به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۲ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۴۹۱۸۷

آمریکا: حمله به حما و حلب کار اسراییل بود

گروه بین‌الملل: مقامات آمریکا تایید کردند که جنگنده‌های اسرائیل عامل حمله به انبار موشکی ایران در حما و حلب سوریه که تلفات و خسارات سنگینی بر جای گذاشت، بودند تا موشک‌های زمین به هوا را که ایران به سوریه منتقل کرده بود، منهدم کند.
آمریکا: حمله به حما و حلب کار اسراییل بود
به کزارش رسانه‌های غربی؛ دو روز پس از حملات سنگین موشکی به دو پایگاه نظامی ارتش سوریه در شهرهای حما و حلب که تلفات و خسارات سنگینی بر جای گذاشت، مقامات رسمی آمریکا گفتند که اسرائیل عامل این حملات بود تا موشک‌های زمین به هوا را که ایران به سوریه منتقل کرده بود، منهدم کند.
«سه مقام رسمی آمریکا» سه شنبه یازدهم اردیبهشت همچنین به شبکه ان‌بی‌سی گفتند که شلیک موشک از جنگنده‌های اف- پانزده اسرائیل به پایگاه‌های ارتش سوریه و کشتن بیش از ده نفر از نیروهای اعزامی ایران، نشانه‌ای دیگر است که اسرائیل و ایران به مسیر آشکار رویارویی گام برداشته‌اند.
رسانه‌های منطقه گزارش داده بودند که پایگاه‌های ارتش سوریه در حما و حلب در ساعت ده و سی دقیقه شامگاه یکشنبه نهم اردیبهشت مورد حملات سنگین موشکی قرار گرفت.
ارتش سوریه بامداد دوشنبه با صدور بیانیه‌ای این حملات را تایید کرد اما به تلفات و خسارات وارده اشاره ای نکرد.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نیز دوشنبه در جریان دیدار با علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، که ساعاتی بعد از این حملات به دمشق رسیده بود، بدون آن که اسرائیل را متهم کند، تنها گفت که «دشمنان به تجاوز مستقیم روی آورده‌اند».
اما نهاد ناظر بر حقوق بشر سوریه، که گزارش‌هایش از جنگ داخلی هفت ساله سوریه معمولا معتبر تلقی می‌شود، گزارش داده بود که اکثریت کشته‌ها در حملات یکشنبه شب، نیروهای اعزامی از ایران بودند.
این نهاد شمار کشته‌های ایرانی را ۱۸ تن دانست هر چند که در برخی از گزارش ها، شمار کلی کشته‌ها تا ۶۰ تن نیز ذکر شد.
بر اثر شدت حملات یکشنبه شب و انفجارهای سنگین ناشی از آن، زلزله خفیفی به توان ۲.۶ درجه ریشتر در شهر حما رخ داد و تصاویر مربوط به ویرانی‌های تقریبا صد در صدی از تاسیسات هدف قرار گرفته و فیلم‌های انفجارهای ناشی از موشک‌ها در رسانه‌ها منتشر شد.
خبرگزاری‌های ایرانی اما دوشنبه به نقل از «منابع آگاه نظامی» بدون ذکر نام آنها، گزارش‌های کشته شدن نیروهای ایرانی یا افغانستانی عضو تیپ فاطمیون در حملات یکشنبه شب سوریه را رد کردند. با وجود این، مقامات رسمی ایران سکوت کردند.
در حالی که اسرائیل نیز در مورد مسئولیت خود در حمله یکشنبه شب سکوت کرد، «سه مقام رسمی آمریکا» سه شنبه به شبکه ان‌بی‌سی گفتند که ایران به تازگی محموله‌های بیشتری از موشک‌های زمین به هوا را به پایگاه حما ارسال کرده بود که در بمباران‌های جنگنده‌های اف-پانزده اسرائیل منهدم شد.
به گزارش ان‌بی‌سی، ایران در دوره اخیر، ارسال محموله‌های جنگ افزار به سوریه را افزایش داده است.
