به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۹ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۱۴۸۹۴۵
هشدار درباره سرطان، سالمندی و بیماری‌های روانی

شیوع بیماری‌های روحی و روانی در ایران

گروه جامعه: رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران با اشاره به آمار شیوع بیماری‌های روحی و روانی در کشور از مسئولان خواست که نسبت به ایجاد امکانات درمانی و بیمارستان برای این بیماران اقدام کنند.
شیوع بیماری‌های روحی و روانی در ایران
دکتر ایرج خسرونیا در نشست خبری بیست و نهمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که از ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: طبق آماری که اخیرا از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است ۲۲ درصد از افراد جامعه و ۳۰ تا ۳۲ درصد افراد کلانشهرهایی مانند تهران دچار مشکلات روحی و روانی هستند و این میزان در زنان تا ۳۶ درصد هم می‌رسد. باید بدانیم که این آمار به این معنی است که از هر ۱۰ نفر ممکن است سه نفر دچار مشکلات روحی - روانی باشند و همچنین این افراد ممکن است در جامعه مهارت‌ها و شغل‌هایی را اعم از پزشکی، مهندسی و ... بر عهده بگیرند.

۳۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌ها به بیماران روان اختصاص یابد
وی با بیان اینکه بنابراین باید طبق این آمارها یک سوم بیمارستان‌هایمان را به بیمارستان‌های روانپزشکی اختصاص دهیم، افزود: این در حالیست که در حال حاضر تعداد بیمارستان‌های روانپزشکی بسیار کم است و در برخی شهرستان‌ها اصلا چنین بیمارستان‌هایی نداریم. باید بدانیم که ارائه آمار به این دلیل است که مسئولان گوش‌ شنوا داشته باشند و بدانند که وقتی ۳۰ درصد بیمار دچار اختلالات روانی در جامعه وجود دارد، باید ۳۰ درصد بیمارستان‌ها هم به این بیماران اختصاص یابد.وی ادامه داد: متاسفانه ما در مطب‌هایمان شاهدیم که تعدادی از بیماران اصلا بیماری جسمی ندارند، می‌بینیم که بسیاری از زنان جوان به دلیل درد قلب و ... مراجعه می‌کنند، اما در معاینات هیچ مشکل جسمی ندارند.بنابراین یا باید برایشان قرص اعصاب بنویسیم و یا آنها را به روانپزشک ارجاع دهیم. متاسفانه در جامعه ما افراد از متخصص روانپزشک می‌ترسند؛ به طوریکه حاضرند چندین قرص اعصاب مصرف کنند اما به بخش روانپزشکی ارجاع نشوند. وظیفه رسانه‌ها این است که اولا مسئولان مملکت را نسبت به این موضوعات آگاه کرده و در عین حال مردم را هم آگاه کنند. چرا باید از روانپزشک فرار کنیم؟ باید بیماری‌های روحی - روانی را درمان کنیم. در غیر اینصورت مشکلات دیگری را ایجاد می‌کنند.

سالمندان را دریابید
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در ادامه صحبت‌هایش به بحث سالمند شدن جمعیت کشور اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر حدود هشت تا ۱۰ درصد جمعیت‌مان بالای ۶۰ سال سن دارند، اما باید دید چند درصد بیمارستان‌ها برای افراد مسن است؟ چند پارک برای سالمندان ایجاد کردیم؟ اصلا آیا به فکر افراد مسن هستیم؟ همانطور که یک طفل باید توسط متخصص اطفال معاینه شود، یک فرد مسن هم باید به یک پزشک متخصص سالمندان مراجعه کند. بنابراین باید افراد مسن را در مملکت دریابیم.

