به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۱۴۹۳۱

ديشب جان کری به وليد المعلم چه گفت؟

از سلاح شیمیايی استفاده کردید
گروه بين‌الملل: گزارش‌ها حاكيست شب گذشته، وزیر خارجه آمریکا در یک تماس استثنايی با همتای سوری خود در باره استفاده از سلاح شیمیايی در سوریه و عواقب وخیم آن با وی تلفنی گفتگو کرد.
ديشب جان کری به وليد المعلم چه گفت؟
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، بنا به گفته یک دیپلمات ارشد آمریکايی، جان کری در این تماس تلفنی به ولید المعلم گفته است که اگر رژیم سوریه چیزی برای پنهان کردن نداشت، باید فورا اجازه دسترسی و بازرسی از محل حمله شیمیایی را می‌داد. بنابراین گزارش، وزیر خارجه آمریکا در ادامه این گفتگو با متهم کردن دولت سوریه به حمله شیمیايی، به همتای سوری خود گفته، اما به جای این کار، شما محل حادثه را مسدود کردید و با هدف از بین بردن آثار حمله روز چهارشنبه، مجددا به آن محل حمله ور شدید. گفتني اينكه، روابط دیپلماتیک میان آمریکا و رژیم سوریه بطور رسمی قطع نشده، اما واشنگنن به دلایل امنینی سفارت خود را در دمشق تعطیل کرده است.

وزير خارجه فرانسه هم اعلام کرد که حكومت سوريه مسئول قتل عام شيميايی در حومه دمشق است. لوران فابيوس که روز شنبه از رام الله ديدار می‌کرد، افزود: اطلاعاتی که ما داريم نشان می‌دهد اين قتل عام شيميايی دارای چنان وزنی است که نمی بايست بدون واکنش بماند.

از سوی دیگر رهبران آمریکا و انگلیس در یک گفتگوی تلفنی ضمن بررسی اوضاع در سوریه از ادامه رایزنی های خود درباره کاربرد تسلیحات شیمیایی در این کشور و اقدام احتمالی جامعه بین المللی خبر دادند. همزمان، کاخ سفید از جلسه مشاوران نظامی و امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید خبر داده است. پیش تر منابع خبری در واشنگتن گزارش کرده بودند که آمریکا در حال استقرار نیروی دریایی خود در نزدیکی سوریه به منظور انجام تدارکاتی برای اجرای تصمیم احتمالی رئیس‌جمهوری آمریکا برای حملات نظامی به سوریه است.

سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کرد: دست کم ۳۵۵ بيمار فقط در سه بيمارستان در شرق دمشق که اين سازمان با آنها مرتبط است،‌ بر اثر عوارض حمله شيميايی در روزهای اخير جان خود را از دست داده‌اند. این سازمان که مقر آن در پاريس است، گفته است که در بامداد روز چهارشنبه در ظرف سه ساعت در حدود سه هزار و ۶۰۰ بيمار به اين سه بيمارستان مراجعه کردند که دچار عوارض گازهای اعصاب بودند. بالغ بر 1500 نفر در حمله مذكور جان خود را از دست داده‌اند كه پس از فاجعه حلبچه در جنگ ايران-عراق توسط ارتش صدام، بيشترين آمار تلفات بر اثر بكارگيري سلاح مرگ بار شيميايي است.