به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۱۴۸۷۰
تصادف ساختگی شگرد سرقت‌های جوان بی‌سواد

مهندس قلابی در تور مأموران آگاهی افتاد

گروه حوادث: جوانی که با شیوه آشنایی بعد از تصادف و ابراز علاقه و پیشنهاد کمک به زنان و دختران جوان آنها را اغفال کرده و اموال‌شان را سرقت می‌کرد، توسط مأموران آگاهی دستگیر شد.
مهندس قلابی در تور مأموران آگاهی افتاد
در اواخر شهریور ماه سال گذشته زن جوانی با مراجعه به کلانتری 112 ابوسعید به مأموران اعلام کرد توسط شخصی تحت عنوان مهندس عمران که ابتدا با ماشینش تصادف کرده و به بهانه تعویض خودرو با یک دستگاه خودرو مدل سال مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 10 تهران، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. مالباخته پس از حضور در پایگاه هشتم آگاهی، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در سه راه آذری با خودرو پراید در حال تردد بودم که با یک دستگاه خودرو سانتافه سفید رنگ تصادف کردم؛ راننده سانتافه خودش را مهندس عمران معرفی کرد و مدعی شد که حاضر است در ازای خسارت ناشی از تصادف، شخصا اقدام به تعویض خودرو کرده و با اضافه نمودن مبلغ خسارت بر روی پول بدست آمده از فروش خودرو اقدام به خرید یک دستگاه خودرو پراید مدل بالاتر نماید.

مالباخته در ادامه اظهاراتش و در خصوص نحوه کلاهبرداری به کارآگاهان گفت: چند روز پس از توافق بر سر موضوع تعویض خودرو با یک ماشین مدل سال، با این شخص که خودش را به نام آرش معرفی کرده بود قرار ملاقات گذاشته و به یک نمایشگاه در اتوبان یادگار امام رفتیم و خودرو پرایدم را به مبلغ 10 میلیون و 500 هزار تومان فروختم. از آنجائیکه این شخص دارای وجهه ای کاملا موجه بود (با توجه به در اختیار داشتن خودرو سانتافه، ظاهری شیک پوش و کلامی بسیار مؤدبانه)، در طی همین مدت کوتاه به این شخص اعتماد کرده و زمانیکه برای خرید ماشین با یکدیگر قرار ملاقات گذاشته بودیم، پول بدست آمده از فروش پراید را در اختیارش گذاشته و بهمراه یکدیگر و پیش از خرید ماشین، به پیشنهاد آرش به یک مغازه فروش مانتو در حوالی بازار مراجعه کردم اما زمانیکه برای امتحان نمودن مانتو و در حالیکه کیف دستی حاوی مبلغ 10 میلیون و 500 هزار تومان را در اختیارش گذاشته بودم، لحظه ای از وی دور شدم.

زمانیکه از داخل اتاق پرو بیرون آمدم، متوجه شدم که آرش از مغازه خارج شده و پول ها را بهمراه خود برده است. با آغاز رسیدگی به پرونده و بررسی شکایت های مشابه، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که کلاهبرداری های مشابه دیگری از سایر زنان و دختران جوان صورت گرفته که در تمامی آنها فردی تحت عنوان پزشک متخصص، مهندس عمران، کارشناس امور حقوقی و غیره ابتدا با ایجاد تصادف ساختگی و به بهانه پرداخت خسارت به شیوه تعویض خودرو با خودروهای مدل بالا، اقدام به طرح آشنایی با آنها کرده و در ادامه و بعضا به بهانه پیشنهاد ازدواج و غیره، اعتماد این افراد را جلب و پس از تحصیل اموال متواری شده که با شناسایی چندین نفر از مالباختگان و بررسی پرونده آنها مشخص شد که متهم تحت تعقیب پرونده به همین شیوه و شگرد بیش از 150 میلیون تومان از مالباختگان کلاهبرداری کرده است.

