به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۴۸۶۹۵
سیدحسن خمینی:

نتیجه سیاست‌بازی باید رضایت مردم باشد

گروه سیاسی: یادگار امام گفت: دینداران وقتی تصدی امر دنیای مردم کردند، اگر در تصدی‌گری ناموفق بودند مردم را از دین برمی‌گردانند. وقتی دینداران تصدی دنیا می‌کنند باید دنیا را بهتر از بی‌دینان بسازند.
نتیجه سیاست‌بازی باید رضایت مردم باشد
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در حرم امام راحل، با بیان اینکه نام مرحوم آیت‌الله طالقانی با شوراها پیوند ارزشمندی دارد، تصریح کرد: شورای پنجم مزیّن به نام مرحوم آیت‌الله هاشمی است. رأی به فرزند ایشان هم ادای دین به شخصیت کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر و هم تأکید بر برداشت صحیح ایشان از مسائل عمرانی بود.وی فلسفه قدرت در اندیشه دینی را «اطاعت از خدا» خواند و اظهار کرد: فلسفه قدرت به این است که ما یک گام در مسیر اطاعت از خدا برداریم و در این میان خدمت به خلق هم از مصادیق اطاعت از خداست.سیدحسن خمینی تأکید کرد: اینگونه نیست که اگر انسان از جامعه برکنار شد به این معناست که در حال عبادت است و اگر به جامعه وارد شد در مسیر دوری از خدا قرار می‌گیرد. اگر در این مسیر قدم برداشتیم، اصل اولیه اطاعت از خدا، توسعه نفس خودمان و کار کردن برای روزی است که «لاینفع المال و لابنون». تمام اینها یک روز می‌آید و یک روز می‌رود و اگر نیت خالص در آن نباشد هیچ وقت هم به کار نمی‌آید.

وی با بیان اینکه ایام خدمت را حرکت خودمان به سمت تعالی قرار دهیم، گفت: خدای ناکرده ایام خدمت را گرفتار انواع و اقسام معضلات نشویم.اگر این دوره توجه نباشد، غیر از اینکه آسیب‌هایی را به دوستان و همراهانتان می‌زند، می‌تواند منشأ ضلالت شود و در روح آدم تباهی به همراه بیاورد. از طرف دیگر می‌تواند صدها گره از زندگی مردم باز کند که هر گره صدها عبادت را در خود نهفته دارد.یادگار امام تأکید کرد: مراقب باشید اژدهای نفس از صدها زاویه برای شما راه باز کرده است. اگر آب را دیدید و تر دامن نشدید می‌شود گفت که یک گام به جلو برداشته‌اید.وی با اشاره به رابطه شورای شهر با جامعه گفت: قطعا در کارهای اجتماعی هیچ وظیفه ای وجود ندارد، غیر از اینکه مردم از شما راضی باشند. یعنی اگر در آخر بخواهیم بگوییم این مجموعه موفق بوده یا نبوده باید رضایتمندی مردم را ببینیم. البته نه الزاما رأی‌دهندگان به شما چون اکثریتی از مردم به شما رأی داده‌اند و کسانی که رأی ندادند هم مردمان این شهر هستند.

سیدحسن خمینی اظهار کرد: اینگونه نیست که بگویم همیشه مدیر باید یک حرکت پوپولیستی انجام دهد که مردم خوششان بیاید. آدمی باید افق آینده را ببیند ولی به این باور دارم که خرد جمعی اشتباه نمی‌کند.اگر شما درست تصمیم بگیرید مردم راضی می‌شوند ولو اینکه ممکن است چند روز نارضایتی هم پدید آید.وی با تأکید بر اینکه به تریبون‌دارها توجه نکنید، افزود: اینها هم بخشی از جامعه هستند ولی مجموعا ببینید کلان این تصمیم یا کار به نفع و موجب رضایت جامعه است یا موجب رضایت جامعه نیست.یادگار امام بیان کرد: دینداران وقتی تصدی امر دنیای مردم کردند، اگر در تصدی‌گری ناموفق بودند مردم را از دین برمی‌گردانند. وقتی دینداران تصدی دنیا می‌کنند باید دنیا را بهتر از بی‌دینان بسازند. لذا باید در این مسیر همت بیشتری کرد. اگر در مجموع دیدید که مردم راضی هستند یعنی کار خوب بوده و اگر ناراضی هستند یک جایی گیر دارد؛ آنجا را پیدا کنید.

