به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۱۴۹۱۸۱
غلامرضا حیدری: فیلتر کردن تلگرام مغایر منافع ملی است

دیگر توجیهی برای حمایتمان از روحانی نداریم

گروه سیاسی: غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه فیلتر تلگرام مغایر منافع ملی است، گفت: امیدواریم مقامات تصمیم‌گیر در این زمینه همه جوانب را دوراندیشانه مورد توجه قرار دهند.
دیگر توجیهی برای حمایتمان از روحانی نداریم
غلامرضا حیدری نماینده تهران و عضو فراکسیون امید با اشاره به فیلتر شدن تلگرام، گفت: متأسفانه بعد از همه فرازوفرودها تلگرام فیلتر شد و این کار در افکار عمومی نتایج خوبی ندارد. اگر ما برای افکار عمومی احترام قائل هستیم و به آن به‌عنوان یک شاخص در ارزیابی عملکردهایمان اهمیت می‌دهیم، باید بدانیم این اقدامات تأثیر بسیار منفی در کاهش اعتماد عمومی که یک سرمایه اجتماعی است، دارد.او ادامه داد: رفتارهایمان موجب کاهش اعتماد مردم می‌شود و در روز مبادا خدای ناکرده موجب می‌شود که کم بیاوریم. اعتماد عمومی می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد.حیدری با اشاره به چرایی فیلترینگ تلگرام گفت: چند سناریو می‌توان برای چرایی فیلتر تلگرام عنوان کرد اول اینکه افرادی که در فیلتر تلگرام دخیل هستند، فکر می‌کنند که منافع کشور با استفاده از تلگرام درخطر می‌افتد.
 
این نماینده مجلس در ادامه گفت: سناریوی دیگر این است که تلگرام موجب بالا رفتن آگاهی عمومی می‌شود و بالا رفتن آگاهی عمومی را برای کشورداری مفید نمی‌دانند. سناریوی سوم اینکه آن‌ها ازنظر فکری و مدل ذهنی با تکنولوژی‌های روز خیلی سر سازگاری نداشته باشند.او افزود: در کشورمان ابتدا با رادیو، بلندگو، تلویزیون و... مخالفت می‌شد و در اوایل انقلاب نیز ویدئو حرام و قاچاق بود. بر روی اینترنت نیز در اوایل خیلی بحث بود. دنیا لحظه‌ای پیشرفت می‌کند و در عصر دیجیتال هستیم و حتی عنوان می‌شود که از این عصر هم در حال عبور هستند، بنابراین به نظر می‌آید این مخالفت‌ها، درگیر شدن‌ها و ممانعت‌ها نتیجه عکس داده است.حیدری تاکید کرد: خدا کند که افراد تصمیم گیر با عقلانیتی در جهت بهره‌برداری هر چه‌بهتر، مناسب‌تر و آسان‌تر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند؛ بگیروببند مدل ذهنیت بسته است که مربوط به زمان کمونیسم شوروی است که آن‌هم منسوخ شد.
 
او در خصوص اینکه عدم تحقق وعده رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دستمان بر روی دکمه فیلتر نمی‌رود، چه تبعات منفی در جامعه دارد، گفت: سناریویی وجود دارد مبنی بر اینکه تمامی این اقدامات برای مخالفت با رئیس‌جمهور است و می‌خواهند او را به شکست بکشانند اما متأسفانه آقای روحانی وعده‌های دیگری هم داد. در زمان انتخابات وعده رفع حصر را دادند که یکی از مهم‌ترین عوامل در رأی آوری آقای روحانی بود و ما برای او سینه زدیم. اما من به‌عنوان یک شهروند که همین‌الان هم خود را موظف می‌دانم که حامی ایشان باشم باید بگویم خیلی وعده‌های خلاف دادند.این نماینده مجلس گفت: روحانی فرد باتجربه‌ای بوده و باید عمیق‌تر فکر کند و بضاعت خود و موانع را ببیند. ناجوانمردی است که موقع رأی گرفتن وعده دهند و درنهایت هیچ‌کدام از وعده‌ها به نتیجه نرسد. علیرغم فشارهایی که وجود دارد آقای روحانی باید خودش پاسخگو باشد. ما از بس از ایشان حمایت کردیم دیگر هیچ توجیه برای حمایتمان نداریم.
 
حیدری در خصوص اقدام دولت برای رفع فیلتر تلگرام، گفت: چون قوه قضاییه درزمینهٔ فیلترینگ تلگرام مداخله کرده رئیس‌جمهور باید با رئیس قوه قضاییه صحبت کند و اگر به تفاهم نرسید با مذاکره با مقام رهبری که طبق قانون اساسی سکان‌دار اصلی کشور هستند، موضوع را حل کند.او درباره اقدام احتمالی مجلس به‌منظور رفع فیلتر تلگرام، یادآور شد: چون فیلتر تلگرام از سوی قوه قضاییه انجام‌شده، نمایندگان می‌توانند از وزیر دادگستری سؤال کنند که او نیز عنوان می‌کند من کاره‌ای نیستم.این عضو فراکسیون امید با اشاره به اظهارنظرهای وزیر ارتباطات در خصوص فیلتر تلگرام، گفت: من به وزیر ارتباطات اعتماد ندارم و نمی‌دانم چقدر راست می‌گوید. چون خودش یک‌زمانی در سرچشمه همین مسائل بوده و حالا وزیر شده است. البته قضاوت نمی‌کنم اما اعتمادی ندارم. حق هر شهروندی است که نسبت به یک فرد بی‌اعتماد باشد و من تناقضاتی را در حرف‌های ایشان می‌بینم.
 
حیدری ادامه داد: در خصوص فیلتر تلگرام حکم قضایی صادرشده و فرایند خاص خود را دارد مجلس در شکستن حکم قضایی اختیار ندارد و فرایندش در داخل قوه قضاییه است.او تاکید کرد: مجلس می‌تواند قانون وضع کند و بگوید فیلتر ممنوع! که من احتمال تأیید آن از سوی شورای نگهبان را بسیار کم می‌دانم. چون قانون اساسی صراحت دارد که شکنجه و تفتیش عقاید مطلقاً ممنوع است و محول نکرده که قانون‌گذار حد و حدود تعیین کند اما چقدر به آن عمل می‌شود؟این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که با فیلترینگ تلگرام برای مردم ایجادشده، گفت: ضررهای فیلتر تلگرام بسیار بیشتر از فایده متصور افراد فیلتر کننده است. دنیا، دنیای ارتباطات است و خداوند در کانون ارتباطات است اینکه ما ارتباطات را قطع کنیم خلاف نظام خلقت و قوانین الهی است.حیدری تاکید کرد: فیلتر تلگرام مغایر منافع ملی است و امیدواریم مقامات تصمیم گیر در این زمینه همه جوانب را دوراندیشانه موردتوجه قرار دهند.
مرجع : اعتمادآنلاین