به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۴۹۴۱۴

زیباکلام: جایزه‌ام را به امیرانتظام می‌دهم

زیباکلام: جایزه‌ام را به امیرانتظام می‌دهم
گروه سياسي: روزنامه قانون نوشت: جایزه‌ ۲۰۱۸ دویچه وله به صادق زیباکلام تعلق گرفت؛ اين رويداد در ميان حواشي ايجاد شده بر سر فيلترينگ تلگرام خبرساز شد. دویچه‌وله هرسال به یک نفر که از نگاه این رسانه در جهت آزادی بیان تلاش کرده است جایزه‌ای اعطا می‌کند. بخشی از گفتگو با زیباکلام درباره اهدای جایزه ۲۰۱۸ دویچه وله را می خوانید:
چگونه اطلاع‌پيدا كرديد كه اين جايزه به شما تعلق گرفته است؟
با من تماس گرفتند و گفتند به دليل نقشی که در این سال‌ها براي بهبود وضعيت آزادی بیان داشتید و همچنین براي محکومیتي كه در ايران براي شما در نظر گرفته شده، دویچه‌وله تصمیم گرفته است که این جایزه را به شما بدهد. در همين راستا از من دعوت شد تا در تاريخ 22 خرداد براي دريافت اين جايزه به آلمان بروم.
چرا اين بنگاه رسانه‌اي شما را برگزيده است؟
دويچه وله كه يك شبكه خبررساني به زبان‌هاي مختلف است هر ساله به يك نفر براي تلاش‌ها و زحماتي كه آن فرد براي آزادي بيان در كشور خود داشته اين جايزه را اهدا مي‌كند. سال گذشته اين جايزه را به سردبير روزنامه حريت دادند زيرا بعد از كودتاي تركيه مورد بغض و كينه رجب‌طيب اردوغان واقع شده بود ولي توجهي به اين فشارها نداشت و اين روزنامه به فعاليت‌هاي خود ادامه داد. امسال نيز اين جايزه را به من دادند و اين باعث افتخار است كه اين جايزه به بنده اهدا شد.
اين جايزه چگونه قرار است در اختيار شما قرار بگيرد؟
اين جاايزه را اواخر خرداد طي مراسمي به بنده اهدا خواهند كرد. البته نمي‌دانم اين جايزه چيست ولي هرچه باشد براي من ارزشمند است. اميدوارم مشكلي پيش نيايد و من بتوانم آزادانه بروم و اين جايزه را دريافت كنم و با هواپيما بازگردم و وارد كشور بشوم و به ادامه زندگي بپردازم.
به نظر شما وضعيت آزادي بيان در ايران چگونه است؟
من معتقدم مبارزه براي آزادي بيان يك مبارزه بسيار طولاني در ايران محسوب مي‌شود و يكي از اهداف مشروطه نيز همين آزادي بيان بود. سال‌هاست چه در زمان پهلوي و چه بعد از انقلاب آزادي بيان و حمايت از آن هزينه‌هايي را ايجاد مي‌كند. البته نسبت به قبل از انقلاب آزادي بيان به طور نسبي تحقق پيدا كرده است ولي با كشورهايي مانند هند، پاكستان و تركيه بسيار فاصله داريم. ما در زمان پهلوي رسانه آزاد و مستقل نداشتيم ولي امروز هستند روزنامه‌هايي كه بدون وابستگي به قدرت فعاليت كنند و اين خود قدمي رو به جلوست.در كل اميدوارم آزادي بيان به طور كامل در ايران تحقق پيدا كند البته نااميد نيستيم و همين‌گونه كه در اين 40 سال مبارزه براي آزادي بيان وجود داشته و پيشرفت‌هايي نيز كرديم اميدوارم همين رويه ادامه داشته باشد.
اگر شما بخواهيد جايزه‌تان را به فرد ديگري اهدا كنيد چه گزينه‌هايي را در ذهن داريد؟
مردان و زناني در ايران هستند كه استحقاق آن‌ها براي دريافت اين جايزه بسيار بيشتر از من است. براي مثال نرگس محمدي، نسرين ستوده، عبدالفتاح سلطاني، محمد ملكي و بسياري از هم‌ميهنان ما لايق اين جوايز هستند اما اگر بخواهم يك نفر را در اين بين افراد انتخاب كنم به نظر من عباس امير انتظام است.