریب امامزاده جعلی گفت: سال 1386 بود که فردی برای تنظیم یک شکایت‌نامه از اداره اوقاف به دفترم مراجعه کرد.آن فرد که بعدا موکلم شد درباره ملکی صحبت کرد که در روستای قلعه نو بخش حسن‌آباد فشافویه در استان تهران قرار دارد. موضوع شکایت درباره ملک کشاورزی بود که اداره اوقاف مقبره‌ای را در آن ساخته بود. آرامگاهی که اوقاف مدعی بود مربوط به یک امامزاده است. ترک همدانی افزود:‌ با موافقت موکلم شکایت نامه‌ای تنظیم و برای بررسی بیشتر به دادگستری ارجاع شد.‌‌ طی گذراندن مراحل قانونی پرونده، اداره اوقاف با همکاری عده‌ای که بومی منطقه هم نبودند به داخل ملک رفته و بنای بزرگی را هم در آنجا ساختند. ادعای اوقاف نیز براساس گفته‌های زنی بود که ادعا داشت خواب دید‌ه امام‌زاده عبدالله در این محل دفن شده‌ است و از موکل‌ام خواسته ‌بودند آن ملک را در اختیار اوقاف قرار دهد. وی عنوان کرد:‌ در مدت رسیدگی هرچند وقت یک بار به مناسبت‌های مختلف مذهبی، اداره اوقاف عده‌ای را برای برگزاری مراسم و صرف غذا به زیارت این امامزاده جعلی آورده و حتی زمان کوتاهی را هم در آنجا اسکان می‌داد.
 
 این وکیل دادگستری که سرانجام توانست حکم دادگاه را به نفع موکل خود بگیرد، اضافه کرد: روز گذشته بالاخره پس از 11 سال تلاش و پیگیری دادگاه نیز دستور خلعیت به طرفیت اداره اوقاف صادر کرد و دادگاه دستور استعلام از اداره ثبت اسناد را داد که با پیگیری‌های کارشناسان ثبت و اسناد مشخص شد ملک تا 50 الی 60 سال پیش از این نیز متعلق به صاحب ملک بوده است.
به گفته ترک همدانی، روند بررسی در این گونه پرونده‌ها بدین‌گونه است که دادگاه ابتدا دستور استعلام می‌دهد. پژوهشکده علم انساب که در قم است و "نسب‌ها و نسبت‌ها " را تخمین می‌زند، این پرونده‌ها را بررسی کرده و در آنجا  نسب سادات شناسایی می‌شود. درباره این پرونده نیز طبق پژوهشکده، نظر نهایی خود را براساس رد ادعای اداره اوقاف صادر و طی نامه‌ای اعلام کرد چنین امامزاده‌ای در این منطقه وجود ندارد.
براساس ادعای اوقاف مبنی بر وجود یک گورستان در منطقه، یک‌سری حفاری توسط کارشناسان دادگستری و باستان شناسی با نظارت نیروی انتظامی صورت گرفت که بر پایه نظر همه کارشناسان مربوط  وجود مقبره امامزاده عبدالله در این مکان را  رد کرده و گفتند چنین قبری در این منطقه وجود ندارد.
ترک همدانی در پایان گفت: روز گذشته رای نهایی و تجدید نظر در دادگستری منطقه مورد بررسی قرار گرفت و بالاخره با خلعیت مالکیت از اداره اوقاف، زمین در اختیار صاحب اصلی که موکلم است، قرار گرفت.
برخی تخریب این امامزاده را به برخی روایت‌های دیگر نسبت داده و از پردازش آنها با یکدیگر قصد تخریب افواه عموم را دارند. حال آنکه ماجرای امامزاده ساخت مجیدی، داستانی‌ ساختگی‌ست که در بسیاری از کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شود. در این کانال‌ها ماجرا در قالب خاطره‌ای از مجید مجیدی عنوان شده و روایت این فیلمساز را از ساخت امامزاد‌ه‌ای به دست خودش بازگو می‌کند. نقل این خاطره که از زبان مجیدی نوشته شده، به شرح زیر است: «برای تهیه قسمتی از یک فیلمم به روستایی در شمال کشور رفتیم. بخاطر اینکه نخواهیم مسافتی را تا امامزاده‌های اطراف طی کنیم و بچه‌ها اذیت نشوند یک اتاقک کوچک شبیه امامزاده بنا کردیم و چند بازیگر نقش‌های خود را در آن قسمت ایفا کردند. بعد از پایان فیلمبرداری چون یک بنای معمولی بود آن را جهت لانه‌گزینی پرندگان سالم رها کردیم و رفتیم. حدود دو سال بعد خبردار شدم امامزاده ساختگی‌مان تبدیل به زیارتگاه مهمی شده است. اول باور نکردم اما جهت حصول اطمینان به آن روستا سفر کردم، دیدم واقعیت دارد. برای روشنگری با اهالی صحبت کردم و گفتم این اتاقک را ما بخاطر تهیه فیلم شبیه امامزاده درست کرده‌ایم، اما دیدم مردم خصوصا پیران و بزرگان محل به شدت ناراحت شدند و حرف مرا توهین تلقی کردند و به گونه‌ای افراطی و احساساتی آن اتاقک را یک امامزاده شفا دهنده می‌دانند دیدم اگر بیشتر پافشاری کنم احتمال دارد صدمه ببینم. مصلحت دیدم که با اداره اوقاف آن منطقه صحبت کنم تا از آن طریق مردم را از این جهل برهانم...»
 
وقتی صحت و سقم این داستان را از مجید مجیدی (کارگردان فیلم آن سوی ابرها) پرسیدیم، آن را کاملا تکذیب کرد و با بیان این مطلب که "هرگز در هیچ فیلمی امامزاده‌ای را نساخته است" گفت: ما فقط در فیلم "رنگ خدا" نیاز به یک سقاخانه داشتیم و آن را ساختیم و اینکه گفته می‌شود من برای یکی از فیلم‌هایم امامزاده‌ای ساخته‌ام و بعد می‌خواستم آ‌ن را تخریب کنم اما اجازه ندادند، درست نیست. وی ادامه داد: متاسفانه گروهی اعتقادات مردم را هدف گرفته‌اند. اینگونه اخبار دروغ محض است. برخی فقط می‌خواهند در راستای تضعیف اعتقادات و باورهای مردمی حرکت کنند. مجیدی در پایان تاکید کرد: امامزاده‌ها و بقاع متبرکه ارزش و جایگاه مهمی برای مردم مسلمان ما دارند اما گروهی هستند که با خبرهای دروغ قصد دارند این باورها را خدشه‌دار کنند و به اعتقادات مردم ضربه بزنند.