سیدحسن خمینی در مورد شروط رضایتمندی گفت: یکی از اموری که همه جامعه نسبت به آن درست می‌گویند یا بخشی را استنباط می‌کنند، بخش فساد اداری و فساد اقتصادی است. کار بسیار خوبی که شورا با سامانه شفافیت شروع کرده و گامی که در این مسیر برداشته بسیار کار درستی است که دولت هم در بودجه این کار را شروع کرده است.وی با تأکید بر اینکه راه مبارزه با فساد، توجه به افکار عمومی است، تصریح کرد: هر راهی برای مبارزه با فساد جز مسیر افکار عمومی فسادی بر فسادهای قبلی اضافه می‌کند. راه مبارزه، اتاق شیشه‌ای است. همه ما باید بدانیم سر سفره مردم نشسته‌ایم. باید همه مردم ببینند. ممکن است این شفافیت در اوایل مسیر دردهایی داشته باشد ولی تدبیر و خرد جامعه هم هست و مردم واقعیات را می‌فهمند و لذا هرچه بیشتر شفافیت را توسعه دهید.

یادگار امام ادامه داد: تلقی جامعه وقتی از فساد برداشته می‌شود که احساس سلامت کند. احساس سلامت از خود سلامت مهم‌تر است. ما بعضا گندم‌نمایان جوفروش هستیم. برای اینکه نتوانسته‌ایم خیلی چیزها را درست بگوییم. لذا هم در شورای شهر و هم در شهرداری بر شفافیت پافشاری کنید.وی با بیان اینکه دومین مسأله نفی تبعیض است، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که میزان آسیب‌های اجتماعی در تهران بالاست. نگاه شهرداری و شورای شهر باید نفی تبعیض باشد. نفی فقر وظیفه شما نیست ولی می‌توانید در مسیری قدم بردارید که تبعیض را از بین ببرید.سیدحسن خمینی افزود: مدیران شهرداری از اتاق‌های خود بیرون بیایند و وسط میدان با مردم مواجه باشند و ارتباط برقرار کنند.مراوده با مردم را بیشتر کنند. خیلی از مشکلات مردم رو در رو خیلی راحت حل می‌شود.مردم با یک لبخند حتی ناتوانی شما را خودشان حل می‌کنند.

وی سومین نکته را بحث کارآمدی دانست و گفت: یکی از بحران‌های اجتماعی ما این است که تلقی جامعه این باشد که اینها آدم‌های خوبی هستند ولی نمی‌توانند. این به همان اندازه خطرناک است که بگویند آدم بدی است چون نتیجه یکی است. اگر دینداران و کسانی که فکر می‌کنند به حال جامعه مفید هستند نتوانند کارآمدی خودشان را بروز دهند و اثبات کنند با مشکل مواجه می‌شوند.یادگار امام با تأکید بر اینکه به انسجام درونی شورای شهر توجه کنید، اظهار کرد: آدم باید مطمئن باشد نفع فردی او مساوی با نفع جمعی است. انسجام مجموعه از حیث عملکرد در نگاه مخاطب شرط اصلی کارآمدی است. دوم اینکه اساسا شورای شهر جای عملکرد سیاسی نیست. البته همواره سیاسی‌ها به شورای شهر می‌آیند ولی کار اجتماعی و خدماتی می‌کنند.

وی ادامه داد: با سرمایه عظیم اجتماعی که پشت سر کار آمدن این مجموعه بود و ریشه در دریای زحمات داشت توجه داشته باشید که این انسجام و همدلی را هیچ وقت از دست ندهید و مراقب باشید گرفتار تحلیل‌های روزمره نشوید.سیدحسن خمینی گفت: شورای شهر تهران از مجموعه ارزشمندی شکل گرفته است. خیلی‌ها امید به این مجموعه بسته‌اند و این امید هنوز پابرجاست و خیلی‌ها هم چشم طمع دارند که این مجموعه را یک تجربه ناموفق جلوه دهند؛ باید به این هم توجه کرد. چشم روی طمع شخصی ببندیم و نگاهمان را کلان و به افق‌های آینده کنیم.وی در پایان خطاب به اعضای شورای پایتخت گفت: امیدوارم در هفته‌های آتی از آزمون انتخاب شهردار با موفقیت خارج شوید و بهترین فرد انتخاب شود.
مرجع : ایسنا