به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۲ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۱۴۹۲۰۱

سخنان جنجالي عباس درباره هولوكاست

گروه بين‌الملل: سخنان روز گذشته محمود عباس درباره یهودستیزی و هولوکاست در اروپا واکنش تند سیاستمداران اسرائیل و کنشگران حقوق بشر را برانگیخت.
سخنان جنجالي عباس درباره هولوكاست
وی در بخشی از سخنان خود گفت که کشتار یهودیان اروپا به دست نازی‌ها نه به سبب یهودستیزی بلکه به‌خاطر فعالیت‌های اقتصادی آنها بوده است. عباس که روز دوشنبه در رام‌الله با اعضای مجلس ملی فلسطین سخن می‌گفت «کارکرد اجتماعی» یهودیان را «ربا خواری و بانکداری و این قبیل کارها» نامید.
 
سخنگوی نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به سخنان آقای عباس گفت این گفته‌ها «یهودستیزانه و رقت‌انگیز» است. میکائیل اورن، معاون وزیر دیپلماسی اسرائیل نیز در توییتر خود نوشت: «محمود عباس می‌گوید یهودیانی که وام ‌می‌دادند باعث هولوکاست شده‌اند ... حالا یک شریک صلح طلب در کار است.» محمود عباس در بخش دیگری از سخنانش همچنین اشاره کرده بود یهودیان اشکنازی (یهودیان اهل آلمان و شمال شرقی اروپا) «ربطی به قومیت سامی ندارند.»
 
یهودیان اشکنازی یکی از بزرگترین اجتماعات اسرائیل را تشکیل می‌دهند. بسیاری از نخست‌وزیران اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو از جمله یهودیان اشکنازی بوده‌اند. «اتحادیه ضد افترا» نیز در بیانیه‌ای «بیانات غیرتاریخی و شبه‌آکادمیک» رهبر حکومت خودگردان فلسطین را محکوم کرد. اتحادیه ضد افترا (Anti-Defamation League) یک سازمان غیردولتی بین‌المللی است که مرکز آن در نیویورک، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. و مأموریت خود را «مقابله با یهودستیزی و حمایت از حقوق مدنی شهروندان و هر نوع نژادپرستی و مقابله با هر نوع نفرت‌پراکنی» معرفی می‌کند.
 
محمود عباس پیش از این نیز در پایان‌نامه دانشجویی خود در اوائل دهه هشتاد میلادی به «رابطه پنهان نازیسم و صهیونیسم» اشاره کرده و شمار ۶ میلیونی قربانیان هولوکاست را اغراق آمیز دانسته بود اما چند سال بعد در سال ۲۰۰۳ مواضع خود را تعدیل کرد و گفت: «هولوکاست یک جنایت هولناک و نابخشودنی علیه ملت یهود بود،‌ جنایتی علیه انسانیت که نوع بشر نمی‌تواند آن را بپذیرد.»