یکی از این مالباختگان پس از حضور در پایگاه هشتم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت‌: در تاریخ 28 مهرماه سال گذشته و در یک تصادف با فردی به نام آرش که خود را مهندس عمران معرفی کرد، آشنا و پس از مدت کوتاهی، در میدان انقلاب و در یک دیدار کوتاه قرار شد تا آرش به همراه خانواده اش جهت آشنایی بیشتر به خانه ما بیاید. دو روز بعد به بهانه غذا خوردن به یک رستوران رفته اما پس از پیاده شدن از ماشین آرش پیشنهاد کرد که کیف لب تاپ حاوی یک دستگاه لب تاپ، یک رشته گردنبند طلا و مبلغ 300 هزار تومان وجه نقد خود را در ماشین گذاشته و پس از ان به داخل رستوران برویم و من نیز درخواست او را قبول کردم؛ وقتی داخل رستوران شدیم آرش به بهانه جا گذاشتن گوشی تلفن همراه و برداشتن آن از داخل ماشین، از رستوران خارج شد و دیگر خبری از او نشد! به محل پارک ماشین مراجعه کردم اما از او هیچ خبری نبود و تلفن همراهش نیز خاموش شده بود.

در ادامه رسیدگی به پرونده و با بهره گیری از چهره نگاری و بررسی بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمین سابقه دار به هویت کوروش 34 ساله شدند که در سال 86 به اتهام مشارکت در سرقت و حمل غیرمجاز سلاح گرم دستگیر و روانه زندان شده اما در سال 88 و پس از تأمین قرار وثیقه از زندان آزاد و از آن پس متواری شده بود. در ادامه تحقیقات و با بهره گیری از اظهارات مالباختگان مشخص شد که متهم خودروهای مدل بالای مورد استفاده در جرایم خود را با استفاده از مدارک شناسایی و هویت آنها اجاره و با استفاده از انواع خودروهای مدل بالا از قبیل سانتافه، آزرا و غیره و معرفی خود به عناوین مختلف دکتر، مهندس، کارشناس حقوقی و غیره، همزمان با سایر مالباختگان و به شیوه مشابه (ایجاد تصادف ساختگی) طرح آشنایی و دوستی برقرار و پس از جلب اعتماد اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده است.

با توجه به شیوه و شگرد متهم در کلاهبرداری و شناسایی محل های تردد متهم در منطقه جنوب و جنوب غرب تهران، اقدامات پلیسی آغاز و سرانجام متهم در تاریخ 15 مردادماه در منطقه نازی آباد شناسایی، دستگیر و در همان مراحل اولیه تحقیقات به کلاهبرداری از زنان و دختران جوان اعتراف کرد.
متهم در اعترافات اولیه عنوان کرد در سال 88 پس از آزادی از زندان با خانمی به نام مهسا آشنا و مقداری طلا به ارزش یک میلیون و 700 هزار تومان را از وی سرقت کردم؛ بعد از آن با خانم دیگری آشنا و مبلغ 400 هزار تومان از وی سرقت کرده و متواری شدم. متهم ادامه داد: چند روز بعد با خانم دیگری به نام لیلا طرح دوستی ریخته و اقدام به سرقت چند حلقه انگشتر طلا از وی نمودم؛ مدتی بعد با خانم دیگری آشنا شدم و این ماجرا ادامه یافت.

سرهنگ کارآگاه میرزکی، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به میزان تحصیلات متهم (سوم راهنمایی)، گفت: با توجه به اعترافات صریح متهم به سرقت و کلاهبرداری، شناسایی تعدادی از مالباختگان و احتمال افزایش جرایم ارتکابی از سوی متهم و همچنین افزایش تعداد مالباختگان در تهران و دیگر شهرهای کشور، دستور انتشار خبر بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام قضایی صادر شده است. وی ادامه داد: از شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می شود تا جهت طرح و پیگیری شکایت خود به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان حر – انتهای خیابان 12 فروردین مراجعه و یا هرگونه اخبار و اطلاعات خود رد خصوص متهم را از طریق شماره تماس 21866093 و یا 51055658 در اختیار کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند.
مرجع : فارس

۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۷:۲۶
ساده لوحی و طمع بانوان در این مورد بی تاثیر نبود (115553)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۰:۴۰
تو این مملکت از هر ده نفر یازده نفر مهندسن .
اونا دیگه کی بودن که گول اینو خوردن. (115620)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۴۹
اونا دکترای قلابی بودند (115699)
۱۳۹۲/۰۶/۰۲ ۰۲:۴۴
ریشه های چنین اقداماتی باید بررسی و از بین برود تا شاهد چنین اقداماتی نباشیم؛ (115766)