یکی از «سه مقام رسمی آمریکایی» به ان‌بی‌سی گفت، جنگ میان ایران و اسرائیل در سوریه می‌تواند محتمل‌ترین درگیری نظامی میان دو کشور دشمن در نقطه‌ای از جهان در مقطع کنونی باشد.
مقامات رسمی آمریکا این را نیز گفتند که اسرائیل در جست‌وجوی کسب حمایت و تایید آمریکا در برخورد با ایران است اما خود را از گرفتن مجوز از آمریکا برای عملیات بیشتری، از نوع حملات اخیر در سوریه، بی‌نیاز می‌بیند.
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سه شنبه در پاسخ به پرسش شبکه دیگر آمریکایی، سی‌ان‌ان، که آیا اسرائیل آماده جنگ با ایران شده است، گفت «نه، ولی این ایران است که قواعد بازی را در منطقه تغییر می‌دهد».
به گزارش ان‌بی‌سی، ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، دوشنبه و ساعاتی بعد از حمله جدید علیه پایگاه‌های ارتش سوریه، گفت که وی در دیدار پنجشنبه گذشته در پنتاگون، در جریان سفر آویگدور لیبرمن، وغزیر دفاع اسرائیل، برخی از ابعاد حضور نظامی ایران در سوریه را مورد بحث قرار داد.
به گفته وزیر دفاع آمریکا، «نیروهای ایران و بازوان نیابتی آنها به مرزهای اسرائیل بسیار نزدیک شده‌اند».
ژنرال متیس هفته گذشته نیز در کنگره واشینگتن گفت که بروز جنگ میان اسرائیل و ایران در سوریه را محتمل می‌داند و افزود که اسرائیل نمی‌تواند ساکت بنشیند تا زمانی که ببیند مردمش کشته می شوند.
اسرائیل هفدهم فروردین گفت که اقدام ایران در بیست و یکم بهمن سال گذشته در ارسال پهپاد جنگی به آسمان اسرائیل، مهم‌ترین گواه ورود مستقیم ایران به مسیر رویارویی با اسرائیل است. سه روز بعد از این بیانیه اسرائیل، حمله بیستم فروردین به پایگاه تی – ۴ در استان حمص صورت گرفت که در آن نیز دستکم هفت نیروی ایرانی شامل یک فرمانده یگان پهپادی، کشته شدند.
روسیه، زودتر از سوریه، حمله بیستم فروردین را کار اسرائیل دانست.
به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و اظهارات برخی دولتمردان اسرائیلی، ارتش اسرائیل از سال ۲۰۱۲، زمانی کوتاه پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، حمله به سوریه را آغاز کرد.
اسرائیل و سوریه بعد از جنگ سال ۱۹۷۳، با وجود اشغال بلندی‌های جولان از سوی اسرائیل، در آرامش کامل بودند اما جنگ داخلی سوریه که پای حزب الله و سایر همپیمانان ایران و سپس نیروهای خود ایران به سوریه را باز کرد، اسرائیل را از عواقب حضور نظامی ایران در سوریه نگران کرد.
مقامات اسرائیل گفته‌اند که اشتباه دهه هشتاد میلادی را که موجب برپایی حزب الله در لبنان شد، تکرار نخواهند کرد و «به هیچ قیمتی نخواهند گذاشت که ایران و بازوان مرتبط با ایران در سوریه، این کشور را به جبهه دیگری علیه اسرائیل مبدل کنند».
زاخی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل، سه شنبه به رادیوی ارتش گفت کشورش آماده است «هر قیمتی را برای خاتمه دادن به حضور ایران در سوریه بپردازد؛ حتی جنگ».
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز دوشنبه گفت کشورش با «سه معضل روبرو است؛ ایران، ایران و ایران».
ایران اما می‌گوید که بر اساس پیمان‌های دفاعی از گذشته و بر اساس «دعوت دولت قانونی» دمشق در سوریه «حضور مستشاری دارد» اما به وضعیت بغرنج راهبردی جدیدی که در آن قرار گرفته و ممکن است سرمایه‌های بزرگ نظامی و انسانی خود در سوریه را از دست بدهد و همزمان نیز متحمل تلفات سنگینی از نیروهای خود و همپیمانانش شود، واکنش نشان نداده است.