به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب : ۱۴۹۰۹۱

ارزیابی اكبر ترکان از تغییرات کابینه دوازدهم

گروه سیاسی: اکبر ترکان با اشاره به زمزمه‌های تغییر در بدنه دولت می‌گوید: ترامپ تمام کوشش خود را می‌کند که روابط با ایران در اوج التهاب باشد و عرب‌ها را از ایران بترساند. پس در این شرایط مدیرانی باید روی کار باشند که بتوانند در شرایط ملتهب تصمیم بگیرند. آقای روحانی انتظار دارد که مدیرانش اینگونه وارد عمل شوند و برایش شمشیر بزنند نه اینکه از دور بای بای کنند.
ارزیابی اكبر ترکان از تغییرات کابینه دوازدهم
اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهوری تأکید کرد حسن روحانی در شرایطی که ترامپ برای عرب‌ها رقص شمشیر می‌کند به وزرایی نیاز دارد که برای او شمشیر بکشند نه اینکه از دور بای‌بای کنند.ترکان گفت: «بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید و خواستیم حرکت‌های سازنده را آغاز کنیم یک جنگ سهمگین هشت ساله به ما تحمیل شد که منابع مالی و طبیعی ما را آسیب زد. بعد از اینکه با مشقت و مشکلات فراوانی این مرحله را پشت سر گذاشتیم کشور سازندگی را آغاز کرد که در دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بود و یک دوره هشت ساله پرشتاب را برای بازسازی خرابی‌های جنگ رفتیم.»مشاور رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «بعد از دوره سازندگی، یک دوره هشت ساله پرشتاب دیگر با تکیه بر ظرفیت‌های اصلاحات برای بازسازی اقتصادی شروع شد» افزود: «در دوره دولت‌های نهم و دهم جریان دیگری روی کار آمد که آفت پیشرفت کشور شد.

وی ادامه داد: این جریان با بی‌احتیاطی در مورد برابر جامعه بین‌المللی و بی‌احتیاطی در مواضع کشور نسبت به سازمان‌های جهانی موجب شد موضوع هسته‌ای بهانه‌ دیگری برای صدمات سنگین به کشور و اقتصاد ایران شود. از این رو ما یک دوره بسیار طولانی تحریم‌ها توسط سازمان ملل و کشورهای اروپایی را شاهد بودیم.»او گفت: «اکنون که با توافق‌نامه برجام از این مرحله عبور کردیم به یک پدیده بسیار خطرناکی به نام رئیس‌جمهوری جدید ایالت متحده آمریکا مبتلا شدیم که این پدیده خطرناک به اندازه جنگ و تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند برای ما آسیب‌زننده باشد.»ترکان با بیان اینکه «ترامپ شرایط بسیار سختی را ایجاد کرده و با قلدری کشورهای اروپایی را تحت‌فشار قرار داده که نسبت به ما رفتارهای نامتعارف اعمال کنند» گفت: «این شرایط بسیار سخت بر همه چیز اثرگذاشته و اکنون کارهای ما روال عادی را طی نمی‌‌کند. فشارها سنگین، آزاردهنده و اذیت‌کننده است. بنابراین تصمیم‌گیری در شرایط ریسک و خطرپذیری باید صورت گیرد و به مدیرانی احتیاج است که خود را به آب و تلاش بزنند و ریسک‌پذیر باشند.»‌
 
مشاور رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه «امروز به مدیرانی نیاز داریم که مشکلات را به جان بخرند و کشور را به جلو ببرند» گفت: «اگر کسی بخواهد اینجا متکی به کتابچه مقررات حرکت کند و هرجا کتابچه مقررات علامت منفی می‌دهد کار را تعطیل کند، کار جلو نمی‌رود. ما شرایط عادی نداریم و در این شرایط کار کردن بسیار پرریسک است و باید مدیران خطرپذیر باشند و دل به دریا بزنند.»ترکان تأکید کرد: «این شرایط مدیران شجاع، دانا، عالم و تصمیم‌گیرنده می‌خواهد. البته کسانی که الان تشریف دارند نه اینکه بد باشند اما برخی فقط آدم‌های مسیر هموار هستند. آدم‌های خوب و قابلی هستند ولی برای مسیرهای هموار. اما امروز مسیر هموار نیست. مسیرها ناهموار و پرخطر است و انسان‌های شجاع و دانا می‌‌خواهد. بنابراین آقای روحانی انتظارشان از همکارانشان این است که دانایی و شجاعت را به کار گیرند و با مشکلات و ناهمواری‌ها مقابله کنند.»
 
او در پاسخ به این سؤال که شرایط امروز به شرایط 6 ماه پیش که حسن روحانی کابینه دوازدهم را می‌چید چه تفاوتی کرده گفت: «آن زمان ترامپ رقص شمشیر نکرده بود. ترامپ با رقص شمشیر و ترامپ بدون رقص شمشیر متفاوت است.»به اعتقاد ترکان ترامپ که فهمیده با رقص شمشیر و ایران‌هراسی می‌‌توان از عرب‌ها 500 میلیارد دلار پول گرفت. روابط را با ایران عادی نمی‌کند.او گفت: «ترامپ تمام کوشش خود را می‌کند که روابط با ایران در اوج التهاب باشد و عرب‌ها را از ایران بترساند. پس در این شرایط مدیرانی باید روی کار باشند که بتوانند در شرایط ملتهب تصمیم بگیرند. آقای روحانی انتظار دارد که مدیرانش اینگونه وارد عمل شوند و برایش شمشیر بزنند نه اینکه از دور بای بای کنند.»
مرجع : اعتمادآنلاین