به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۱۵ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۱۴۹۴۵۹

کواکبیان: شعار «رفع حصر» چه شد؟

گروه سیاسی: نماینده تهران در مجلس و دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: در فضایی سیر می‌کنیم که حتی آقای ضرغامی می‌گوید که رفع حصر را به رهبری وصل نکنید. خوب یکی از وعده ‌های روحانی که در تمامی سخنرانی‌های انتخاباتی به آن تاکید کرد حل و فصل موضوع حصر بود و با توجه به اینکه رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است، این وعده را در انتخابات داده است و با توجه به اینکه هفت سال از موضوع حصر می‌گذرد انتظار می رود زمینه این کار توسط رئیس جمهور فراهم شود.
کواکبیان: شعار «رفع حصر» چه شد؟
اهم سخنان وی از این قرار است:
*یک مشکل ساختار پارلمانی داریم که حزب را مبنا قرار نمی‌دهیم، لذا جناح مطرح می‌شود که این جناح با یکسری مباحث دیگر خلط می‌شود و این جمله بنده که گفتم برخی با ما عکس سلفی گرفتند و زنبیل‌شان را در جای دیگر گذاشتند این مسئله را نشان می‌دهد و هرچه در مجلس پیش رفتیم دیدیم که پیش‌بینی ما دقیق‌تر است.
*خط سیاسی بنده با آقای لاریجانی هم‌خوانی ندارد مگر در برخی مواقع در جریان مستقلان که لاریجانی راهبری این جریان را بر عهده دارد. افرادی مثل کاظم جلالی که در لیست ما بودند، بعد در مجلس فراکسیون‌دار شدند، عملاً پشت پرده آن فراکسیون هم خود آقای لاریجانی است.
*یکی از موضوعاتی که آقای لاریجانی به من گفت، پروفسور کواکبیان بود که بنده این موضع را قبول نداشتم که مثلاً لایحه‌ای 34 ماده دولت به مجلس آورده و 144 ماده شده است و استدلال آقای لاریجانی این بود که شورای نگهبان ایراد می‌گیرد که ما موارد را خیلی زیادتر کردیم. ما گفتیم که شما چه حقی داشتید که به رهبری نامه نوشتید، ما قانون نوشتیم و اگر شورای نگهبان قبول نمی‌کرد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شد، که به آقای لاریجانی برخورد و گفت باید با شما مشورت می‌کردم که البته باید با نمایندگان در این مورد مشورت می‌کرد. لاریجانی می‌گفت من به عنوان رئیس مجلس نامه نوشتم نه مجلس، آقای لاریجانی اگر رئیس مجلس نباشد اگر در خیابان قدم بزند شاید فردی او را نشناسد، الان به عنوان رئیس مجلس هست که مطرح هست و هر روز خبر یک صدا و سیما است.
*در کشورهای اروپایی رئیس مجلس، سخنگوی نمایندگان است. البته در کشور ما این افراد خیلی رئیس هستند، نباید خیلی از مسائل مجلس را به دوش هیئت رئیسه مجلس گذاشت.
* من چون همشهری روحانی هستم او را خوب می‌شناسم. از سال 58 مسئولیت ستاد انتخاباتی او برای انتخابات مجلس اول را داشتم، روحانی اخلاقیاتی دارد، یکی از اخلاقیاتش این هست که به دنبال قدرت مستقر است، یعنی الان اگر لاریجانی رئیس نبود خیلی از جلسات را با او نمی‌گذاشت، چون الان او قدرت دارد فعلاً با او ارتباط برقرار می‌کند. ما در انتخابات احساس می‌کردیم آقای روحانی اگر رئیس جمهور نشود جریانی بدتر از او سرکار می‌آید.
*دولت آقای روحانی را با دولت آقای احمدی‌نژاد اصلا با هم قابل مقایسه نیست، لذا فضایی که در آن قرار داریم امروز خیلی نعمت است، اما در موقعیتی دولت روحانی را با دولت خاتمی مقایسه می‌کنید، ما می‌گوییم که خیلی از جنبه‌های دولت آقای خاتمی در دولت آقای روحانی نیست و این واقعیتی است که باید بپذیریم.