هشدار درباره سرطان
خسرونیا با بیان اینکه یکی از بیماری‌هایی که در آینده نه چندان دور گریبانگیرمان می‌شود، سرطان است، گفت: در گذشته اعلام کردم که سرطان خطری است برای آینده کشور؛ اما همه تصور کردند که می‌گوییم تعداد سرطان‌هایمان افزایش یافته است. ما نگفتیم که تعداد ابتلا به سرطان افزایش یافته بلکه اعلام کردیم که نسبت به کشور خودمان تعداد بروز سرطان روز به روز در حال افزایش است. وقتی درصد افراد مسن کشورمان در پنج سال آینده از هشت درصد به ۱۲ درصد برسد، حتما تعداد بروز سرطان هم افزایش می‌یابد.وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که اعتیاد و مصرف تریاک یکی از عوامل بروز سرطان‌های مری، معده و دستگاه تنفسی است. آمارهای رسمی اعلام می‌کنند که دو میلیون نفر و آمارهای غیررسمی می‌گویند که پنج میلیون نفر در کشور تریاک مصرف می‌کنند. باید پرسید که چند درصد افراد جامعه سیگار می‌کشند؟ درخواستم این است که مسئولان از اکنون به فکر پنج سال آینده باشند و به فکر بیماری‌هایی باشند که در آینده مملکت را تهدید می‌کند.

خطر قلیان
خسرونیا با بیان اینکه یک پک قلیان به اندازه مصرف ۱۰ نخ سیگار است، گفت: در هر پک سیگار ۴۰۰ نوع ماده سمی وارد بدن می‌شود. از طرفی قلیان‌های عطری هم خطر ایجاد سرطان را افزایش می‌دهند. همچنین از آنجایی که قلیان مرطوب است در لوله آن قارچ‌هایی رشد کرده و باعث ایجاد بیماری‌های قارچی در ریه می‌شود. متاسفانه قبح قلیان در جامعه ما ریخته، این در حالیست که در گذشته افراد مسن قلیان می‌کشیدند، اما اکنون می‌بینیم که در خانواده‌ها، سفره‌خانه‌ها و در میان جوانان قلیان مصرف می‌شود. بنابراین اگر معتقدیم دخانیات باعث سرطان می‌شود، باید انتظار داشته باشیم که در سال‌های آینده سرطان‌هایمان افزایش یابد و سن بروز سرطان نیز پایین آید. در حال حاضر سن بروز سرطان به ۳۰ الی ۴۰ سال کاهش یافته است.وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر پارازیت‌ها بر بروز سرطان گفت: پارازیت‌ها یکی از عوامل ایجاد سرطان است البته هنوز این موضوع از نظر علمی به اثبات نرسیده است. همچنین دکل‌های موبایل ممکن است بر روی جنین تاثیر منفی بگذارند. آمار نشان می‌دهد افرادی که نزدیک به این دکل‌ها هستند، تعداد جنین ناقص در آنها بیشتر است. این امواج مخرب از مایکرو ویوی که در خانه است شروع می‌شود تا موبایل و پارازیت‌هایی که به دلیل بحث‌های ماهواره‌ای ادامه می‌یابد.

چوب لای چرخ تحول سلامت
خسرونیا در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح تحول نظام سلامت، گفت: بنابر آن بود طرح تحول سلامت زخم کهنه‌ای که کشور دچارش بود را درمان کند. در گذشته وقتی بیمار به بیمارستان دولتی مراجعه می‌کرد باید به فکر مشکلات بستری، تهیه پول و تهیه وسیله می‌بود، این طرح مقداری این زخم‌ها را التیام داد اما بودجه‌ای را که برایش در نظر گرفته بودند در اختیار وزارت بهداشت قرار ندادند و چوب لای چرخ وزارت بهداشت کردند.وی ادامه داد: در نتیجه تمام چیزهایی که به طرح تحول ارتباط پیدا می‌کرد با چالش مواجه شد. وقتی که بودجه نداشته باشیم مسلما کارهایمان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. اجرای نظام ارجاع بسیار خوب است، اما مشکلاتی در آغاز راه آن وجود دارد و نیرو و بودجه می‌خواهد. وقتی که پول نداشته باشیم مشکلات هم وجود دارد.مجلسی باید بودجه را برای اجرای این طرح در نظر داشته باشد. در عین حال اجرای نظام ارجاع باید به گونه‌ای باشد که همه پزشکان عمومی و داخلی درگیر این برنامه شوند. نمی‌توان نظام ارجاع را برای شهر یا گروه خاصی اجرا کرد، بلکه باید برای کل سیستم بهداشتی درمانی مملکت انجام شود.
مرجع : فارس