*هیچ قرابت ویژه‌ای با آقای محسن هاشمی رفسنجانی ندارم، اما بارها گفته‌ام که وقت را برای انتخاب شهردار تهران نباید در شورای شهر تلف کنند؛ دوستان اصلاح‌طلب ما باید در شورای شهر تهران از موقعیت شورای شهر استفاده کنند، بالاخره محسن هاشمی سوابق اجرایی ممتدی در شهرداری تهران دارد و دارای محبوبیت عمومی است و در رای مردم نیز مشخص شد که او در نزد آنها جایگاه دارد؛ اما قرار نیست که همه حرف ما را گوش دهند و کار خودشان را می‌کنند.
* حرف‌هایی مطرح می‌کنند و می‌گویند که ممکن است نفر بیست‌ودوم و عضو علی‌البدل به شورا بیاید، این چه اشکالی دارد؟! مگر ما شهرداری و شورای شهر شیشه‌ای نمی‌خواهیم؟ یک نفر می‌خواهد چه اطلاعات محرمانه‌ای پیدا کند؟ می‌گویند اصولگرایان نباید باشند، این حرفها اصلاً مبنایی و منطقی نیست. ما در مجلس حدود 100 نفر هستیم، مگر چه کار می‌توانیم انجام دهیم، در شرایطی که اکثریت نداریم نمی‌توانیم کاری بکنیم؛ یک نفر در بین 21 نفر کاری نمی‌تواند بکند.
*گزینه‌هایی که برای شهرداری تهران مطرح شده هیچ کدام محبوبیت عمومی آقای محسن‌هاشمی را ندارد و از قضا آقای هاشمی هم عضو حزب مردم‌سالاری نیست که ما بگوییم به خاطر حزب مردم‌سالاری این حرف را می‌زنیم و یا از او حمایت می‌کنیم.
*مردم توقعات به حقی دارند که یکی از مهمترین آن هم همین فضای مجازی است. گذشت آن دورانی که ما بگوییم جمعی از بزرگان برای کشور تصمیم‌گیری کنند و مردم نیز زندگی خود را بکنند. امروز هر فردی یک حرکتی داشته باشد -چه تلگرام بسته شود یا نه- مردم در جریان اتفاقاتی که در کشور می‌افتد قرار خواهند گرفت.
*در فضایی سیر می‌کنیم که حتی آقای ضرغامی می‌گوید که رفع حصر را به رهبری وصل نکنید. خوب یکی از وعده ‌های روحانی که در تمامی سخنرانی‌های انتخاباتی به آن تاکید کرد حل و فصل موضوع حصر بود و با توجه به اینکه رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است، این وعده را در انتخابات داده است و با توجه به اینکه هفت سال از موضوع حصر می‌گذرد انتظار می رود زمینه این کار توسط رئیس جمهور فراهم شود.
*ما در همین حوادث دی ماه گفتیم آقا کاری کنید برای امنیت اجتماعات و گفتیم که مکانی را برای برگزاری اعتراضات مردمی در نظر بگیرید حتی بنده در یکی از برنامه‌های تلویزیونی تعبیری به کار بردم و گفتم که پلیس ما باید به قدری اقتدار داشته باشد که گاهی کتک خوردن را هم یاد بگیرد و باید با مردم مدارا کند. بنده نمی‌گویم که نباید به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند تذکر داد ولی در بحث بد حجابی یک شخص هست که حجاب خود را رعایت نکرده است ولی وقتی مامور نیروی انتظامی آن برخورد را می‌کند دیگر کسی نمی‌گوید شخصی خطا کرده بلکه می‌گوید نیروی انتظامی که زیر نظر حکومت است چنین خطایی انجام داده است. خوب نیروی انتظامی ما زیر نظر وزارت کشور کار می‌کند.
*درباره پارلمان اصلاحات هدف ما نوعی پوست اندازی اصلاح طلبان است چون ما می‌گوییم 4 هزار نفر از اصلاح طلبان سراسر کشور که از بدنه خود جامعه است بیایند و تصمیم‌گیری کنند و اینطور نباشد که تنها یک گروهی از بزرگان که از ما بهتران هستند دور هم جمع شوند و تصمیمشان انتخاب فردی همچون لاریجانی یا روحانی باشد.
* بسیاری از اصولگرایان امروز از آقای احمدی نژاد اعلام برائت می‌کنند، ما در آن زمان می‌گفتیم که کمی در حمایت از او کوتاه بیایید، نگرانی ما این نیست که اصولگرایان سنتی بیایند، البته آنها را دوست داریم، اما کسی به نام اصولگرایی می‌آید و رای آنها را می‌گیرد که ما از آن نگرانیم.